PCBO Het Kompas

1e Wormenseweg 460 7333 GZ Apeldoorn

  • Ik ben proactief (ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes).
  •  Ik begin met het eind in gedachten (ik heb een doel voor ogen).
  • Ik doe belangrijke dingen eerst (eerst werken dan spelen).
  • Ik denk win-win (niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei).
  • Eerst begrijpen, dan begrepen worden (ik luister niet alleen met mijn oren, maar ook vooral met mijn ogen en hart om jou te begrijpen).

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Na groep acht gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Het schooltype dat voor hen gekozen wordt, zou iets kunnen zeggen over de kwaliteit van onze school. Toch zijn we daar voorzichtig mee, want aanleg en intelligentie zijn natuurlijk de eerste voorspellers. Het advies van de basisschool is grotendeels bepalend voor de schoolkeuze van uw kind. Het gaat om meer dan ‘goed kunnen leren’.  Inzet en motivatie, de sociale omstandigheden zijn tevens belangrijk. De IEP-eindtoets wordt als extra informatie gebruikt in het overleg over de schoolkeuze. We willen graag weten of ons advies klopt. Daarom hebben we elk jaar overleg met de brugklasmentoren van het voortgezet onderwijs. We bespreken dan ook de leerlingen uit voorgaande leerjaren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1 en groep 2 nemen we de Utrechtse Getalbegriptoets af en doen we een dyslexiescreening. Vanaf groep 3 vinden er tweemaal per jaar methode onafhankelijke toetsen plaats voor de vakgebieden lezen, rekenen en spelling. We gebruiken hiervoor het IEP Leerlingvolgsysteem. De resultaten hiervan worden geanalyseerd door de leerkrachten. Deze analyse vormt de basis voor groepsplannen. Tussentijds zijn er regelmatig methode gebonden toetsen. Op basis hiervan kan het groepsplan worden bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 bereiden we de kinderen voor op dat zij onze school gaan verlaten en naar het voortgezet onderwijs (VO) gaan. Er is keuze uit vele scholen. Wij proberen hen daarbij te helpen.

Gedurende het schooljaar worden de volgende stappen ondernomen:

  • Een oriëntatie om enig inzicht te geven welke opleiding nodig is voor welk beroep;
  • Een oriëntatie op de structuur van het voortgezet onderwijs;
  • Een oriëntatie van ouders en kinderen via de open dagen, om hen nader kennis te laten maken met de scholen;
  • Een oriëntatie op aspecten die van belang zijn bij de schoolkeuze, zoals: mogelijkheden, interesses, motivatie en doorzettingsvermogen, toelatingsbeleid van het voortgezet onderwijs en het maken van de Eindtoets.

De ouders worden geadviseerd door de groepsleerkracht van groep 8. Zij nemen de uiteindelijke beslissing bij welke school zij hun kind gaan aanmelden. Sommige scholen voor VO nemen nog een aparte instaptoets af. Hier krijgt u dan bericht van de betreffende scholen. Aan het begin van het schooljaar vindt een voorlopig adviesgesprek plaats. Op basis van dit voorlopig advies kunnen de kinderen zich gaan oriënteren op scholen die binnen hun advies vallen. In december of januari volgt dan het definitieve  advies. Op basis van dit advies kan er aangemeld worden op een school voor Voortgezet Onderwijs. Ouders en kinderen worden gewezen op de open dagen van de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat kinderen opgroeien in een veilige omgeving. We richten ons op het vergroten van sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van kinderen. Het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing staat hoog in ons vaandel. Een goed pedagogisch klimaat vormt de basis van goede sociale opbrengsten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wederzijds respect
  • Sociale weerbaarheid
  • Goed pedagogisch klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven