De Emmaschool

Thorbeckestraat 8 7331 RG Apeldoorn

  • Schoolfoto van De Emmaschool
  • Schoolfoto van De Emmaschool
  • Schoolfoto van De Emmaschool
  • Schoolfoto van De Emmaschool
  • Schoolfoto van De Emmaschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Emmaschool werken we hard aan het geven van goed onderwijs. We zorgen er voor dat kinderen na groep 8 naar een school voor Voortgezet Onderwijs kunnen die bij hen past. Dit betekent dat een deel van de kinderen verder gaat in het VMBO. Een ander deel van de kinderen stroomt uit naar HAVO/ VWO. 

In groep 8 wordt in de maand april de Eindtoets afgenomen. Tot 2016 gebruikten we de eindtoets van Cito. In 2017 zijn we gestart met de IEP eindtoets. 

De eindtoets van april 2022 was met een score van 80,2 een heel goede score voor de kinderen van de Emmaschool. Deze uitslag ligt boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Volgsysteem IEP/LOVS

De ontwikkeling van de kinderen wordt door de leerkracht, naast de resultaten van schriftelijke verwerkingen, regelmatig getoetst met behulp van het leerlingvolgsysteem van IEP, waarmee we de vorderingen van het kind ten opzichte van zijn/haar klasgenoten kunnen volgen, maar ook de vorderingen van de kinderen in vergelijking met andere scholen in Nederland. Deze vorderingen worden besproken met de ouders tijdens de tienminutengesprekken. Ook bespreekt de leerkracht de resultaten van de groep met collega's, IB en directie. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling maken we gebruik van Kanvas. Tweemaal per jaar wordt er gekeken naar deze ontwikkeling en is het een onderdeel van de tienminutengesprekken. 

ICT

We hebben veel aandacht voor ICT. In iedere groep is er een digitaal schoolbord en zijn er meerdere computers. We hebben Ipads en Tablets tot onze beschikking. Deze worden op verschillende manieren ingezet binnen ons onderwijs. In groep 1 werken de kinderen met een digibord ter ondersteuning van het lees-en rekenonderwijs. In de midden- en bovenbouw kunnen kinderen digitale presentaties geven ter ondersteuning van hun spreekbeurt, boekbespreking of projectafsluiting. Vanaf groep 3 hebben alle kinderen een rekentuinaccount. Rekentuin is een adaptief programma dat aansluit bij de ontwikkeling van kinderen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advisering richting het Voortgezet Onderwijs

Aan het eind van groep 6 krijgen ouders en kind een pre- advies over de vorm van Voortgezet Onderwijs die op dat moment bij het kind zou passen. In groep 7 wordt het tweede en derde pre- advies gegeven. Het definitieve advies wordt gegeven in december en januari van groep 8. Meestal is het pre- advies in groep 6 nog vrij globaal om in groep 7 en 8 steeds specifieker te worden.

We merken dat de meeste kinderen verder gaan in de vorm van Voortgezet Onderwijs, zoals we in groep 8 hebben geadviseerd.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kanjertraining op de Emmaschool

Tot nu toe gebruikten we de Kanjermethodiek op de Emmaschool. Dit betekent dat er in alle groep 1 uur per week wordt gewerkt met de Kanjerlessen. Van de zomervakantie tot de herfstvakantie gaan we uitproberen of de methode Kwink beter aansluit bij de leerkrachten en leerlingen van de Emmaschool. 

Doelstelling en thema’s van de Kanjertraining

De doelen van de Kanjertraining zijn:

  • Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas
  • Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen
  • Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten
  • Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen
  • Leren om verantwoordelijkheid te nemen
  • Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie
  • Het bevorderen van ouderbetrokkenheid

Deze doelen worden door verschillende thema’s in de lessen van de Kanjertraining verwerkt:

  • Jezelf voorstellen
  • Aardige dingen zeggen over jezelf en de ander
  • Weet jij hoe je je voelt
  • Kun jij nee zeggen (grenzen stellen)
  • Vragen stellen en antwoord geven
  • Luisteren en samenwerken
  • Vriendschap Van kritiek kun je leren (feedback geven en ontvangen)
  • Het is goed dat je er bent Pest-problematiek
  • Veilig internetgebruik

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • veiligheid en rust
  • wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2019 is de Emmaschool bezocht door de Inspectie van het Onderwijs. U kunt het rapport downloaden. In hun rapport over dit bezoek schrijven ze het volgende:

Doelgericht werken in een voorspelbaar leerklimaat

Het didactisch handelen op de Emmaschool beoordelen we als voldoende. De leraren werken doelgericht aan de onderwijsinhoud. Ze plannen en structureren hun handelen aan de hand van de informatie die zij van de leerlingen hebben. In de groepen heerst een taakgerichte werksfeer. Leraren benoemen het doel van de les, dat ook op de doelenmuur zichtbaar is gemaakt. Ze geven een heldere uitleg en de lessen verlopen rustig en gestructureerd. De leerlingen worden actief betrokken bij de lessen door verschillende coöperatieve werkvormen. De groep is verdeeld in niveaus. Iedereen doet mee met de korte actieve terugblik. Leerlingen, die het lesdoel in de voortoets al hebben behaald, kunnen direct aan het werk. De overige leerlingen worden aan de hand van een stappenplan begeleid in het behalen van het onderwijsdoel. Leerlingen die meer uitleg nodig hebben, krijgen deze tijdens de verlengde instructie aan de instructie tafel. Iedere leerling kan verder met de klaar-opdrachten op het moment dat zij hun opdrachten hebben afgerond.   

De werksfeer is rustig en voorspelbaar. Er wordt gebruikt gemaakt van wisbordjes en beurtstokjes. Hierdoor wordt denktijd gegeven en directe feedback op het onderwijsleerproces zichtbaar gemaakt.

Leerlingen leren in een veilige omgeving

We beoordelen de veiligheid op de Emmaschool als voldoende. De schoolleiding en de leraren dragen zorg voor een veilige omgeving voor de leerlingen. Twee maal per jaar monitort de school de veiligheidsbeleving van de leerlingen en onderneemt op basis daarvan eventuele vervolgacties. Een recent voorbeeld hiervan is de interventie in een van de groepen. De school werkt vanuit een gezamenlijk preventief en curatief beleid. De leerlingen kennen de regels en weten wie op school de vertrouwenspersoon is.  Samen werken binnen een positief pedagogisch klimaat We waarderen het pedagogisch klimaat op de school als voldoende. De leraren werken vanuit een gezamenlijke visie aan het pedagogisch klimaat. Deze visie stimuleert dat kinderen vanuit verschillende perspectieven naar situaties kijken en leren hier hun eigen rol in te nemen. De leraren handelen hier ook naar. We zien terug dat de doorgaande lijn geborgd is via gedragskenmerken die passen bij de gecertificeerde methode. Hierdoor spreekt men dezelfde taal en is gedrag herkenbaar voor de leerlingen. De sfeer is positief, de leraren hebben hoge verwachtingen van leerlingen en laten dit horen tijdens de lessen. Er wordt waarderend gesproken met leerlingen. De leerlingen geven aan dat de Emmaschool een fijne school.

Plan-do-check-act is zichtbaar in de aansturing van de school

We beoordelen het stelsel van kwaliteitszorg als voldoende. De leraren werken samen met de directie en de intern begeleiders aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Iedere vier weken voeren de leraar, de intern begeleider en de schoolleider, onder schooltijd, met elkaar het gesprek over het onderwijs in die groep, de resultaten, de leerlingen en de ontwikkelingen rondom het instructiemodel. Op deze manier zorgt de school voor korte lijnen en kan er direct gehandeld worden als een situatie hierom vraagt. Deze recent gestarte werkwijze wordt door zowel de leraren als de schoolleiding als positief ervaren.  De kwaliteitszorg werkt vanuit de cyclus van plan-do-check-act op leerling-, groep- en schoolniveau. Dit is sterk in ontwikkeling waarop verder gebouwd kan worden. De ambities en de evaluaties zijn beschreven in jaarplannen, zowel op groeps- als op schoolniveau.  De beleidslijn die we met het bestuur hebben afgesproken voor de verificatie-onderzoeken is bekend bij de schoolleider en de leraren, het inspirerend leiderschap. We hebben dit teruggezien tijdens de lesbezoeken en gehoord van de leraren die, samen met de schoolleider, een aantal jaren geleden de koers hebben uitgezet.

Terug naar boven