De Emmaschool

Thorbeckestraat 8 7331 RG Apeldoorn

  • Schoolfoto van De Emmaschool
  • Schoolfoto van De Emmaschool
  • Schoolfoto van De Emmaschool
  • Schoolfoto van De Emmaschool
  • Schoolfoto van De Emmaschool

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Emmaschool bestaat uit 16 leerkrachten. Een aantal van hen geven de hele week les aan een groep. De meeste leerkrachten werken een deel van de week. 

We hebben de formatie voor het schooljaar 2023-2024 zo kunnen organiseren dat elke groep dagelijks minimaal twee professionals heeft. Voor een aantal groepen betekent dit dat er twee leerkrachten zijn. In andere groepen gaat het om een leerkracht en een leraarondersteuner of onderwijsassistent. 

Een leraarondersteuner mag zelfstandig lesgeven aan de groep. Een onderwijsassistent begeleid vooral groepjes kinderen.

De Emmaschool heeft twee intern begeleiders. Samen met de leerkrachten zorgen zij ervoor dat alle kinderen een zo goed mogelijke ondersteuning krijgen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlof van de leerkracht

Er bestaat een protocol dat lesuitval moet voorkomen. Vaak zal het gaan om afwezigheid van een leerkracht wegens ziekte of anderszins. De directie zal altijd proberen een vervangende leerkracht te vinden. In de meeste gevallen lukt dit ook. Wanneer dit niet lukt kunnen kinderen over de andere groepen verdeeld worden, in het uiterste geval kan een groep een dag of dagdeel extra vrij hebben. Dit kan alleen wanneer de ouders op de hoogte zijn gesteld. Hierbij is het van belang te weten dat indien ouders niet voor opvang kunnen zorgen, de school voor opvang zorg draagt.  

Ziekteprotocol

Op de Emmaschool volgen we een ziekteprotocol. Hierin staat kort het volgende vermeld: De leerkracht belt zo spoedig mogelijk de directeur. De directeur neemt contact op met de medewerkers van PCBO Apeldoorn van 'vervangingen'. Zij bekijken welke invaller beschikbaar is. Mocht er geen invaller beschikbaar zijn, dan worden de kinderen verdeeld over alle groepen. Mocht er geen verdeling gemaakt kunnen worden over de groepen of de ziekteperiode duurt langer dan één dag, dan mogen de kinderen thuis blijven. De ouders ontvangen hierover een bericht in Parro en de kinderen mogen thuis blijven wanneer een van hun ouders aangeeft dat dit akkoord is. Kinderen die niet opgevangen kunnen worden, kunnen naar school en worden opgevangen in een groep. Mocht een leerkracht tijdens de les onwel worden dan worden de kinderen verdeeld over de groepen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Emmaschool heeft de school verdeeld in drie bouwen: De onderbouw bestaat uit de VVE- peuterspeelzaal en de groepen 1/2; de middenbouw uit de groepen 3, 4 en 5 en de bovenbouw bestaat uit de groepen 6, 7 en 8. In het schooljaar 2023-2024 hebben we geen combinatiegroepen. 

Heterogene kleutergroepen

In onze kleuterbouw zijn de groepen heterogeen, dat wil zeggen dat kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in één groep zitten. Dit heeft grote voordelen voor de sociale ontwikkeling van de kinderen (de groten helpen de kleintjes) maar ook voor de verstandelijke ontwikkeling: kinderen leren het meest van elkaar.

Vanaf het moment dat het kind voor het eerst naar school gaat, houden de leerkrachten bij hoe de ontwikkeling van het kind verloopt. Dit gebeurt door de kinderen te observeren in verschillende speel- en werksituaties. Deze bevindingen worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem van Parnassys.

De overgang van groep 1 naar 2 en 3

Wij streven ernaar om ons onderwijs zo in te richten dat ieder kind zoveel mogelijk een ononderbroken ontwikkeling kan doorlopen. Om dit waar te maken willen we voor ieder kind individueel beslissen of verlenging of juist verkorting van de kleuterperiode het beste is. Bij de keuze voor verkorting of verlenging van de kleuterperiode is het bieden van een ononderbroken ontwikkeling doorslaggevend, niet de kalenderleeftijd. Bij het nemen van deze beslissing zijn de groepsleerkracht(en), de ouders en de intern begeleider betrokken. Op school kunt u het beleid dat we hebben gemaakt opvragen. Bij twijfel of bij een verschil van mening wordt de directeur ingeschakeld. Zij heeft de eindverantwoordelijkheid en neemt de beslissing.

