IKC De Klimboom

Breezandpad 5 6843 JM Arnhem

  • Mogelijkheden
Iedereen krijgt gelijke kansen, wordt uitgedaagd en krijgt de ruimte om te ontdekken
Ontwikkelen
Groeien staat centraal. Alles
  • De Klimboom heeft een eigen leerlijn K&C, welke samenhangt met Wereldorientatie. De leerlijn gaat uit van onze visie op burgerschap.
  • Schoolfoto van IKC De Klimboom
  • Schoolfoto van IKC De Klimboom
  • Schoolfoto van IKC De Klimboom

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Klimboom is onderdeel van Stichting Flores Onderwijs.

Binnen Flores Onderwijs zijn leerkrachten werkzaam in een eigen vervangingspool. Wanneer een leerkracht ziek is of verlof heeft doet IKC De Klimboom een vervangingsverzoek en wordt de afwezige leerkracht vervangen door een collega uit de vervangingspool.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de ontwikkeling van de kinderen staat de leerkracht centraal. Wij geloven dat ieder kind alles kan leren, wanneer de basis goed wordt aangeleerd. Daarna kunnen kinderen leren zelfstandig te verwerken. Binnen IKC De Klimboom wordt gewerkt met ‘Vloeren’. Elke vloer kent 75 leerlingen, begeleid door drie tot vijf leerkrachten, (studenten)onderwijsassistenten, academische studenten en vakleerkrachten kunst en bewegen. Zij zijn samen verantwoordelijk voor de groep kinderen. Iedere leerkracht is mentor van een groep kinderen en heeft een eigen expertise, op rekenen, taal of lezen. En de vakleerkrachten binnen hun eigen vak. De leerkracht geeft instructie binnen dit vakgebied aan homogene groepen van de twee leerjaren van de Vloer.  De leerkrachten zien dus alle leerlingen van de Vloer en dragen zo bij aan de ontwikkeling van ieder kind op hun vakgebied. De gedeelde verantwoordelijkheid van de groep professionals maakt dat er meerdere ogen gericht zijn op de kinderen en we hen zo beter volgen in hun ontwikkeling en hun leerbehoeften kunnen zien.

Iedere Vloer heeft een eigen onderwijsruimte. Op iedere Vloer is 1 standaard lokaal aanwezig. De rest van de Vloer is open en door meubilair voorzien van verschillende hoeken waarin verschillende onderwijsactiviteiten plaatsvinden. Kinderen werken met eigen planningen en verwerken na de instructies zelfstandig. Zij kiezen daarbij hun eigen werkplek en of zij alleen of willen samen werken en met wie. Dit zelfstandig werken leren wij aan. Vanaf Vloer 1 en 2 (groep 1t/m4) zijn we hier al mee bezig. Dit wordt begeleid uitgebouwd richting Vloer 3 en 4 (groepen 5 t/m 8).

In de middagen werken kinderen vooral binnen onze zelf ontwikkelde leerlijn kunst/cultuur/wereldorientatie aan projecten. Zij doen onderzoek, verdiepen zich in thema's en verwerken dit middels een van de kunstdiciplines (2D/3D, fotografie, bouwkunde, dans, theater, muziek etc.) Wij zien dat door deze manier van werken kinderen heel betrokken zijn bij hun eigen leren en bij hun school. Zij storten zich op wat ze willen en moeten doen die dag en hebben ook goed zelf in beeld wat er van hen wordt verwacht. Van ouders waarvan hun kind inmiddels op het Voortgezet Onderwijs is horen wij terug dat de manier van werken op de Vloeren, waarbij kinderen lessen krijgen van meerdere leerkrachten en vakleerkrachten aansluit op hoe het op de middelbare school gaat.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Hier een beschrijving van deze vraag ipv getallen in de tabel

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij zijn een school voor regulier onderwijs. Wij bieden onderwijs aan een zo breed mogelijke groep kinderen, we geloven dat ieder kind alles kan leren. We kijken vanuit het kind naar wat het kind nodig heeft in zijn/haar ontwikkeling en bieden continu kansen en mogelijkheden. Binnen de school is er expertise op alle vakgebieden: taal, rekenen, Wereldorientatie, lezen, Onderwijs Jonge Kind, bewegingsonderwijs, Kunst&Cultuur. Los daarvan werken wij ook samen met een fysiotherapeut en een logopedist en andere externe partijen die waar nodig betrokken worden bij de ontwikkeling van een kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Meertaligheid van leerlingen inzetten als 'hefboom' om de taalontwikkeling te ondersteunen en de Nederlandse taal te leren.

'De Taalvriendelijke School'

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

IKC De Klimboom biedt een plek voor kinderen van 2 tot 12 jaar om zich te ontwikkelen. We werken samen met een Voorschoolse Opvang en Buitenschoolse Opvang (SKAR), een Peuterspeelzaal (De Wildebras).

Terug naar boven