Basisschool de Ieveling

Buitenroede 12 1633 GZ Avenhorn

Schoolfoto van Basisschool de Ieveling

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Van iedere leerling wordt, na inschrijving, een digitaal dossier aangelegd. Daarin worden de persoonlijke gegevens, observaties, de leerlingbesprekingen, gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, toets- en rapportgegevens bewaard. Dit dossier worden bijgehouden door de groepsleerkrachten. U kunt desgewenst de inhoud hiervan, voor zover het uw kind betreft, in overleg met de groepsleerkracht raadplegen.

De wijze waarop het dagelijkse werk van kinderen wordt bekeken en beoordeeld en de middelen die worden gebruikt om vorderingen van leerlingen te verzamelen.

Het dagelijkse werk wordt met de leerlingen besproken, door leerlingen en/of leerkrachten bekeken en beoordeeld. De vorderingen en observaties worden vastgelegd in het portfolio, in de klassenmap en in ons digitale systeem. Hiermee is de continue ontwikkeling gewaarborgd.

Ontwikkeling van vaardigheden en begrip wordt regelmatig getoetst door middel van methode-afhankelijke toetsen. De cijfers/ resultaten worden door de groepsleerkracht bijgehouden in het schooladministratieprogramma “Parnassys”, voorzien van een analyse. De kinderen houden hun vorderingen voor diverse vakken ook bij in hun portfolio. Indien nodig wordt het groepsplan (pedagogisch didactisch groepsoverzicht) aangepast.

Op vaste tijdstippen worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen, meestal bekend onder de naam Cito-toetsen. De uitslagen van deze toetsen, waarbij een vergelijking met een landelijk gemiddelde mogelijk is, geven ons redelijk objectieve gegevens over de leerprestaties van uw kind. De uitslagen, die onder worden verdeeld in I, II, III, IV en V scores helpen ons om te bepalen wat het juiste aanbod (leerstof en instructie) is voor uw kind. De uitslagen van deze toetsen worden in de computer opgeslagen. De verrichtingen van ieder kind en de groep kunnen zodoende op langere termijn worden gevolgd. Een dergelijk systeem noemen wij het Leerlingobservatie volgsysteem (LOVS).

De resultaten op leerlingniveau zijn terug te vinden in het rapportfolio.

De resultaten van de Citotoetsen worden na afname geanalyseerd en verwerkt in het groepsplan. Er worden individuele doelen en groepsdoelen opgesteld. Na iedere CITO-periode worden de Citogegevens op groeps- en schoolniveau in een teamvergadering besproken geanalyseerd t.b.v. ons onderwijsaanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het geven van een goed schooladvies worden er diverse bronnen gebruikt. Wij kijken naar de uitslagen van de tussentijdse toetsen en de NIO (capaciteitentoets) wordt afgenomen wanneer er meer informatie nodig is om het advies te kunnen vormen. Samen met kindkenmerken zoals: werkhouding en sociaal emotionele ontwikkeling dragen bij aan het vormen van het advies. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen waarna het definitieve advies wordt vastgesteld. De kinderen worden overgedragen aan het Voortgezet Onderwijs door de leerkracht en waar nodig de KC-er. 

Het tijdspad advisering is als volgt:

  • Eind groep 7: een richtingsgesprek of richtingsadvies
  • Oktober groep 8: indien nodig afname NIO
  • Januari groep 8: voorlopig schooladvies
  • Februari groep 8: afname doorstroomtoets
  • Half maart groep 8: definitief schooladvies n.a.v de doorstroomtoets
  • Half maart - eind maart (er is één centrale aanmeldweek): alle leerlingen hebben zich ingeschreven voor een voortgezet onderwijsschool
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven