Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leren met en van elkaar
Rekenen, taal, lezen en Engels krijgen de kinderen in hun eigen leerjaar. Kinderen zitten met leeftijdsgenootjes in de klas en de doelen die behandeld worden zijn voor alle kinderen gelijk. Waar nodig krijgen kinderen extra uitleg of meer uitdaging. Zo leggen wij een sterke basis, op het niveau dat past bij het kind, om zo te komen tot creatief, oplossend en onderzoekend leren.
Het Maakonderwijs, wereld oriëntatie en de Wereld, Cultuuronderwijs en burgerschap worden thematisch aangeboden. Doordat de leermomenten worden verwerkt in een context, wordt het herkenbaar wat betrokkenheid verhoogd. Het thematisch werken biedt kinderen de mogelijkheid om emoties te beleven, logisch te denken en sociale vaardigheden te oefenen. Tijdens het thematisch werken combineren we leerjaren. Oudere en jongere kinderen elkaar helpen elkaar. Dat heeft een positief effect op de sociale ontwikkeling.
Groep 1/2 - Leren door spel
De eerste twee jaren op de Pieter Brueghelschool leren de kinderen vooral door spel. Spel is de manier voor jonge kinderen om te leren en zich te ontwikkelen. Door in de klas uitdagende speelhoeken in te richten, krijgen kleuters de ruimte om te spelen, te experimenteren en te leren. In een goed ingerichte bouwhoek, huishoek of themahoek ontwikkelen kleuters verschillende vaardigheden en komen meerdere ontwikkelingsgebieden aan bod. Je brengt er de werkelijkheid mee in de klas. In uitdagende speelhoeken brengen kleuters gebeurtenissen en ervaringen onder woorden en krijgen ze grip op de wereld om zich heen. Tegelijkertijd werken ze aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van taal- en rekenactiviteiten.
Uitblinken!
Thematisch onderwijs waarbij wij de volgende vakken samenvoegen:
- Wereldoriëntatie
- Cultuuronderwijs (kunstzinnige en creatieve vorming)
- Levensbeschouwing
- Maakonderwijs
Maakonderwijs
- Leren met hoofd, hart en handen.
- Maakonderwijs is gericht op kennisconstructie.
- Leerlingen leren werken met nieuwe materialen, technieken of apparatuur.
- Ze leren experimenteren, uitproberen, falen en doorzetten.
- Door te doen leer je beter: verworven kennis pas je direct toe.
KLIK HIER voor meer informatie over het Maakonderwijs
Basis - en extra ondersteuning
Elke school moet minimaal de basisondersteuning realiseren.
Extra ondersteuning is alle ondersteuning die gegeven wordt maar die niet binnen de basisondersteuning valt. Extra ondersteuning kan ingezet worden met inzet van het ondersteuningsteam van SWV PassendWijs of met inzet van extra expertise die bekostigd wordt vanuit de ondersteuningsmiddelen van school en/of bovenschools.
Als er sprake is van een hulpvraag door de leerkracht, kind en/of ouders wordt in de eerste instantie bekeken of aan de onderwijsbehoeften van een kind en de begeleidingsbehoeften van de leerkracht middels de basisondersteuning kan worden voldaan. Als dit niet mogelijk is, kan er gebruik gemaakt worden van extra ondersteuning. Zo zorgen we dat alle leerlingen zo optimaal mogelijke omstandigheden worden geboden om tot ontwikkeling te komen. Dit doen we zo veel mogelijk binnen de school. Is dit voor een leerling niet mogelijk dan gaan we op zoek naar een passende plek voor de leerling.
- KLIK HIER voor meer informatie over de basisondersteuning
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Naast het specialisme dat we in school hebben, willen we ook een taal- leesspecialist opleiden
Het jonge kind
Op de Pieter Brueghelschool hebben we een Jonge Kind specialist. Dit omdat jonge kinderen zich ontwikkelen op een geheel eigen manier. Onderzoekend, met hun hele lijf, verkennen ze de wereld en krijgen ze er grip op. Het uitgangspunt van de specialist is dan ook om een breed palet aan (theoretische) kennis aan te bieden gericht op school, om zo af te stemmen op de begeleidings- speel- en onderwijsbehoeften van deze kinderen. Onze specialist adviseert, maakt beleid en coacht de leerkrachten hierin.