Basisschool De Cirkel - school met de Bijbel

Prins Bernhardstraat 11 9402 AR Assen

  • Prachtig gerenoveerd - klaar voor de 21e eeuw.
  • Achter school even voetballen op het pleintje.
  • Elke morgen heten we iedereen welkom en laten we het laatste nieuws zien van school: wie is er jarig, wat is er te doen?
  • Dagelijks maken we leeskilometers, zo leren we het goed.
  • In de school is een BSO en een peuterspeelzaal aanwezig.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken het Leerling Volgsysteem (LVS) van Cito. Deze toetsen worden in januari (Middentoetsen) en juni (Eindtoetsen) afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toetsen, zijn of haar observaties en andere gegevens een analyse van de groep, die vervolgens besproken wordt met de intern begeleider en de directeur. Die maken op hun beurt op basis van alle groepsanalyses een schoolanalyse. Zo werken we planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs. Op Vensters PO vindt u de link naar de gegevens van het afgelopen jaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 geven we na de midden-toetsen een voorlopig advies mee naar huis. Dit advies heeft geen wettelijke basis, maar is een indicatie voor ouders en leerlingen. We gebruiken hiervoor de plaatsingswijzer. In groep 8 geven we een schooladvies mee (voor 15 maart). Na de eindtoets kijken we standaard of er leerlingen in aanmerking komen voor een nieuw advies. We werken nauw samen met de voortgezet onderwijs scholen in de omgeving. De contacten zijn goed. Van de scholen krijgen we ook gedurende drie jaar nog een terugkoppeling waar de leerlingen dan zitten en hoe het gaat. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Cirkel werken we vanuit Liefde aan Respect, Veiligheid en Verantwoordelijkheid. Zo hebben we verwoord hoe we met elkaar willen omgaan. Vanuit onze levensovertuiging geloven we dat God liefde is. Zoals Hij ons lief heeft, zo hebben we ook elkaar lief. Die opdracht hebben we meegekregen. 

Als school hebben we ervoor gekozen om te werken met School Wide Positive Behavior Support (PBS). Dat is een schoolbrede aanpak dat uitgaat van een paar principes:

1. Schoolbreed werken vanuit gedeelde waarden

2. Preventief werken

3. Positieve insteek

4. Werkend vanuit data

5. In samenwerking met ouders en zorg

Dit betekent dat sociale opbrengsten iets is van ons allemaal. Daarin neemt school het voortouw en sluiten we graag aan bij ouders en zorg.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 29 maart 2016 hebben we weer een vierjaarlijks bezoek mogen ontvangen. We zijn blij met de positieve uitslag en gaan verder met het verbeteren van de ontwikkelpunten. 25 augustus 2020 hebben we een stelselonderzoek Kwaliteitsverbetering en leerlingenpopulatie gehad. 

Terug naar boven