PCBO Prinses Margriet

Sluisoordlaan 198 7322 EL Apeldoorn

  • Schoolfoto van PCBO Prinses Margriet
  • Schoolfoto van PCBO Prinses Margriet
  • Schoolfoto van PCBO Prinses Margriet
  • Schoolfoto van PCBO Prinses Margriet
  • Schoolfoto van PCBO Prinses Margriet

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

We werken opbrengstgericht. We evalueren regelmatig of ons onderwijs ook die resultaten oplevert die van ons verwacht mogen worden en die we zelf graag willen behalen. De leerkrachten maken 2x per jaar een analyse van de gemaakte IEP-toetsen en methodetoetsen. Er wordt gekeken of leerlingen in vaardigheid zijn gegroeid, welke leerling welke instructie nodig heeft, waar de zwakke punten van een leerling of een groep van leerlingen ligt, hoe het onderwijs op basis van de toets moet worden aangepast, enz. De leerkracht bekijkt ook kritisch of zijn of haar aanpak wel goed is geweest. De resultaten worden besproken met de directie, de intern begeleider en met de naaste leerkrachten. Zo werken we nauw samen en maken we gebruik van elkaars deskundigheid.



Deze manier van opbrengstgericht werken tilt ons onderwijs naar een hoger plan en zorgt er voor dat er permanent aandacht is voor de kwaliteit. De cyclus wordt 2x per schooljaar doorlopen. Ook de IEP-eindtoets van groep 8 wordt nauwkeurig geanalyseerd. De opbrengsten worden door de onderwijsinspectie gebruikt om het niveau van de school in de gaten te houden.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Passend onderwijs en Samenwerkingsverband



Elk kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, passend bij wat hij of zij nodig heeft. In 2014 is, door de wet passend onderwijs, met scholen en overheid afgesproken dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere basisschool gaan, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit om de mogelijkheden en onderwijsbehoefte van een kind bepalend te laten zijn, niet de beperkingen. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs.



Alle scholen hebben zorgplicht. Dat betekent dat scholen elk kind een passende onderwijsplek moeten bieden. In eerste instantie op de school waar u uw kind aanmeldt, eventueel met extra ondersteuning en anders op een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs, die de juiste ondersteuning kan bieden. Wanneer u uw kind aanmeldt op onze school gaan we (aan de hand van gesprekken met u, gegevens die u ons aanlevert en eventueel contact met vorige scholen) over de ondersteuning van uw kind in gesprek. Wanneer extra ondersteuning nodig is bespreken we dit eerst met u en overleggen we dit met de intern begeleider en gedragswetenschapper van de school.



Samenwerkingsverband



In Apeldoorn werken elf besturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband om alle leerlingen passend onderwijs te geven. Wanneer onze school niet kan bieden wat uw kind nodig heeft, nemen we contact op met het samenwerkingsverband. Als school deel je hier je kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind te bepalen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor het kind.



Zie voor meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs.



Volgsysteem IEP



De ontwikkeling van de kinderen wordt door e leerkracht nauwlettend in de gaten gehouden. Regelmatig toetsen we de vorderingen met behulp van het IEP leerlingvolgsysteem. We kunnen hiermee de groei van het kind volgen en het vergelijken met andere kinderen in Nederland. De leerkracht deelt de vorderingen met de collega's. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling maken we gebruik van Kanvas. Twee keer per jaar worden de resultaten met het kind en de ouders besproken. 



 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-24 is de eindtoets in de doorstroomtoets veranderd. Daarmee wordt benadrukt dat er een passend vervolg is na de basisschool. De doorstroomtoets geeft een beeld van het kennis en vaardigheden van het kind.



Als school geven wij een advies voor vervolgonderwijs aan onze kinderen (en hun ouders), waarvan wij denken dat deze het best past bij het kind. Daarbij kijken wij, naast kennis en vaardigheden, naar werkhouding en inzet, concentratie, interesse, samenwerken, theoretisch of praktisch gericht, doorzettingsvermogen. We gaan in gesprek met het kind en de ouder(s) over verwachtingen. Kortom we willen een zo compleet mogelijk beeld hebben en geven.  



Het traject in schooljaar 2024-25 voor groep 8 ziet er als volgt uit:




  • de school meldt de kinderen tussen 1 oktober en 1 november aan voor de doorstroomtoets.

  • de leerlingen en ouders ontvangen tussen 10 en 31 januari 2025 een voorlopig advies voor voortgezet onderwijs.

  • de leerlingen maken tussen 27 januari en 16 februari 2025 de doorstroomtoets (IEP doorstroomtoets).

  • de leerlingen en hun ouders krijgen uiterlijk 24 maart 2025 het definitieve advies.

  • tussen 25 en 31 maart 2025 melden alle leerlingen zich tegelijk, met het definitieve advies, aan op een school voor voortgezet onderwijs.



Krijgt de leerling een hoger toets advies dan het voorlopige advies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Wij zullen dit dan motiveren. 



Bij de overgang naar het VO vindt er zoveel mogelijk een 'warme' overdracht plaats, via een gesprek tussen de leerkrachten van de basisschool en voortgezet onderwijs. Ook worden de leerlingen die zijn uitgestroomd jaarlijks besproken. Zo kunnen wij onze oud-leerlingen volgen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Prinses Margriet is een Kanjerschool.

Op systematische wijze leren kinderen op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar omgaan. Er wordt aandacht besteed aan het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing. Ook wordt er gewerkt aan het verminderen van agressie en meeloopgedrag. Daarnaast krijgen kinderen handreikingen om op een goede manier om te gaan met de straatcultuur.

De doelen van de Kanjertraining zijn:

Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas

Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen

Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten

Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen

Leren om verantwoordelijkheid te nemen

Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie Het bevorderen van ouderbetrokkenheid

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het is fijn en terecht dat onze school het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs heeft.Dit vertrouwen is in hoofdzaak gebaseerd op de resultaten behaald voor rekenen en taal en onze goede kwaliteitszorg. Aan deze rekenen en taal besteden we dan ook meer dan gemiddelde aandacht.

Ook op het gebied van sociale vaardigheden van kinderen willen we excellente opbrengsten behalen. We zijn Kanjerschool.

In januari 2019 heeft de onderwijsinspectie onze school bezocht voor een zogenaamd verificatieonderzoek. De inspectie was tevreden over de kwaliteit van de school en heeft het basisarrangement toegekend.

In 2015 heeft de onderwijsinspectie een bezoek gebracht om de kwaliteit van onze VVE (voor- en vroegschoolse educatie) te beoordelen. De onderwijs-inspecteur vindt onze school een voorbeeld voor andere scholen. Een erkenning voor de inspanningen van én de goede samenwerking tussen de peuter- en kleuterleerkrachten.

Terug naar boven