PCBO De Sjofar

Burgersveld 24 7327 CA Apeldoorn

Schoolfoto van PCBO De Sjofar

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Sjofar wordt gevormd door de directeur, leerkrachten, leraarondersteuners en twee vakleerkrachten.

De leraarondersteuner (Marion Loonstra) en onderwijsassistenten (Liselotte Melissant, Jetteke Zandvliet, Emme te Kulve en Sytske Xhofleer) verzorgen de extra ondersteuning. Dit gebeurd onder begeleiding van intern begeleiders en directie.

Intern begeleider groep 1 t/m 4: Sandra Pilon

Intern begeleider groep 5 t/m 8: Marian Voorberg

Via Sportservice is er een vakleerkracht bewegingsonderwijs en Ellen van Dronkelaar is vakleerkracht textiele werkvormen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Sjofar is een onderdeel van Stichting PCBO. De stichting heeft een aantal invalkrachten in dienst die de leerkrachten vervangen als zij ziek zijn of verlof hebben. Het komt af en toe voor dat er geen invalkrachten beschikbaar zijn. Dan lossen wij de vervanging intern op. Ambulant personeel zoals unitleiders of intern begeleiders vervangen dan de leerkracht die ziek is of verlof heeft. In het uiterste geval kan een groep een dag of een dagdeel vrij hebben. Dit kan alleen wanneer de ouders/verzorgers op de hoogte zijn gesteld. Wanneer u in dit geval geen opvang thuis kunt regelen, zal de school in overleg voor opvang zorgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school heeft 12 groepen. Drie groepen 1-2, groep 3, groep 3/4, groep 4, groep 5, groep 5/6, groep 6, groep 7, groep 7/8 en groep 8.

Op vrijdagmiddag werken de leerlingen van de groepen 3 t/m 5 en 6 t/m 8 in een zogenaamd atelier. We werken dan groepsdoorbrekend dat wil zeggen dat er groepen worden gevormd van de leerlingen uit de groepen 3-5 en 6-8. De kinderen krijgen dan les in muziek, techniek, handvaardigheid, tekenen en drama. Elke leerkracht geeft één of twee lessen. Bij het atelier wordt ook onze vakleerkracht handvaardigheid ingeschakeld. Op dinsdagmorgen en donderdagmorgen verzorgt een vakleerkracht gymnastiek een aantal lessen bewegingsonderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

 

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO)

In de groepen 1 t/m 4 werken we volgens de visie van Ontwikkelings Gericht Onderwijs (OGO). Bij Ontwikkelings Gericht Onderwijs staat er altijd een thema centraal en binnen het thema is het spel de belangrijkste activiteit, leren vanuit het spel. Passend bij het thema wordt, in samenwerking met de kinderen, een spelhoek ingericht en via dit spel komt een stukje van de echte wereld binnen (we noemen dit ook wel de sociaal culturele praktijk). Stel het thema is de bakker, dan komt er een bakkerswinkel in de groep waarbij kinderen leren om in bijpassende taal te spreken, te onderhandelen, af te rekenen, lijstjes te schrijven en te lezen enz. Ook wereldoriëntatie speelt een grote rol binnen de thema’s. De thema’s lopen van vakantie tot vakantie. De volgende begrippen horen bij Ontwikkelingsgericht Onderwijs: - Betrokkenheid  - Betekenisvol leren - Bedoelingen - Bemiddeling. Deze begrippen krijgen inhoud doordat uw kind een actieve bijdrage levert bij de keuze en de uitwerking van een thema. Wat weten de kinderen al en wat willen ze nog weten van het thema? Waar gaat hun belangstelling naar uit en hebben zij ook ideeën over de uitwerking van het thema? Zo worden eigen initiatieven gestimuleerd en ontwikkeld. (dit geldt voor de groepen 1 t/m 4) De rol van de leerkracht wordt ook wel bemiddeling genoemd. Vooral in de groepen 1/2 observeert de leerkracht veelvuldig en weet daardoor goed aan te sluiten bij het spel van het kind. In dit betekenisvolle spel van het kind weet de leerkracht (bemiddeling) ook welke bedoelingen zij in het spel kan laten plaats vinden. Deze bedoelingen staan weergegeven in verschillende leerlijnen. Alle vakken zijn geïntegreerd in deze manier van onderwijs. In groep 3 en 4 wordt alleen het taal- en leesonderwijs volgens de ontwikkelingsgerichte aanpak gegeven. Onder taal verstaan we mondeling taalgebruik, het lezen en het schrijven. In groep 3 en 4 wordt vooral gebruik gemaakt van de volgende activiteiten: verschillende soorten teksten, de boekenkring, woorden van de week, de stil leesmomenten en later het duo-lezen en het tutor-lezen. Vooral de eerste 3-4 activiteiten koppelen we aan het thema.   Binnen het taal- en leesonderwijs wordt gewerkt met het 4-veldenmodel. 1.Motivatie: doel van de activiteit, betrokkenheid op de tekst / het boek 2. Begrip: aanbieden van leesstrategieën 3.Technische aspecten: o.a. klank- en teken koppeling en vlot en vloeiend leren lezen 4.Woordenschat: woordbetekenissen achterhalen. Op deze manier willen we werken aan betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten, waarbij de kinderen gemotiveerd aan het onderwijs deelnemen.  

Lesaanbod/Leermethoden

  • Godsdienstonderwijs 1 t/m 8 Startpunt 
  • Taal groep 1-4 OGO en 4-8 STAAL
  • Lezen groep 1-2 OGO thema's Groep 3-8 Methodiek LIST (Lezen IS Top)
  • Begrijpend lezen groep 4-8 Nieuwsbegrip
  • Rekenen groep 1 en 2 OGO Groep 3-4 Pluspunt Groep 5-8 Pluspunt door met behulp van digitaal programma Snappet
  • Wereldoriëntatie groep 1-4 OGO thema's, groep 5-8 werken met concepten en gebruiken als bron de methode Argus Clou
  • Muziek groep 1-8 Eigenwijs
  • Sociaal emotionele vorming- Kanjertraining
  • Kunstzinnige vorming Leerkracht kiest eigen werkplan
  • Verkeer groep 1-8 Materialen van Veilig verkeer Nederland
  • Gymnastiek groep 1 en 2 Bewegen in het speellokaal groep 3-8 Bewegen samen regelen
  • Seksuele ontwikkeling: Veilig wijs. 

Computergebruik

ICT wordt voor het grootste deel gebruikt als hulpmiddel bij de vakken op school. Maar ICT is in de huidige tijd ook een doel: van leerlingen wordt steeds meer 'ICT-geletterdheid' gevraagd. Hiermee wordt bedoeld dat leerlingen niet alleen kennismaken en oefenen met verschillende ICT-toepassingen, maar ook informatie kunnen verwerven, beoordelen en verwerken. Omdat ontwikkelingsgericht onderwijs een steeds grotere plaats inneemt op onze school, worden de computers ook steeds vaker gebruikt door de kinderen om onderzoek te doen, informatie op te zoeken en om werkstukken en presentaties te maken. We streven ernaar om niet alleen de ICT-vaardigheden van de leerlingen te verbeteren, maar ook die van leerkrachten, zodat zij ICT optimaal kunnen inzetten in de klassen

In groep 5-8 werken we met chromebooks en in de groepen 1-4 worden I-pads ingezet bij de activiteiten van het ontwikkelingsgericht onderwijs. 

Digiborden

Alle groepen hebben de beschikking over een digibord. Het gebruik van het bord werkt motiverend en het bord kan worden ingezet door er groepjes op te laten oefenen. Bij wereldoriëntatie, bij de rekenmethode Pluspunt, en Snappet, bij de taalmethode STAAL gebruiken we digibordsoftware die aansluit bij de lessen. 

 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ontwikkelingsgericht onderwijs in de bovenbouw

In de bovenbouw werken we met de zaakvakken Ontwikkelingsgericht. We hebben een 2-jarig themacyclus met een doorgaande lijn voor de doelen van wereldoriëntatie ontworpen. We maken gebruik van de grote concepten. In de grote concepten zijn alle kerndoelen van de wereldorienterende vakken (geschiedenis, aardrijkskunde, W&T en cultuur) verwerkt. In ons 2-jarige themacyclus maken we ook gebruik van de thema's van Staal en gebruiken we de bronnenboeken van de methode Argus Clou.
De themaperiodes lopen van vakantie tot vakantie. Een thema is opgebouwd uit verschillende fases: Fase 0 – de themaplanning Fase 1 – startactiviteiten. Wat weten de kinderen al van het thema en wat willen ze nog weten? Fase 2 – onderzoeksactiviteiten, de kinderen gaan op onderzoek naar antwoorden op vragen die de leerlingen hebben. Fase 3 – afronden van het thema Fase 4 – evalueren van het thema. De vier begrippen van Ontwikkelingsgericht Onderwijs in de onderbouw gelden ook voor de bovenbouw (Betrokken, Betekenisvol leren, Bedoelingen en Bemiddeling).  

Zelfstandig werken 

Op De Sjofar vinden we het belangrijk om kinderen te leren zelfstandig keuzes te maken en verantwoordelijkheids-gevoel te ontwikkelen. Daarom heeft het zelfstandig werken een belangrijke plaats in ons onderwijs. Zelfstandig werken start al in de kleutergroepen. Daarom zit op sommige momenten een knuffelbeer op de stoel van de juf. Dit betekent dat de juf met een groepje kinderen aan het werk is. De andere leerlingen moeten dan proberen zelf een oplossing te vinden voor hun probleem, een ander om hulp vragen of even iets anders gaan doen totdat de juf weer beschikbaar is. De kinderen van groep 1 en 2 maken gebruik van het planbord. De kinderen kunnen zelf aflezen uit welke activiteiten er gekozen kan worden en deze keuze zichtbaar maken door hun naamkaartje onder de activiteit op het planbord te hangen. De dagen op het planbord hebben allemaal een specifieke kleur.

In groep 3 krijgen de kinderen elk een houten blokje waarmee zij aan kunnen geven hulp nodig te hebben. Kinderen kunnen daarnaast aangeven wel of geen hulp te willen bieden aan een medeleerling uit het groepje. Dit houten blokje gaat mee tot en met groep 8. In alle groepen wordt gewerkt met dagritmekaarten en pictogrammen. Vanaf groep 5 wordt er gewerkt met dagtaken of weektaken. Op deze manier werken, betekent dat kinderen voor een groot deel hun werk zelf leren plannen en dat er beter kan worden aangesloten bij de ontwikkeling en keuzes van uw kind. Zo wordt geleerd om zelf verantwoordelijk te zijn voor de taak die gedaan moet worden. Er zijn vaste momenten waarop er door de leerkracht klassikale instructie wordt gegeven, op andere momenten is er door deze manier van werken meer tijd voor individuele hulp. Vanuit onze visie vinden we dat onze leerlingen op deze manier hun talenten kunnen ontwikkelen en in een veilige omgeving leren zich verantwoordelijk te voelen voor wat er van hen verwacht wordt.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs en samenwerkingsverband

Elk kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, passend bij wat hij of zij nodig heeft. Dat heet passend onderwijs. Zoveel mogelijk kinderen gaan naar een reguliere basisschool, ook wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs. Alle scholen hebben zorgplicht. Meldt u uw kind bij onze school aan dan kijken wij of wij uw kind kunnen ondersteunen, eventueel met extra ondersteuning (vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper) of dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. Dit bepalen we aan de hand van gesprekken met u en met evt. andere gegevens en informatie van vorige scholen, wanneer van toepassing).  

Binnen samenwerkingsverband Apeldoorn werken schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen. Wanneer onze school niet kan bieden wat uw kind nodig heeft of we  hebben vragen over de begeleiding van een kind, nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Binnen het Samenwerkingsverband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind te bepalen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind.  Zie voor meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs.  

Meer- en hoogbegaafdheid  

Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is, doen we er als PCBO Apeldoorn alles aan om passend onderwijs te bieden. Dit doen we door middel van het PCBO PlusProgramma. Hiermee bieden we onderwijs op maat voor meer- of hoogbegaafde kinderen. Het PCBO Plusprogramma bestaat uit drie pijlers waar vanuit we het kind, jou als ouder en onze PCBO-scholen ondersteunen: 

1. Plusbegeleiding op school 

Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is, ontvangt het in eerste instantie plusbegeleiding op school. Op onze school hebben we dit georganiseerd door middel van de interne plusklas. Naast extra uitdaging in de klas ontvangt uw kind, samen met anderen extra begeleiding op school. Deze begeleiding wordt komend jaar gegeven door Ria van Geerenstein en Corianne Scheltens. 

2. De Plusvoorziening PCBO Apeldoorn 

Naast de plusbegeleiding op de scholen, hebben we bij PCBO Apeldoorn een plusvoorziening waar uw kind een dagdeel in de week naar toe kan. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften van uw kind neemt uw kind hier 1 of meer dagdelen in de week aan deel. Deze voorziening vindt plaats op PCBO De Regenboog – Osseveld. Middels deze voorziening gaan we nog verder en dieper in op de specifieke ondersteuningsbehoefte van uw kind, aanvullend op de Plusbegeleiding op school. We hebben aandacht voor leer- en werkstrategieën en uw kind gaat samen met andere kinderen aan de slag met filosofie, expressie, emotionele training voor bijvoorbeeld het vergroten van de motivatie, het zelfbeeld en diverse spelonderdelen. Ook ontmoet uw kind in deze klas andere meer of hoogbegaafde leerlingen. Fijn voor uw kind omdat het merkt dat er meer kinderen zijn zoals hij/zij.   

3. Ondersteuning vanuit PlusBegeleiding en Kenniscentrum PCBO 

De PlusBegeleiding is het netwerk van PCBO Apeldoorn dat scholen ondersteunt in onderwijs aan begaafde leerlingen op school. We ondersteunen bijvoorbeeld leerkrachten en intern begeleiders bij de Plusbegeleiding die ze op school geven en zijn er voor u als ouder bij specifiekere vragen over begaafdheid.  Daarnaast hebben we een Kenniscentrum PCBO Apeldoorn. Naast de bovengenoemde meedenk- en adviesfunctie zijn in de orthotheek van het Kenniscentrum materialen te vinden die leerkrachten kunnen gebruiken. Vanuit dit Kenniscentrum organiseren we ook een interne kwaliteitskring hoogbegaafdheid waar alle leerkrachten en coördinatoren van de scholen kennis kunnen delen en halen. Ook zijn we te vinden in de netwerken van het Samenwerkingsverband, in contact met voortgezet onderwijs en andere externe, relevante partners. Zo laten we ons ook vanuit PCBO gelden op het vlak van begaafdheid.  Meer weten? Stuur dan (in overleg met de leerkracht of intern begeleider van uw kind) een mail naar de coördinator van het PCBO Plusprogramma, Annet Klaver via: aklaver@pcboapeldoorn.nl.   

  

Taalondersteuning voor kinderen met een taalachterstand 

Wanneer uw kind een taalachterstand heeft, kan hij/zij gebruik maken van de intensieve taalklas. De Intensieve Taalklassen zijn verbonden aan tien scholen in Apeldoorn. De PCBO-scholen die verbonden zijn aan dit initiatief zijn: PCBO De Wegwijzer, PCBO Emmaschool, PCBO Prinses Margriet en PCBO Het Kompas.   

De school bepaalt of een kind in aanmerking komt voor de taalklas. Deze intensieve ondersteuning wordt georganiseerd in de groepen 1 en 2. 

Taalklas voor nieuwkomers  

Kinderen die net in Nederland zijn, starten in de eerste opvangklas. Op twee locaties is een eerste opvangklas georganiseerd voor kinderen in de leeftijd van 7 tot 11 jaar.   

PCBO Emmaschool   

Thorbeckestraat 8   

7331 RG Apeldoorn   

De Zevensprong (school van Veluwse Onderwijsgroep)  

Pythagorasstraat 384   

7323 HW Apeldoorn   

In deze taalklas wordt uw kind taalvaardiger gemaakt. Het accent ligt op ontwikkeling van de basiswoordenschat. Er wordt veel aandacht besteed aan mondelinge communicatie, klankonderwijs en leren lezen. Voor nieuwkomers zijn de leerlijnen vastgesteld voor de onderdelen: woordenschat, technisch lezen, begrijpend lezen, spellen en rekenen. Doel is om de kinderen zodra het kan in een reguliere groep onderwijs te laten volgen. Na het onderwijs in de eerste opvangklas stromen de kinderen naar de basisschool in de buurt van hun woonadres. 

Contact

De Intensieve Taalklas is een initiatief van de gemeente Apeldoorn in samenwerking met de drie grote besturen voor basisonderwijs in Apeldoorn (waaronder PCBO Apeldoorn). Kijk voor meer informatie op de website van Intensieve taalklassen: www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of mail met info@intensievetaalklassen-apeldoorn.nl. 

CJG 

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG): voor alle gezinnen en kinderen in Apeldoorn 

Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden 

De jeugdarts en jeugdverpleegkundige CJG komen regelmatig op onze school. U kunt de jeugdverpleegkundige ontmoeten op een gezamenlijke ouderavond, inloopspreekuur of themabijeenkomst. Wij informeren u wanneer u de jeugdverpleegkundige op school kunt ontmoeten. 

Het CJG bij u in de buurt 

In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. De professionals die bij het CJG werken bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen. 

De gezondheid van uw kind volgen 

Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Zij zullen uw kind ook in de basisschoolperiode een aantal keren uitnodigen. In het jaar dat uw kind 5 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de uitnodiging krijgt u een vragenlijst toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u /uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG. Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen. Ze meten en wegen uw kind. Ook kunt u tijdens dit onderzoek uw vragen stellen of eventueel uw zorgen delen. We bespreken samen de lichamelijke veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit. 

Kernteam  

Maakt u zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de leerkracht van uw kind en/of onze IB’ers, Sandra Pilon & Marian Voorberg, advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals, waaronder ook de jeugdverpleegkundige. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u/uw kind mee. Samen bespreken en bekijken school, het CJG en u wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg. 

Contact met het CJG? 

info@cjgapeldoorn.nl // (055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur) // www.cjgapeldoorn.nl www.facebook.com/CJGapeldoorn 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen het aantal specialisten verder uitbreiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Omdat er geen ruimte is in het schoolgebouw om een peuterspeelzaal of peuteropvang te huisvesten, werken wij samen met peuterspeelzalen en een kinderopvangorganisatie in de buurt.

Wij werken samen met het Peuterhofje. Dit is een peuterspeelzaal en is gehuisvest in basisschool De Horst. Deze basisschool staat naast onze school.

Wij werken ook samen met peuterspeelzaal De Blokkentoren. Deze is gehuisvest in Basisschool Eben Haëzer, Valkeniersdonk 202 in Apeldoorn.

Kinderopvang voor kinderen van 1-4 is mogelijk bij kinderopvang Pommetje. Deze is gehuisvest in een gebouw naast onze school.

In de plannen voor de nieuwbouw werken we aan een kinderopvang en eigen BSO ruimte in de school.

Terug naar boven