Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
BEWEGINGSONDERWIJS
De gymlessen worden op dinsdag gegeven door een vakleerkracht gymnastiek. Alle groepen krijgen les van deze vakleerkracht met uitzondering de groepen 1/2a en 1/2b die zo mogelijk lessen krijgen van een bevoegde leerkracht bewegingsonderwijs. De gymlessen worden gegeven in de "Marsdijkhal".
De tweede gymles in de groepen 3-8 wordt elke week verzorgd door leerkrachten met een bevoegdheid voor het geven van gym.
In de groepen 1 en 2 werken we met thema's en lopen de vakken door elkaar heen. We houden per leerling bij hoe de ontwikkeling verloopt aan de hand van leerlijnen vanuit ons Leerling Volg Systeem. We bieden ook Engelse lessen aan om een doorgaande lijn bij dit vak door de hele school te waarborgen.
Een keer in de twee weken ontvangen wij cognitief getalenteerde kinderen van "de Cirkel", "de Parel" (allen Assen) en "de Lichtkring" (Zuidlaren). Dit vindt plaats in onze school en valt onder de Plusklas van onze vereniging NoorderBasis.
Wij hebben een hoogbegaafdheidsspecialist op De Driesprong. Zij is ook als IB-er aan de school verbonden.
In de onderbouw hebben onze collega's de cursus 'hoogbegaafdheid bij kleuters' afgerond. Leerlingen uit de kleutergroepen die meer kunnen krijgen wekelijks uitdagende lessen aangeboden en worden geholpen bij het leren leren.
De Driesprong heeft een vaste intern begeleider die twee en een halve dag aanwezig is. Daarnaast is er Bovenschools een Onderwijs Ondersteunings Team (BOOT) beschikbaar met orthopedagogen, ambulant begeleiders en een psycholoog.
Verder werken er vier onderwijsassistenten op de Driesprong en hebben verschillende leerkrachten een specialisatie rekenen en cultuur.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door kind gesprekken te voeren en ouders gelegenheid te geven over hun kind te vertellen sluiten we zo goed mogelijk aan bij de behoeften van onze leerlingen. Door elk kind te zien kunnen we aansluiten bij de ondersteuning die de leerling nodig heeft. Dit geldt voor alle ontwikkelingsgebieden. We willen kinderen leren leren waar nodig om onderpresteren te voorkomen. Daarnaast is er voldoende ondersteuning in de groepen om extra instructie te bieden en leerlingen individueel te begeleiden. Dit is een continue samenspel tussen alle collega's binnen de school.
Vroegschoolse educatie is voor leerlingen uit groep 1 en 2 van de basisschool. Kleuters met een taalachterstand krijgen dan bijvoorbeeld een aantal uren per week extra begeleiding. Zo leren ze al spelend beter de taal in een kleine groep.