Basisschool het Talent

Asterstraat 35 5721 EE Asten

  • Sinds april 2016 zitten wij in dit mooie gebouw
  • Schoolfoto van Basisschool het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool het Talent
  • Het Talent is een Brainportschool. Vernieuwend onderwijs is een van onze drie pijlers.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het behalen van de opbrengsten zoals gepland in de periodeplannen worden door de leerkracht en intern begeleider besproken tijdens de groeps- en toetsbespreking. Resultaten en uitkomsten worden verwerkt tot een nieuw periodeplan. Hierbij wordt hoofdzakelijk gekeken naar opbrengsten op groeps- of subgroepniveau. Trendanalyse zoals hier bedoeld, vindt niet plaats op leerlingniveau. Wanneer verdere analyse op leerlingniveau noodzakelijk is, vindt dit plaats in de leerlingbespreking, het CLB of zorgteam. Daarnaast vindt in de bouw onder leiding van de bouwcoördinator reflectie plaats op de trends vanuit Esis. Er wordt nagegaan of streefdoelen en school- en/of bouw-ontwikkeldoelstellingen zijn gerealiseerd en waarom. Resultaten en vervolgacties worden vastgelegd in de notulen. Aansluitend wordt in het MT op schoolniveau op de opbrengsten en trends gereflecteerd. Het MT en IB trekken conclusies op schoolniveau. Deze worden gerelateerd aan de analyse van de leerlingenpopulatie. Resultaten en voorgenomen vervolgacties worden na de medio-toetsing vastgelegd in de notulen en na de eindtoetsing in het schoolontwikkelplan (SOP) voor het komende schooljaar. Om de vier jaar wordt een algehele trendanalyse uitgevoerd als opstap naar het nieuw te formuleren schoolplan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wilt u meer weten over het tijdspad van de advisering richting het voortgezet onderwijs (VO), klik dan op onderstaande link:

Tijdspad advisering VO
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school behoort voor iedereen een veilige plek te zijn. We besteden veel aandacht aan het creëren van een goed pedagogisch klimaat in de klas en in de school, omdat dit de basis is voor het leren. Ieder kind zou graag naar school moeten komen. Hiervoor dragen wij als school een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen verantwoordelijk
  • Welzijn en Geluk
  • Jezelf kunnen zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven