PCBO De Sjofar

Burgersveld 24 7327 CA Apeldoorn

Schoolfoto van PCBO De Sjofar

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ieder jaar maken de leerlingen van groep 8 de eindtoets. De scholen van Stichting PCBO doen allemaal de IEP-toets als eindtoets. De IEP-toets kent verschillende onderdelen. Het zogenaamde hoofd-gedeelte dat in april wordt afgenomen is verplicht. Daarnaast maken de leerlingen op onze school in november het hart-en handengedeelte. De resultaten van dit gedeelte geven een mooi beeld van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. de termen hoofd, hart en handen die gehanteerd worden, sluiten mooi aan bij de kernwoorden van onze school.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 nemen we twee maal per jaar methode onafhankelijke toetsen af voor de vakgebieden technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. We gebruiken hiervoor de toetsen van IEP. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd door de leerkrachten en besproken met de IB'er en de directeur. Deze analyse en het gesprek vormt de basis voor het groepsplan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies voor het voortgezet onderwijs

Als de leerlingen in groep 7 zitten krijgen ze bij het ouder-kindgesprek in februari een pré-advies voor het voortgezet onderwijs.

Na acht jaar basisonderwijs gaan de leerlingen naar het voortgezet onderwijs. In de maand januari hebben de leerkrachten van groep 8 een adviesgesprek met de ouders/verzorgers en de leerling over het vervolgonderwijs. De leerlingen krijgen nu hun definitief advies. De wensen van de leerlingen, de ouders, het advies van de groepsleerkrachten en de uitslagen van de toetsen van het leerlingvolgsysteem spelen bij deze keuze een rol. Daarna maken de leerlingen begin februari de doorstroomtoets. Wanneer de uitslag hiervan hoger is, dan ons advies zullen we ons advies heroverwegen. Daarnaast is er elk jaar een warme overdracht met de scholen van voortgezet onderwijs waar de leerlingen naar toe gaan.

Aan het eind van het schooljaar neemt groep 8 afscheid. Zij studeren wekenlang met de hulp van hun leerkracht(en) en ouders een musical in. In de laatste schoolweek voeren zij die meerdere malen op. Op een avond tijdens de laatste week van het schooljaar mogen hun ouders de uitvoering hiervan op school komen bekijken. Na de musical nemen de leerlingen afscheid van hun meesters en juffen. Hoe? Dat is een verrassing

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale opbrengsten
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met elkaar om te gaan en bij te dragen aan de maatschappij. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.We vinden het belangrijk dat de kinderen opgroeien in een veilige omgeving. Een goed pedagogisch klimaat vormt de basis van sociale opbrengsten, Daarom gebruiken wij op De Sjofar in de groepen 1-8 de kanjertraining voor de sociaal emotionele ontwikkeling.

Kanjertraining

De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen en oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden(preventief) of te verbeteren(curatief. De kanjertraining helpt kinderen en leerkrachten te kijken naar de verschillende vormen van gedrag.

De kanjertraining werkt aan:

  • Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
  • Het versterken van de sociale veiligheid bij kinderen.
  • Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
  • Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij conflicten en pestgedrag.
  • Leren on verantwoordelijkheid te nemen.
  • Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie
  • het bevorderen van ouderbetrokkeneheid.

Tijdens de kanjertraining staan vijf afspraken centraal:

  • We vertrouwen elkaar.
  • We helpen elkaar.
  • Niemand speelt de baas.
  • Niemand lacht uit.
  • Niemand doet zielig.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig pedagogisch klimaat
  • Samenwerken
  • Anti-pest beleid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven