Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In de groepen 1, 2 en 3 ligt de nadruk op betekenisvol en themagericht onderwijs. De resultaten zijn op het niveau van wat er van de leerlingpopulatie mag worden verwacht. Nieuwe elementen worden aan het onderwijs toegevoegd, zoals doelgericht leren, samenwerken en de executieve functies. Met de invoering van Passend Onderwijs is het afstemmen van de instructie en verwerking op het niveau van de leerlingen nog belangrijker geworden. ICT maakt steeds meer onderdeel uit van het onderwijs. We kunnen op met behulp van ICT het onderwijs steeds meer passend maken voor ieder kind.
Wanneer onze leerlingen toetsen maken, gebruiken we deze ook om onszelf te toetsen. Het geeft ons aanwijzingen waar de leerlingen staan en hoe we verder gaan met de lesstof. We analyseren dus nauwgezet, presenteren aan elkaar en bereiden zaken ook samen voor. Daar waar nodig kijken vakspecialisten of intern begeleider mee om de aanpak passender te maken. Dit kan op groepsniveau als op leerlingniveau.
We werken op school met het leerlingvolgsysteem van IEP. Omdat deze toetsen zijn ingepland in het lesgebeuren en eigenlijk zo ‘gewoon’ zijn, krijgt u als ouder hier niet apart bericht over. U wordt via het rapport op de hoogte gesteld van de uitkomsten. Alleen als de uitslag samen met andere gegevens, duidelijk een reden tot zorg geven, worden ouders door de groepsleerkracht op korte termijn op de hoogte gesteld van deze zorg. De doorstroomtoets primair onderwijs staat wel vermeld in de jaarkalender. De uitslag van de doorstroomtoets in groep 8 wordt zo spoedig mogelijk meegegeven. Wanneer de uitslag een hoger advies dan het schooladvies laat zien wordt er door de leerkracht van groep 8 contact met u gezocht voor een eventuele heroverweging. Uitslagen van toetsen binnen het leerlingvolgsysteem worden tijdens de contactmomenten (10 of 20minutengesprekken) besproken.
Op De Regenboog Osseveld hechten wij naast de 'prestaties' veel waarde aan hoe uw kind leert en de motivatie hierin. Dit bepaalt mede het advies.
Vanaf eind groep 6 hebben wij een procedure m.b.t.de verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs.
In groep 8 bereiden we de kinderen voor op dat zij onze school gaan verlaten en naar het voortgezet onderwijs (VO) gaan. Er is keuze uit vele scholen. Wij proberen hen daarbij te helpen. Gedurende het schooljaar worden de volgende stappen ondernomen:
- Een oriëntatie om enig inzicht te geven welke opleiding nodig is voor welk beroep;
- Een oriëntatie op de structuur van het voortgezet onderwijs;
- Een oriëntatie van ouders en kinderen via de open dagen, om hen nader kennis te laten maken met de scholen;
- Een oriëntatie op aspecten die van belang zijn bij de schoolkeuze, zoals: mogelijkheden, interesses, motivatie en doorzettingsvermogen, toelatingsbeleid van het voortgezet onderwijs en het maken van de Eindtoets.
De ouders worden geadviseerd door de groepsleerkracht van groep 8. Zij nemen de uiteindelijke beslissing bij welke school zij hun kind gaan aanmelden. Sommige scholen voor VO nemen nog een aparte instaptoets af. Hier krijgt u dan bericht over van de betreffende scholen. Aan het begin van het schooljaar vindt een voorlopig adviesgesprek plaats. Op basis van dit voorlopig advies kunnen de kinderen zich gaan oriënteren op scholen die binnen hun advies vallen. In december is het definitieve advies. Op basis van dit advies kan er aangemeld worden op een school voor Voortgezet Onderwijs. Ouders en kinderen worden gewezen op de open dagen van de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.
De overdracht van gegevens naar het VO
Ouders hebben de verantwoordelijkheid voor het zoeken van een school voor voortgezet onderwijs die past bij de mogelijkheden en wensen van hun kind. De basisschool heeft hierin een adviserende rol. Bij de overstap naar het VO is het advies van de leerkracht leidend. Bij dit advies wordt gekeken naar de verschillende vaardigheden. De leerkracht wordt hierin gesteund door gegevens als observaties en toetsen. In de loop der jaren is veel informatie over het kind verzameld in het dossier. Wij kunnen hierdoor uitgebreide informatie geven over de persoonlijke aspecten van het kind, zoals bijvoorbeeld doorzettingsvermogen, concentratie en werkhouding. Om voor plaatsing in het praktijkonderwijs of leerweg- ondersteunend onderwijs (dit zijn scholen of delen van scholen voor voortgezet onderwijs met een speciaal programma en kleine groepen) in aanmerking te komen, moet een speciale toets worden afgenomen, het capaciteitenonderzoek. Om de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs zo vloeiend mogelijk te laten verlopen, vindt er van tevoren overleg (mondeling en/of schriftelijk) plaats met de ontvangende scholen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten?
We zijn een Kanjerschool. In schooljaar 2023-2024 is het gehele team bijgeschoold. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. We streven de volgende doelen na:
- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas;
- Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen;
- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten;
- Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen;
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen;
- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
Naast de Kanjermethode zijn we in schooljaar 2022/2023 gestart met Beweegwijs. Naast dat we hiermee een positieve impuls willen geven aan het (leren) buiten spelen van de kinderen, is dit erop gericht dat leerlingen leren hoe je fijn samenspeelt. Ze leren tal van spellen, maar ook dat je spellen op verschillende manieren kan spelen; competitief of juist samen bijvoorbeeld. Middels deze spellen en werkwijze zien we een versterking van het positieve leerklimaat in de klas. Oudere leerlingen zijn beweegcoach voor de jongere leerlingen waardoor eigen verantwoordelijkheid en zorg voor elkaar een extra plek krijgt bij ons op school.
De school voldoet aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen.
Afgelopen schooljaar heeft school op eigen initiatief een uitgebreide audit laten doen waarbij dit op basis van de inspectie eisen is gedaan. Dit is positief verlopen waarbij de school adviezen heeft meegekregen waar nu opvolging aan gegeven wordt.