Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
SBO De Klaproos biedt een onderwijsplek aan leerlingen met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte. Leerlingen worden bij ons op school bij voorkeur geplaatst in de groep die passend is bij de leeftijd van de leerling en het aantal genoten onderwijsjaren. Soms zorgt de sociaal- emotionele ontwikkeling, de onderwijs- of ondersteuningsbehoefte van de individuele leerling ervoor dat we anders kiezen. Er kan dan bijvoorbeeld gekozen worden voor een combinatiegroep, bijvoorbeeld als de onderwijsbehoeften en instructieniveaus dichtbij elkaar liggen, op die manier zorgen we voor maximale aandacht voor alle leerlingen.
Bij enkele vakken wordt er groepsoverstijgend gewerkt om leerlingen beter van de instructie te voorzien die zij nodig hebben.SBO De Klaproos vindt een goede motorische ontwikkeling van groot belang. Daarom zijn er twee vakleerkrachten bewegingsonderwijs in dienst. De vakleerkrachten bewegingsonderwijs bieden ook Rots & Water-lessen in iedere groep, bij de jongste leerlingen (groep 1/2) heet dit Sherborne.
Het onderwijs aan kinderen in leerjaar 1 en 2 wordt gekenmerkt door speel-werkend te leren. Aan de hand van verschillende thema’s komen de ontwikkelingsgebieden aan bod. Door middel van het observatie instrument Kijk! wordt een beredeneerd aanbod aangeboden waarbij ingezet wordt op de zone van naaste ontwikkeling.
Onze onderwijstijd wordt primair gericht op de kernvakken: lezen, taal, schrijven, rekenen en gym. Daarnaast komen o.a. de volgende vakgebieden aan bod: wereldoriëntatie, biologie, handvaardigheid, tekenen, muziek, sociaal-emotionele ontwikkeling, verkeer, etc.
Op onze school geven we onderwijs aan kinderen die in hun basisschoolperiode een kwetsbare positie hebben. Voor veel van onze leerlingen geldt dat hun ontwikkeling op de basisschool stagneerde. Wij zien het als onze opdracht hen te leren en te helpen hun mogelijkheden volledig te ontwikkelen en te benutten. Onze belangrijkste opdracht is onze leerlingen (weer) te laten groeien in hun ontwikkeling. De basis van ons werken ligt in de relatie met kinderen. Deze moet veiligheid, vertrouwen en warmte bieden. Van daaruit appelleren we aan de basisbehoeften van kinderen: competentie (ik kan het!) en autonomie (ik doe het!).
Leerkrachten zijn in staat hun ortho-didactisch handelen af te stemmen op de onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Daarnaast hebben ze ervaring in het omgaan met sociaal emotionele problematiek, met eigen kind kenmerken zoals ADHD,PDD-NOS, onveilige hechting, thuisomstandigheden, en/of negatieve schoolervaringen. Zij worden daarbij ondersteund door het zorgteam waarin o.a. de KC-er (Kwaliteitscoördinator) en de orthopedagoge zitten en op afroep de logopediste, fysiotherapeute en eventuele andere deskundigen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school wil verder vorm geven aan meer inclusief onderwijs. We werken daarom nu al samen met collega's vanuit het SO.
Deze samenwerking is vooral in overlegvorm maar ook een gezamenlijke scholing.
We hebben de ambitie om leerlingen uit leerroute 4-5 in de toekomst zelf onderwijs te blijven bieden. Verkenningsgesprekken en onderzoek om dit te realiseren is gang gezet.
SBO de Klaproos heeft vanwege het SBO-karakter een regionale functie. Als gevolg daarvan werken we niet specifiek samen met één peuterspeelzaal of kinderdagverblijf, maar hebben we contacten met elke peuterspeelzaal of kinderdagverblijf waarvan we een peuter aangemeld krijgen. Om bij ons op school onderwijs te volgen is een Toelaatbaarheidsverklaring nodig. Deze wordt in de regel aangevraagd door de school waarbij het kind staat ingeschreven. Peuters zitten nog niet op een school en in zo'n geval vragen wij als school in samenwerking met de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf een TLV aan. De samenwerking tussen school en de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf in combinatie met ouders is belangrijk om een goed beeld van de ondersteuningsbehoefte van het kind te krijgen.
BSO
Vanaf januari 2023 start bij ons in het gebouw BSO Kluppluz. Dit is een BSO voor leerlingen die in nabijheid meer nodig hebben dan de gemiddelde leerling.