IKC De Klimboom

Breezandpad 5 6843 JM Arnhem

  • Mogelijkheden
Iedereen krijgt gelijke kansen, wordt uitgedaagd en krijgt de ruimte om te ontdekken
Ontwikkelen
Groeien staat centraal. Alles
  • De Klimboom heeft een eigen leerlijn K&C, welke samenhangt met Wereldorientatie. De leerlijn gaat uit van onze visie op burgerschap.
  • Schoolfoto van IKC De Klimboom
  • Schoolfoto van IKC De Klimboom
  • Schoolfoto van IKC De Klimboom

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op IKC De Klimboom volgen wij kinderen dagelijks in hun ontwikkeling. Hiervoor gebruiken wij het Effectieve Directe Instructiemodel. Dit houdt in dat wij tijdens instructies door controle van begrip-vragen zicht hebben op in hoeverre kinderen doelen begrijpen. En hierop vervolgens de instructie lengte of vorm kunnen aanpassen. Met als uiteindelijk doel dat alle kinderen het lesdoel beheersen. Wij werken dus weloverwogen niet met instructiegroepen op niveau.

Met methodegebonden toetsen kunnen we  na een bepaalde periode inschatten of de aangeboden kennis en vaardigheden wordt beheerst. De combinatie van CITO-toetsen en de methodetoetsen geven, naast eigen observaties van leerkrachten een compleet beeld van de vorderingen van de leerlingen. 

Gedurende de basisschoolperiode worden alle leerlingen gevolgd in hun ontwikkeling. Binnen IKC de Klimboom hebben we het over de grote zorgcyclus en de kleine zorgcyclus. De grote zorgcyclus gaat over het tweemaal per jaar afnemen en analyseren van de Cito toetsen. CITO-toetsen zijn landelijk genormeerd en geven een beeld van het vaardigheidsniveau van de leerlingen ten opzichte van andere leerlingen en ten opzichte van zichzelf. De kleine zorgcyclus gaat over de methodegebonden toetsen, observaties van de leerkracht en IB-er, KIJK etc. De leerkrachten hebben wekelijks vloerbesprekingen. Deze besprekingen gebruiken zij o.a. om met elkaar te spreken over hoe zij preventief kunnen werken aan de tussendoelen van de kernvakken. Op IKC De Klimboom vinden wij dat een resultaat op een  methodegebonden toets ons niet ach achteraf mag verrassen. Met andere woorden: wij toetsen wanneer we weten dat tenminste 80% van de leerlingen de leerstof beheerst. Op basis van ingebrachte data (meetbaar/ merkbaar) worden tijdens het vloeroverleg continu vier vragen behandeld:

Wat willen we dat leerlingen leren? Welke kennis, vaardigheden en bekwaamheden verwachten we van hen als resultaat van dit vak, dit niveau en dit lesblok?

Hoe weten we of de leerlingen dat hebben geleerd?

Hoe reageren we als de leerlingen niet(s) leren?

Hoe reageren we als de leerlingen wel iets hebben geleerd? Hoe kunnen we de lessen uitbreiden/ verrijken voor de leerlingen die de kennis en de vaardigheden al verworven hebben? 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroomniveau leerlingen van IKC De Klimboom

Gemiddeld 51% van onze leerlingen stroomt na het verlaten van onze school door naar het havo of vwo. 45% van onze leerlingen stroomt na het verlaten van onze school door naar een van de opleidingen binnen het vmbo.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Klimboom is een creatieve school waar we geloven dat kinderen letterlijk en figuurlijk ruimte nodig hebben om te leren. Naast de kernvakken als rekenen, taal en lezen en de basisvaardigheden geloven wij dat kinderen moeten leren dat zij een onderdeel zijn van een groter geheel. Binnen ons curriculum besteden we veel aandacht aan uiteraard de fundamentele vakken (taal en rekenen). Maar daarnaast ook aan het leren over jezelf (persoonsvorming). En over jezelf, anderen en de wereld om je heen (burgerschapsvorming). Op IKC De Klimboom is ruimte voor eigen initiatief voor kinderen en wordt door kinderen en leraren veel samengewerkt. In de ontwikkeling van de kinderen staat de leerkracht centraal. Wij geloven dat ieder kind alles kan leren, wanneer de basis goed wordt aangeleerd.

Het onderwijsconcept van De Klimboom biedt ruimte aan kinderen om eigen initiatieven te nemen en doet een beroep op zelfstandig en actief leren van kinderen. Wij vinden het van belang dat binnen ons onderwijs de natuurlijke nieuwsgierigheid en het creërend vermogen van kinderen blijvend wordt gestimuleerd en kinderen werkelijk betrokken zijn bij het leren. Het onderwijs wordt in een veilige, inspirerende en gestructureerde leeromgeving aangeboden. Bij ons doet iedereen er toe en leren we en werken we samen. Wij vinden dat alles leren is en van alles kan worden geleerd. Iedereen krijgt gelijke kansen, wordt uitgedaagd, en krijgt ruimte. Iedereen wordt gestimuleerd eigen initiatieven te nemen. Iedereen kan en mag zichzelf zijn, iedereen wordt gerespecteerd en geaccepteerd, we bieden een duidelijke structuur waarin verwachtingen voor iedereen duidelijk zijn. En dit alles doen we door te werken vanuit vertrouwen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Samen
  • Mogelijkheden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven