PCBO Regenboog Osseveld

De Keerkring 70 7325 EA Apeldoorn

  • We vinden lezen en leesplezier belangrijk. Wij maken dan ook graag en veel gebruik van de CODA bibliotheek in onze school.
  • Tijdens de lesdag wordt er ook samengewerkt tussen leerlingen van zowel dezelfde als andere groepen. In ons ruime pand zijn tal van samenwerkplekken.
  • We bieden onze leerlingen tal van leuke buitenspellen aan waarbij oudere leerlingen als junior coach de spellen leren en mogen begeleiden.
  • Ervaren is leren. We werken op school met allerlei materialen om zo onze leerlingen zelf ervaringen op te laten doen.
  • Schoolbreed werken we met thema's. Dit helpt leerlingen om te zien hoe verschillende vakgebieden met elkaar verbonden zijn; net als de wereld buiten.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school hebben we een protocol dat lesuitval moet voorkomen. Hierbij gaat het meestal om de kortdurende afwezigheid van een leerkracht wegens ziekte of verlof. We hebben ons als team zo georganiseerd dat we op alle schooldagen een collega ambulant en/of in de ondersteuning werkzaam hebben om de lestaken van de collega die afwezig is over te nemen. Doordat we als team onderling veel samenwerken en vaste werkwijzen hanteren, kan ook het inhoudelijke programma goed doorgang vinden voor onze leerlingen. Ook hebben we meerdere collega's die bereid zijn af en toe een dag bij te springen. Bij ziekte weten we op deze manier veelal de vervanging zelf op te lossen.

Binnen PCBO is er een kleine vervangingspool met leerkrachten en ondersteunend personeel. Deze is door schaarste op de arbeidsmarkt niet heel ruim, maar bij langdurige afwezigheid van een collega wordt er gekeken of vanuit deze pool een collega in kan springen.

Indien er geen vervanging mogelijk is, kijken we of het mogelijk is om de kinderen over groepen te verdelen. De leerlingen krijgen dan eigen werk mee en werken in groepjes bij andere groepen verder aan de eigen taken.

In het uiterste geval kan een groep een dag(deel) extra vrij hebben. De school heeft dan geen mogelijkheden meer om de vervanging te regelen. De ouders worden hiervan zo vroegtijdig mogelijk via Parro op de hoogte gesteld. Hierbij is het van belang te weten, dat indien ouders niet voor opvang kunnen zorgen, de school voor opvang zorgt.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling- en samenstelling groepen
Het samenstellen van de groepen, de groepsindeling en het toewijzen van groepsleerkrachten op een groep wordt gedaan door de directie van de school. De directeur houdt bij het nemen van besluiten rekening met onder meer de te verwachten leerlingaantallen, wensen van leerkrachten en randvoorwaarden zoals wet en regelgeving. Het bespreken van de groepsindeling inclusief toewijzing van leerkrachten aan een groep gebeurt in een teamvergadering. De Personeelsgeleding van de Medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht op deze groepsindeling.

Afhankelijk van de beschikbare formatie van de school, kan het zijn dat de groep van uw kind van samenstelling moet veranderen. Het kleiner of groter maken van de groepen betekent dat de groepen veranderen van samenstelling, waardoor kinderen niet altijd meer bij de bekende vriendjes of vriendinnetjes in de klas komen te zitten. Dit feit wordt, in eerste instantie, vaak als een nadeel ervaren maar blijkt in de praktijk bijna altijd mee te vallen. Een nieuwe groepsindeling is een zeer arbeidsintensief proces waarbij groepsleerkrachten, de intern begeleider, en directie betrokken zijn. Bij alle groepsindelingen houden wij rekening met de kindkenmerken. Het gaat hierbij onder andere om sociaal emotionele aspecten en leerontwikkeling. Ook wordt rekening gehouden met wensen van leerkrachten en wet­ en regelgeving. Uiteindelijk is het de directie/school die de definitieve indeling bepaalt.

U mag er op vertrouwen dat de groepsleerkrachten samen met de intern begeleider en de directie zeer zorgvuldige afwegingen maken en goed kijken naar uw kind en de mogelijkheden van uw kind.

Passend onderwijs
Elk kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, passend bij wat hij of zij nodig heeft. Dat heet passend onderwijs. Zoveel mogelijk kinderen gaan naar een reguliere basisschool, ook wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs.   Alle scholen hebben zorgplicht. Meld u uw kind bij onze school aan dan kijken wij of wij uw kind kunnen ondersteunen, eventueel met extra ondersteuning (vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper) of dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. Dit bepalen we aan de hand van gesprekken met u en met evt. andere gegevens en informatie van vorige scholen, wanneer van toepassing. In ons School Ondersteunings Profiel (SOP) kunt u lezen welke ondersteuning wij kunnen bieden.

Samenwerkingsverband
In Apeldoorn werken schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat uw kind nodig heeft of we vragen hebben over de begeleiding van een kind, nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Binnen het Samenwerkingsverband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind te bepalen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind.   Zie voor meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuterbouw

Ook onze kleuters zitten met de eigen leeftijdsgenootjes in groep 1 of 2. Daarnaast werken we met tal van vaste en specifiek gekozen momenten op de dag met de leerlingen van de groepen samen. Deze gecombineerde aanpak maakt dat we zeer goed kunnen aansluiten bij de ontwikkelwensen en mogelijkheden van onze leerlingen. Via een beredeneerd aanbod in combinatie met duidelijk omschreven doelen, is er een duidelijke doorgaande lijn.

Richtinggevend zijn de onderwijsbehoeftes en interesses van de kinderen. De activiteiten zijn betekenisvol. Aan de hand van de thema’s maken de kinderen spelenderwijs kennis met vele belangrijke facetten van de leerstof. Zo worden zij optimaal voorbereid op het programma van groep 3.

Al in de groepen 1 en 2 starten we met het voorbereidend rekenen en lezen via speels leren. Bovendien is er ruime aandacht voor de taalontwikkeling.

We hechten eraan de kinderen een duidelijke structuur aan te bieden. Dat doen we niet alleen door regels en afspraken, maar ook door het werken met ons digitale planbord. Kinderen in groep 1 voeren in de regel twee taken per week uit. In groep 2 zijn dat er in de regel vier. Hiernaast kunnen de kinderen kiezen uit de activiteiten die op het keuzebord staan. Dit gebeurt in steeds wisselende groepjes. Zo leren kleuters ook op sociaal­ emotioneel vlak samen spelen en rekening houden met elkaar. Voor de fijne motoriek hebben wij veel constructiemateriaal en ontwikkelingsmateriaal. Voor de grove motoriek bieden wij wekelijks een gymles met groot materiaal aan. Daarnaast spelen we dagelijks buiten waarbij ze tal van spellen aangeboden krijgen.

Vandaag de dag is in de onderbouwgroepen van onze school de educatieve software een belangrijk onderdeel van het lesprogramma geworden. Hiervoor maken we gebruik van iPads en een rijdend digibord.

We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet en bespreken deze in de gesprekken. Als ouder is er op gezette momenten tijd om met uw kind mee te komen in het lokaal en samen de dag te starten. Ook organiseren we kijkmomenten waarbij onze leerlingen u kunnen laten zien waar ze aan gewerkt hebben. Naast dat de kinderen het enorm leuk vinden om u als gast te mogen ontvangen, krijgt u een goed beeld hoe uw kind het bij ons op school heeft en waar aan gewerkt wordt. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Schoolbreed

Al onze groepen zijn in de basis geformeerd op leerjaar. Dit betekent dat ze samen met leeftijdsgenoten in de klas zitten en samen een groep vormen.

Op diverse vlakken werken wij met andere organisatievormen waarbij wij onze collega’s daar inzetten waar we meer slagkracht nodig hebben of daar waar extra expertise van een collega ligt. Daarnaast werken we soms met groepen of een deel van groepen samen, omdat we hier een extra leereffect voor de leerlingen willen bewerkstelligen. Zo hebben we een cultuurcircuit en werken leerlingen wekelijks samen met onderdelen van taal of rekenen.

In alle leerjaren komen expressievakken als bewegingsonderwijs, muziek, tekenen en handvaardigheid komen ook ruimschoots aan bod. Kinderen maken kennis met natuur, aardrijkskunde en geschiedenis via de 5 thema's waar we elk jaar schoolbreed aan werken. We bieden cultuur,- natuur,- techniek- en ICT-activiteiten aan op school, maar ook middels uitstapjes buiten school.  

Elke dag bieden we onze leerlingen spel en beweegactiviteiten aan welke bijdragen aan speelplezier, creativiteit en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. 

Groep 3

In groep 3 staat het leren lezen, rekenen en schrijven centraal. Dit is terug te zien in het lokaal waar je de letters en cijfers terugziet. De leerlingen leren bij het schrijven gelijk de lusletters en zo aan elkaar te schrijven. Bij taal haken we aan op de thema’s waar we schoolbreed aan werken. Zo breiden themagewijs ook de woordenschat van de leerlingen uit. Bij rekenen wordt gewerkt aan de sommen tot 20 en de leerlingen maken kennis met getallen tot 50. We werken met verschillende werkvormen waardoor er ruimte is voor het eigen tempo waarbij we groepsbreed wel werken aan een basisniveau en doelen. Leerlingen zitten in groepjes en werken ook geregeld samen. Naast de aandacht voor expressievakken wordt er in groep 3 nog regelmatig gespeeld; op het plein of in het speellokaal naast het eigen lokaal. Hiermee verkleinen we de overgang van groep 2 naar 3.  

Groep 4

In groep 4 wordt de aandacht meer verlegd van het leesonderwijs naar het taalonderwijs. Taal en spelling wordt verder ontwikkeld en met lezen wordt het begrijpend lezen steeds belangrijker. Naast dat de leerlingen in de klas leskrijgen gebruiken we bijvoorbeeld ook ons plein voor het schrijven van woorden of de beweegtrap voor sommen. Op rekengebied gaan we aan de slag met klokkijken en leren de leerlingen sommen tot 100 en ook de tafels 1 t/m 5 en 10. Kinderen maken kennis met natuur, aardrijkskunde en geschiedenis via de 5 thema's waar we elk jaar schoolbreed aan werken. 

Groep 5 tot en met 7

In de groepen 5 t/m 7 wordt de basiskennis en de basisvaardigheden opgedaan in de eerste jaren verder uitgebouwd. Hierbij wordt een gezonde balans aangebracht tussen digitaal werken en het werken / schrijven met de handen. Dit vinden wij zeer belangrijk. Schrijven maakt het proces inzichtelijk en maakt dat kennis beter beklijft. Digitale vaardigheden zijn ook belangrijk en bieden de mogelijkheid om meer om maat de leerling lesstof aan te bieden.  

Groep 8

Groep 8 is een bijzonder jaar. Het laatste jaar van de basisschool. In groep 8 zetten we ten slotte de kroon op de opbouw van acht jaren basisschool: kinderen kunnen plannen, zelfstandig werken aan taken, zijn in staat teksten te begrijpen en weten hoofd­ en bijzaken te onderscheiden. In groep 8 wordt op basis van de gemaakte ontwikkeling van het kind een advies gegeven voor het voortgezet onderwijs. Hierbij wordt gekeken naar opgedane kennis en vaardigheden welke terug te zien zijn in de resultaten en de interesses en het karakter van het kind. Vanaf groep 7 starten de gesprekken met kind en ouders om samen te komen tot een tot passend een plaatsingsadvies voor het voortgezet onderwijs.

In februari wordt dan de doorstroomtoets gemaakt. Daarnaast is er ook ruimte voor kamp en de musical! In groep 8 wordt volop geoefend met het plannen van huiswerk en het zelfstandig werken. Vaardigheden die essentieel zijn in het vervolgonderwijs. Ook krijgen de leerlingen de ruimte voor het werken met jongere leerlingen aan taal, rekenen en lezen of begeleiden ze als junior coach spellen op het plein.    

Engels

Vanaf groep 1 leren de kinderen spelenderwijs Engels. De vaardigheden die ze leren in de onderbouw krijgen in de bovenbouw meer diepgang.

Zelfstandigheid
Door de hele school (van groep 1 tot en met 8 ) is een doorgaande lijn ontwikkeld om kinderen zelfstandig te leren werken. Aan het eind van de basisschool zijn de kinderen in staat om een weektaak zelfstandig te plannen en te maken; dit is een extra steun voor het plannen en maken van huiswerk in het vervolgonderwijs. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen passend bij hun leeftijd. Samen met u als ouder leren we kinderen steeds meer eigenaar te zijn van hun ontwikkeling.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs en Samenwerkingsverband

Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die bij ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Zoveel mogelijk kinderen gaan dan ook naar een reguliere basisschool. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs.  

Alle scholen hebben zorgplicht. Meld je jouw kind aan op De Regenboog Osseveld, dan kijken wij of je kind past op onze school, eventueel met extra ondersteuning vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper. Het kan ook zijn dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. In een persoonlijk gesprek bekijken we de mogelijkheden waarbij eventueel ook andere gegevens en informatie van vorige scholen of opvang van belang kunnen zijn. In ons School Ondersteunings Profiel (SOP) kun je lezen welke ondersteuning wij als school kunnen bieden.

Samenwerkingsverband - in Apeldoorn werken schoolbesturen, basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat het kind nodig heeft, of wanneer we vragen hebben over de begeleiding van een kind, dan nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Binnen het Samenwerkingsverband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind in kaart te brengen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind.  Meer informatie vind je op www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs. 

SOZKA  

De Stichting Onderwijs aan Zieke Kinderen Apeldoorn (SOZKA) verzorgt onderwijs voor kinderen die in het ziekenhuis liggen of thuis worden verpleegd. SOZKA werkt samen met Onderwijs Zieke Leerlingen IJsselgroep. Uw kind komt in aanmerking voor onderwijs thuis als uw kind leerplichtig is en het in verband met ziekte (voorlopig) niet naar school kan. Het onderwijs wordt gegeven door onderwijsbevoegde vrijwilligers. Wanneer dit voor uw kind geldt kunt u samen met de groepsleerkracht of intern begeleider van onze school contact opnemen met SOZKA. SOZKA heeft altijd nauw contact met de school. Meer informatie vindt u op: www.sozka.apeldoorn-onderwijs.nl.       

Kids College Apeldoorn  

Kids College Apeldoorn (KCA) is de weekendschool voor nieuwsgierige, gemotiveerde kinderen van 10 tot 14 jaar. Bij KCA kunnen zij op zondagmiddag kennismaken met de boeiende wereld van professionals op het gebied van onder andere techniek, cultuur, wetenschap en ondernemen. De kinderen maken kennis met interessante mensen uit het bedrijfsleven en gaan met hen aan het werk. Zo leren de kinderen hun talenten ontdekken, krijgen zij een bredere kijk op hun mogelijkheden en ontwikkelen meer zelfvertrouwen. Dit alles met als doel hen te ondersteunen en motiveren in hun keuze voor een vervolgopleiding. Voor meer informatie: www.kidscollegeapeldoorn.nl. Aanmelden kan via de school of de website.     

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als schoolteam kijken wij continu hoe wij ons onderwijs zo passend mogelijk kunnen maken voor onze leerlingen en hoe het blijft voldoen aan het inspectiekader. Dit vraagt van ons dat wij onszelf blijven scholen, monitoren en bijsturen. 

De afgelopen jaren hebben wij de overstap gemaakt naar het thematisch aanbieden van de zaakvakken waarbij leerlingen de lesdoelen in samenhang aangeboden krijgen; net als dat de wereld in samenhang is. Binnen deze thema's bieden we ook vakken als creatieve vorming, techniek en ICT-vaardigheden aan. 

We zijn nu bezig als school om het thematische onderwijs verder in te bedden in ons lees en taal onderwijs. We zien dat onze leerlingen baat hebben bij deze 'haakjes'. Leren wordt makkelijker, leuker en logischer. Dit vraagt dat wij ons taal,- en leesonderwijs vernieuwen. Dit combineren we met een meer rijke leeromgeving waar hetgeen geleerd wordt visueel ondersteund wordt. Dit komt alle leerlingen ten goede maar zeker ook kinderen die op taalvlak extra ondersteuning nodig hebben. 

We werken bewust zowel op papier als digitaal. Op papier omdat het beter beklijft en we leerlingen beter kunnen ondersteunen in de aanpak. Digitaal omdat het adaptief werkt. Dat betekent dat een leerling lesstof passend bij de eigen behoefte aangeboden kan krijgen. Ook toetsen kunnen digitaal; dit maakt dat leerlingen die het nodig hebben om bijvoorbeeld iets te horen zich voor kunnen laten lezen. 

Onze wijze van het aanbieden van het onderwijs maakt dat we in staat zijn zowel de snelle leerling die meer uitdaging nodig heeft te bedienen als een leerling die meer uitleg nodig heeft. Ook hierin scholen wij ons steeds verder, zodat we flexibel blijven in het schakelen gedurende de les.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken samen met onze pandpartner Doomijn Sterrenpret. Dit betekent dat wanneer uw kind hiernaar toe gaat, deze in de laatste periode voor start al geregeld een kijkje komt nemen in groep 1. We verkleinen zo de overgang naar de basisschool. Uw kind wordt overgedragen aan ons en als u ervoor openstaat kan dit ook een 3-gesprek zijn tussen KDV, school en u. Een goede overdracht van voorschool naar onze school zorgt voor een doorgaande lijn in ondersteuning aan het kind.

Als een kind dan 4 wordt gaat hij of zij volledig van start op de basisschool. Regenboog Osseveld sluit met haar vroegschoolse educatie in de groepen 1 en 2 aan bij het programma van de voorschoolse educatie. Niet alleen kinderen met een VVE-indicatie krijgen deze zorg op maat, maar de ondersteuning geldt voor álle kinderen die hier behoefte aan hebben. 

Terug naar boven