Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel

Martin Luther Kingweg 46 9403 PA Assen

  • We hebben twee ingangen op onze school. Links is het kantoor van de adm. medewerker en rechs bevint zich het kantoor van de directie
  • Op zaterdag 29 september verscheen deze paginagrote advertentie in het ND.
  • Schoolfoto van Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel
  • Lezen is als zuurstof voor het onderwijs. Zelfs in de pauze gaan de net nieuwe boeken mee naar buiten

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze leerlingen uit groep 8 van maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. We beslissen in oktober of we gebruik gaan maken van de DIA toets of een andere toets gaan inzetten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem van Cito Leerling in beeld voor de groepen 3-8 met ingang van januari 2024

Deze toetsen worden in januari (Middentoetsen) en juni (Eindtoetsen) afgenomen. 

Elke groepsleerkracht maakt naar aanleiding van deze toetsen en zijn/haar observaties of andere gegevens, een analyse van de groep. 

Deze analyse wordt besproken met de intern begeleider en de directeur. 

Die maken op basis van alle groepsanalyses op hun beurt een schoolanalyse. 

Zo werken wij volgens de principes van 'plan do check act' aan de verbetering van ons onderwijs. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets in de doorstroomtoets die begin februari door leerlingen van groep 8 wordt gemaakt.  Wij gaan als school kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen tussen 1 oktober en 15 november.

Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies en uiterlijk 15 maart ontvangt onze school de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen dan voor 24 maart het definitieve schooladvies.

De Driesprong werkt nauw samen met scholen van voortgezet onderwijs in Assen en omgeving. Deze contacten zijn goed en we verzorgen een warme overdracht naar het V.O. Deze scholen voor voortgezet onderwijs informeren ons drie jaar lang hoe het met onze oud-leerlingen gaat (rapporten) en welke vorm van onderwijs zij genieten. 

De Driesprong maakt gebruik van de website www.plaatsingswijzer.nl als het gaat om de advisering van de leerlingen uit groep 8.

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Driesprong werken wij vanuit respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Zo hebben wij verwoord hoe wij met elkaar willen omgaan. Vanuit onze levensovertuiging geloven wij dat God liefde is. Zoals Hij ons liefheeft, zo hebben wij elkaar ook lief. Die opdracht hebben wij meegekregen. 

Als school hebben wij ervoor gekozen om te werken met School Wide Positive Behavior Support. Dat is een schoolbrede aanpak die uitgaat van 

1. Schoolbreed werken vanuit gedeelde waarden

2. Preventief werken

3. Positieve insteek

4. Werken vanuit data

5. In samenwerking met ouders en zorg (Yorneo)

Dit betekent dat sociale opbrengsten iets van ons allemaal is. Daarin neemt De Driesprong het voortouw en sluiten wij graag aan bij ouders en zorg. In het schooljaar 2023-2024 willen we het werken vanuit data opnieuw op de kaart zetten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Veiligheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school


Wij citeren uit het laatste rapport van de inspectie:

Gereformeerde basisschool De Driesprong heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.

Wat gaat goed?' Op de Driesprong mag je zijn wie je bent en groeien in je talent'. Deze visie, verwoord in het schoolplan, is merkbaar in de praktijk. Het team van De Driesprong spant zich ruim voldoende in om een veilig leerklimaat te realiseren en doet dit door positief gedrag structureel te bekrachtigen. Leerlingen en ouders merken dat deze aanpak werkt. De kwaliteit van de lessen is voldoende, omdat de leerlingen actief betrokken zijn bij hun werk en voldoende komen tot leren. 

Op grond van de informatie uit het leerlingvolgsysteem differentiëren de leraren: extra begeleiding voor leerlingen die dit nodig hebben en pluswerk voor leerlingen die meer kunnen. De cognitief getalenteerde leerlingen worden uitgedaagd in de plusklas. De Driesprong evalueert systematisch de resultaten en de kwaliteit van het onderwijs.

Als het nodig is om de kwaliteit te verbeteren wordt actie ondernomen. Deze verbeteractiviteiten komen terug in het jaarplan en worden op deze wijze opgenomen in het cyclisch proces van kwaliteitszorg.

Wat kan beter?

De verbinding tussen hetgeen in het schoolplan staat en de data die de school verzamelt om haar onderwijs te evalueren kan beter. De school kan nadenken welke concrete doelen en resultaten horen bij haar ambities en hoe zij dit wil monitoren. Door het kwaliteitszorgsysteem nog specifieker in te richten op het profiel dat de school voor ogen heeft, wordt de eigenheid van de school krachtiger.

Terug naar boven