Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepering van leerlingen
Op de Ieveling leren en spelen de kinderen dagelijks in een vaste groep en in een eigen groepsruimte. De instructies worden altijd in de eigen groepsruimte gegeven. Tijdens het zelfstandig werken maken we ook gebruik van onze leerpleinen. Daar ontmoeten de kinderen elkaar van verschillende jaargroepen en van de beide scholen.
Hoe is de verdeling van leerlingen over de groepen tot stand gekomen?
De verdeling van de leerlingen verloopt middels een zorgvuldig proces. Hierbij spelen meerdere factoren een rol (o.a. onderwijsbehoeften, vriendjes/vriendinnetjes, zorgzwaarte, aantallen, verdeling jongens/meisjes).
Groepsindeling 2024-2025:
Groep 1/2A Carola (ma-di-wo) en Corrien (do-vr)
Groep 1/2B Gineke (ma t/m vr)
Groep 1/2C Nicolette (ma-di-wo) en Eveline (wo-do-vr)
Groep 3A Linda H (ma-di-wo) en Sarah (wo-do-vr)
Groep 3B Maaike (ma-di) en Wieneke (wo-do-vr)
Groep 4 Linet (ma-di-do) en Yvette (wo-do-vr)
Groep 4/5 Inge (ma-wo-do-vr) en Sarah (di-wo
Groep 5 Linda P (ma t/m vr)
Groep 6 Retse (ma t/m vr)
Groep 7 Marcus (ma-di-do-vr) en Maaike (wo)
Groep 8 Rebecca (ma t/m vrij)
Overige taken binnen de school:
● Yostha : onderwijsassistent
● Dorien: leerkrachtondersteuner
● Mariska : leerkracht (met verlof)
● Maud : leerkracht (met verlof)
● Aranka: kwaliteitscoördinator
● Brenda : conciërge
● Sylvia : administratief medewerker
● Wouter : vakleerkracht bewegingsonderwijs
● Nicolette: vakleerkracht handvaardigheid
● Astrid: ondersteuner directie en kwaliteit
● Ingrid : directie
In groep 1/2 willen we de kinderen een veilige en uitdagende leeromgeving bieden. We vinden het belangrijk dat de kinderen zoveel mogelijk ervaringen opdoen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. We werken volgens “het beredeneerd aanbod“. Dit houdt in dat de leerkrachten thema’s plannen, waarbij de volgende ontwikkelingsgebieden aan de orde komen: sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, spelontwikkeling, taalontwikkeling, voorbereidend lezen en voorbereidend rekenen.
Voor elk ontwikkelingsgebied worden per thema doelen gesteld, die gedurende de kleuterperiode voor een doorlopende leerlijn zorgen. De kinderen oefenen deze doelen middels betekenisvolle activiteiten. Het leren vindt voornamelijk plaats binnen speel/werktijd, kleine kring activiteiten, buitenspeelmomenten en bewegingslessen. Hierbij valt te denken aan het oefenen van het tellen tot tien in de restauranthoek (tellen van bestek), het uitbreiden van de woordenschat tijdens het voorlezen in een kleine kring, taartjes bakken in de zandbak (spelontwikkeling: samenspelen, motorische vaardigheden vergroten, voorbereidend rekenen etc).
Bewegingsactiviteiten
Het spel buiten: Tijdens het buitenspel ontwikkelt het kind zijn kennen en kunnen op een "vrije" en ongedwongen manier. Het uitgedeelde materiaal, de inrichting en de weersomstandigheden bepalen waar de kinderen mee kunnen spelen en hebben daarmee invloed op het spel. Het weer is een sterk bepalende factor in de keuze van het materiaal en de wijze van buitenspelen. Door regelmatig mee te spelen en door te observeren waar de kinderen mee spelen, ziet de leerkracht de belangstelling en de ontwikkeling van de kinderen. De leerkracht kan daar op ingaan of er op andere momenten bij aan te sluiten om de kinderen nieuwe spelervaringen te laten opdoen en ze zo een stapje verder te laten komen in hun ontwikkeling.
Het spel binnen: Het spel in de klas vindt het meest plaats in de "hoeken" zoals het speelhuis, bouwhoek, constructiemateriaal, poppenkast, zandtafel, watertafel, enz. De leerkracht heeft ook hier een voorwaardenscheppende taak door het observeren van de kinderen, het stellen van vragen die kinderen verder helpen in hun ontwikkeling en het aanbieden van steeds weer ander materiaal dat uitdaagt om tot een uitbreiding van de spelmogelijkheden te komen. Het centrale thema vormt de basis voor de inrichting van de hoeken en het aanbod.
In het speellokaal: Een aantal keer per week wordt met de groep bewegingsonderwijs gevolgd in het speellokaal. In het speellokaal zijn verschillende bewegingsvormen mogelijk die tegemoet komen aan de belangstelling en mogelijkheden van het kind in de kleutergroep. Voor de gymnastiekles wordt gebruik gemaakt van een methode. Materialen, die bepaalde bewegingsvormen uitlokken, worden hierbij ingezet. Verder besteden we aandacht aan ritme, dans en spel.
Expressie activiteiten
Tekenen en handvaardigheid: Werken met materialen, technieken en beelden komt regelmatig aan bod. Kinderen bouwen, maken constructies, knutselen, boetseren, schilderen en tekenen. Kinderen experimenteren met allerlei materialen en ontdekken mogelijkheden om lijnen, kleuren, vlakken en vormen te gebruiken in werkstukken. Ze beleven veel plezier aan het onderzoeken en kunnen hier steeds weer mee bezig zijn, waarbij ze voortbouwen op ervaringen. Kinderen leren vanuit beleving en fantasie en maken zich een voorstelling van het betreffende onderwerp. Dit maken zij zichtbaar in een o.a. tekening of een werkstuk. Observatie door de leerkracht geeft aan, wanneer kinderen nieuwe impulsen nodig hebben.
Muziek
De regelmaat van de spelvorm, de herhaling en de motorische intensiteit geven de leerlingen gelegenheid zichzelf en de wereld om hen heen beter te beheersen. Omdat muziek voor kleuters zo’n belangrijke plaats in het leven inneemt, komt dit ook regelmatig aan bod, waarbij de kern ligt op luisteren, bewegen, vastleggen, maken van muziek en spreken over muziek. Dit schooljaar wordt in alle groepen muziekonderwijs gegeven door een vakleerkracht van Muziekschool Koggenland.
Drama
Drama is een spelactiviteit waarin kinderen en leerkracht samen gericht een verbeelde werkelijkheid creëren. Ze bepalen al spelend de inhoud, de situatie en de spelregels, de verschillende rollen, de kenmerken van iedere rol en de mogelijke acties. Soms worden al die aspecten vooraf besproken, soms alleen de regels van het samenspel. Het spontane spel van 4- en 5 jarigen wordt in drama door gerichte opdrachten, inspirerende suggesties en eigen spel van de leerkracht geïntensiveerd. Al spelende leren de kinderen een voorstelling te maken van de werkelijkheid.
De kinderen hebben gedurende de lesdag minimaal 30 pauze, waarbij zij bij goed weer naar buiten gaan. Dit buitenblok varieert qua tijd per groep. We kunnen namelijk in verband met het aantal leerlingen niet allemaal tegelijk buitenspelen.
Aanbod hoofdvakken en zaakvakken: Op de Ieveling wordt in iedere groep minimaal 80% van de lestijd besteed aan taal & rekenen. De specifieke afstemming in tijd is afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de groep/leerlingen. Naast de grote aandacht voor taal en rekenen, wordt tijd besteed aan persoonsvorming (sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve functies), oriëntatie op jezelf en de wereld (zoals aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeersles en burgerschap), kunstzinnige oriëntatie (bijvoorbeeld muziek, tekenen en handvaardigheid), bewegingsonderwijs en Engels.
Bewegingsonderwijs: Vanaf groep 3, heeft elke groep twee geplande beweegmomenten van 45 minuten per week. Kleuters bewegen dagelijks (buitenspel of in de speelzaal)
Muziek: Muziekonderwijs geïntegreerd in het thematisch werken. Daarnaast werken wij samen met muziekdocenten. De leerlingen van groep 1 t/m 5 krijgen ongeveer 10 lesuren muziek van de muziekdocent. De leerlingen van groep 6 t/m 6 krijgen ongeveer 10 lesuren in het bespelen van muziekinstrumenten.
Engels: De Engelse taal wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. Op een aantal scholen voor Voortgezet onderwijs wordt daarom tweetalig onderwijs aangeboden. Om de kinderen daar, binnen onze mogelijkheden, zo goed mogelijk op voor te bereiden is bewust gekozen voor inzet van de methode vanaf groep 1. Zo wordt o.a. ingezet op het creëren van ‘spreekdurf’ om hiermee het uitstroomniveau op een zo goed mogelijk niveau te krijgen. Oftewel: op een hoger niveau dan eigenlijk vanuit de kerndoelen van ons verwacht wordt. Wij gebruiken voor dit vakgebied de methode ‘Take it Easy’. In de onderbouw wordt deze methode thematisch ingezet, om jonge kinderen kennis te laten maken met de taal. De lessen zijn om de week. Vanaf groep 5 wordt de methode wekelijks ingezet.
Vormingsonderwijs: Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op openbare scholen lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders/verzorgers daarom vragen. Het vormingsonderwijs (godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk onderwijs) wordt gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van de school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school in onze lessen besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsonderwijs.
De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden gegeven aan groep 6 en 7 en worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. Bij ons op school wordt het gegeven vanuit PC GVO. Met de afspraak om breed onderwijs te leveren, dus de inhoud van de andere godsdiensten te koppelen.Als u niet wilt dat uw kind het vormingsonderwijs volgt, dan kunt u bezwaar indienen bij de directie via [email protected]
Schoolondersteuningsprofiel de Ieveling
Elke school vult jaarlijks een schoolondersteuningsprofiel in. In dit profiel geef je bijvoorbeeld aan welke expertise je op school hebt en hoe je deze inzet. Ons ondersteuningsprofiel geeft aan dat wij niet beschikken over alle specifieke deskundigheid op het gebied van leerbelemmeringen. Dit maakt dat wij per situatie bezien of wij de ondersteuningsbehoefte van uw kind kunnen vormgeven. Als blijkt dat de zorg niet geboden kan worden, dan zal het ondersteuningsteam gevraagd worden om 'mee te denken'. Aan de hand van deze adviezen wordt er verder gehandeld.
SWV De Westfriese Knoop Passend onderwijs
Op 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs ingegaan. Het doel van deze wetswijziging is om ieder kind onderwijs te bieden dat hem of haar zo goed mogelijk helpt ontwikkelen en zo thuisnabij onderwijs mogelijk is. Om dit mogelijk te maken zijn scholen intensiever met elkaar gaan samenwerken. Onder passend onderwijs wordt verstaan dat elk kind het onderwijs krijgt, dat bij hem of haar past. Dat hoeft echter niet binnen het reguliere onderwijs te zijn. Soms kan een plaats op het SBO of SO geschikter zijn om passend onderwijs te krijgen. Alle scholen voor primair onderwijs in de regio West Friesland, inclusief de scholen voor speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs, zijn verenigd in samenwerkingsverband De Westfriese Knoop. Dit samenwerkingsverband ondersteunt de scholen bij het organiseren en aanbieden van passend en thuisnabij onderwijs.
Zorgplicht
Vanaf de wetswijziging in augustus 2014 hebben alle scholen zorgplicht. Zorgplicht betekent dat de school waar een kind wordt aangemeld de best passende onderwijsplek voor dit kind moet vinden als zij die zelf niet kan bieden. Dit gaat in overleg met de ouders. De school houdt rekening met de onderwijsbehoeftes en mogelijkheden van het kind, maar ook met de bredere situatie rondom het kind en het gezin. Zo hoeven ouders van kinderen met een ondersteuningsbehoefte deze moeilijke beslissing niet alleen te maken. U vindt de aanmeldingsprocedure en het stroomschema op de website van De Westfriese Knoop.
De ouders als partner
De ouders van een leerling zijn gelijkwaardige partners bij het maken van keuzes in het onderwijsaanbod en de ondersteuning. Zij worden dan ook bij elke stap in het proces betrokken. Dit geldt niet alleen voor de schoolkeuze, maar ook voor de inhoud van de ondersteuning. De ouders zijn immers ervaringsdeskundige. Zij zijn daarom vaste partner in het ondersteuningsteam. Door al vroeg met de ouders samen te werken ontstaat een compleet beeld van de mogelijkheden en behoeftes van de leerling. In het belang van hun kind zijn de ouders verplicht om alle relevante informatie te delen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om informatie van medisch- of gedragsspecialisten.
Ondersteuningsplan De Westfriese Knoop en Consulent
In het samenwerkingsverband is een ondersteuningsstructuur afgesproken. De stappen van de ondersteuningsstructuur kunt u lezen in het ondersteuningsplan. Dit is te vinden op de website van de Westfriese Knoop. Wanneer de school te maken krijgt met een ondersteuningsvraag van een leerling die meer vraagt dan de basisondersteuning, zal de school het ondersteuningsteam inschakelen. Mocht er vanuit het ondersteuningsteam behoefte zijn aan extra expertise, dan wordt de consulent betrokken bij de casus. De consulent kan, wanneer nodig, helpen bij het coördineren van een eventuele plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs. De consulent is in dienst van het samenwerkingsverband.
Vragen en informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over passend onderwijs voor uw kind? Op de website van samenwerkingsverband De Westfriese Knoop vindt u informatie, links en het volledige ondersteuningsplan: www.passendonderwijswf.nl Daarnaast heeft het samenwerkingsverband een speciaal informatiepunt voor ouders. Van maandag tot woensdag is dit informatiepunt telefonisch te bereiken. U kunt hier terecht met al uw passend onderwijs vragen.
Nieuwsbrief De Westfriese Knoop
Het samenwerkingsverband brengt twee keer per schooljaar - of vaker indien wenselijk – digitaal een nieuwsbrief voor ouders uit. In deze nieuwsbrief wordt informatie gegeven over allerlei onderwerpen en activiteiten op het gebied van passend onderwijs. U kunt zich aanmelden voor deze nieuwsbrief via de website www.passendonderwijswf.nl.
De procedure die gevolgd wordt indien er problemen met een kind zijn
Leerproblemen, lichamelijke problemen en sociaal-emotionele problemen
Bij een eerste signalering van belemmering of behoefte onderneemt de leerkracht benodigde acties. Indien de situatie voortduurt ofwel versterkt, wordt contact opgenomen met de ouders om ervaring te delen. Indien nodig wordt er in een leerlingbespreking met ouders, leerkracht en kwaliteitscoördinator over de leerling en zijn didactische en/of pedagogische behoeften gesproken. Bij het opmaken van een hulpplan wordt deze zorg in de klassenorganisatie uitgevoerd. Indien de gewenste ontwikkeling achter blijft, kan school er voor kiezen het kind in te brengen in het ondersteuningsteam. Bespreking in het ondersteuningsteam kan alleen plaatsvinden als ouders hier toestemming voor geven. Bij leer- of gedragsproblemen moet er passende zorg worden geboden. Dat kan binnen de eigen groep, binnen de eigen school of mogelijk op een andere school voor speciaal (basis)onderwijs. Dit betekent dat de hulpvraag (die door ouders of door de leerkracht gesteld kan worden) goed in kaart gebracht moet worden. Op iedere school is er daarom minstens één leerkracht speciaal belast met de coördinatie van alle hulpverlenende activiteiten, de kwaliteitscoördinator (KC-er). Bij ons op school is Aranka de Lange - Westra de KC-er. De KC-er ondersteunt de leerkrachten en onderhoudt onder andere contact met hulpverlenende instanties. Bovendien bestaat er een netwerk waar de kwaliteitscoördinatoren elkaar ontmoeten, ervaringen uitwisselen en van elkaar leren.
Bij vragen over lichamelijke problemen kunt u in eerste instantie terecht bij de schoolarts. Voor opvoedkundige vragen kunt u terecht bij de schoolmaatschappelijk werkster van het Zorgteam Koggenland, welke is verbonden aan het ondersteuningsteam op school. Ze zijn gehuisvest in het gemeentehuis in De Goorn. Via de mail zijn ze bereikbaar: [email protected]. Wilt u de website bezoeken: www.koggenland.nl, kopje Inwoners en Ondernemers, kopje Welzijn en Zorg.
Ondersteuningsteams
De Ieveling werkt met een multidiciplinair ondersteuningsteam. Het ondersteuningsteam bestaat uit de directeur (voorzitter), de KC-er, de inbrengende leerkracht, een gedragswetenschapper, een specialist vanuit het samenwerkingsverband (op aanvraag) en de schoolmaatschappelijk werker (verbonden aan zorgteam Koggenland). Er zijn 5 a 6 besprekingen per schooljaar. Als een leerkracht zich zorgen maakt over een leerling, bespreekt hij/zij dit met ouders. Indien nodig, worden de zorgen ook met de kwaliteitscoördinator besproken. Samen met de kwaliteitscoördinator wordt dan gezocht naar passende mogelijkheden. Als de school het nodig vindt, meldt hij/zij het kind aan voor een bespreking in het ondersteuningsteam (bij toestemming van ouders). Ouders wordt gevraagd bij de bespreking aanwezig te zijn: de school is deskundig op gebied van onderwijs, de ouders zijn ervaringsdeskundigen als het hun eigen kind betreft. Gezamenlijk worden begeleidingsmogelijkheden in beeld gebracht. Via een groeidocument houden we zicht op de ontwikkeling en de mogelijke interventies die zijn gesteld in het ondersteuningsteam.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op de Ieveling wordt er de komende jaren een samenhangend aanbod voor hoogbegaafde leerlingen neergezet. We breiden onze expertise uit door een specialist aan te stellen en onderzoeken de mogelijkheden voor een interne plusgroep, wellicht in samenwerking met onze partner De Sprankeling.
Kinderen zijn hoogbegaafd als er sprake is van drie factoren, die zich in samenhang voordoen en waartussen interactie is. Het gaat om kinderen die:
1) een bovengemiddelde intelligentie hebben en sneller op een hoger cognitief niveau kunnen presteren;
2) heel taakgericht zijn en goed kunnen structureren. Ze zijn meer en diepgaand gemotiveerd om aan taken te werken en zich verder te ontwikkelen, kunnen dat ook en vertonen doorzettingsvermogen;
3) heel creatief zijn. Ze kunnen op een originele en vindingrijke wijze oplossingen voor problemen bedenken.Hoogbegaafdheid is een gevolg van één of meer aangeboren bekwaamheden of potenties en interactie met de omgeving. Hoogbegaafdheid bestaat ook door verworven of geleerde en gestimuleerde vaardigheden. Wat aangeboren is moet zich kunnen ontwikkelen en gestimuleerd worden. Hoogbegaafdheid is dus geen statisch gegeven, het moet wel degelijk ‘onderhouden en gestuurd’ worden.
Bron: https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/werken-met-begaafde-leerlingen
Het aanbod voor het jonge kind is het reguliere schoolaanbod voor de leerlingen van groep 1/2. Dit is een zeer beredeneerd aanbod waarbij de ontwikkellijnen van Mijn Kleutergroep centraal staan. De leerkrachetn koppelen hier de groeps- en individuele leerdoelen aan. Deze worden aangeboden middels een betekenisvol thema.
De samenwerking met beide kinderopvangorganisaties bestaat uit:
- warme overdracht 4-jarigen bij aanvang (na toestemming ouders)
- gezamenlijke activiteiten (straatspeeldag, voorleesmomenten)
Berend Botje zit in hetzelfde gebouw. De samenwerking bestaat uit:
- het gebruik maken van elkaars ruimtes (onderwijs gebruikt BSO-ruimten buiten BSO-tijd, BSO gebruikt onderwijsruimten buiten lestijd). Ook de ateliers, speellokaal e.d. zijn voor gezamenlijk gebruik.
- de peuters mogen zo nu en dan even komen kijken op het leerplein, om zo de overstap naar het onderwijs te verkleinen.
- gezamenlijk gebruik van de buitenomgeving
Daarnaast willen wij in de toekomst onderzoeken of en hoe wij intensiever samen kunnen werken, bijvoorbeeld door:
- het afstemmen van thema's en activiteiten