Samenwerken

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zelfstandige keuzes kunnen maken en goed kunnen samenwerken. Het zijn vaardigheden die voor kinderen belangrijk zijn.Om het samenwerken en leren te bevorderen maken we gebruik van coöperatieve werkvormen.

Rapportage

De ontwikkeling van kinderen wordt vastgelegd in een portfolio. Deze geeft informatie over het verloop van de ontwikkeling van het kind. De resultaten van toetsen worden in een rapport of digitale portal bijgehouden waar ouders en leerkrachten toegang tot hebben. Op de Emmaschool gebruiken we het portfolio de software van 'Mijnrapportfolio'.

Ouders en/of verzorgers spreken met de leerkracht van de groep over de ontwikkelingen van hun zoon en/of dochter. Daarbij kan op verzoek van de ouder of de leerkracht ook een ander teamlid worden uitgenodigd.

Aan het begin van het jaar wordt afgesproken hoe vaak en wanneer er gesprekken moeten plaatsvinden tussen ouders, kinderen en leerkrachten.

Onderwijskundig

Op de Emmaschool is veel aandacht voor het behalen van goede resultaten, maar hebben we ook aandacht voor de procesmatige kant die leidt tot deze resultaten. Mensen denken vaak dat harder werken, nog meer toetsen en de lestijd verlengen de oplossing is. Op onze school staat een‘brede ontwikkeling’ van kinderen centraal. Als hoofd, hart en handen niet bij elkaar zijn, blokkeert een kind en stagneert de ontwikkeling. Wij willen onze leerlingen een veilige omgeving bieden waar ze niet alleen schoolse zaken leren, maar zich ook kunnen ontwikkelen tot jonge mensen met zelfvertrouwen, initiatief en positief gedrag. Wij zien het als een belangrijke taak onze leerlingen te begeleiden naar zelfstandigheid en zelfbewuste volwassenheid.

Onderwijs van de toekomst

De Emmaschool wil aansluiten bij de ontwikkelingen in de samenleving. Vooral op het gebied van de technologie gaan de ontwikkelingen snel. De vaardigheden (21st century skills) die belangrijk zijn voor kinderen en die het mogelijk maken hun wereld te vergroten zijn onder andere creativiteit, leren samenwerken en kritisch nadenken. In groep 4 tot en met 8 willen wij door het verbinden van vakken als natuur en techniek, aardrijkskunde, geschiedenis en de kunstvakken hier vorm aangeven.

Ontdekkend en onderzoekend leren is hierbij ons uitgangspunt.Het is belangrijk dat de aangeboden leerstof betekenisvol is voor leerlingen. De leeractiviteiten moeten kinderen stimuleren en motiveren om meer te willen leren en zich daardoor breder te kunnen ontwikkelen. In de projecten wordt er gewerkt aan meerdere doelen tegelijk die ervoor zorgen dat we meer ingaan op de brede ontwikkeling van kinderen.

Ontwikkelingsgericht

In groep 1 en 2 werken we thematisch aan de basisontwikkeling. Het belangrijkste uitgangspunt van basisontwikkeling is het bevorderen van de brede ontwikkeling, waarin zaken als initiatief nemen, creativiteit in denken en handelen een belangrijke rol spelen. In groep 3 wordt 's ochtends veel aandacht besteed aan de vakken lezen, taal en rekenen. 's Middags staat het spelend leren centraal. Binnen een thema, zoals de pizzeria, passen kinderen rekenen, lezen en taal toe binnen hun spel. Dit sluit mooi aan op de visie en de ontwikkelingen in groep 4 tot en met 8. Kennis en vaardigheden worden aangeleerd als onderdeel van de brede ontwikkeling en niet afzonderlijk. Er wordt gewerkt in thema’s die na circa acht weken worden afgerond.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 leren de kinderen veel door te spelen en te werken in de hoeken. Doordat kinderen veel leren over het thema wat centraal staat tijdens het spel, krijgen ze een grotere woordenschat. In groep 1 en 2 valt het spelen en werken in de hoeken onder het vakgebied taal. 

De kinderen van deze groepen spelen ook nog veel buiten. Minimaal één keer per week gymmen de kinderen in het speellokaal van onze school.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op onze school staan ’s ochtends de vakken rekenen, taal en lezen centraal. De leerkracht geeft meestal uitleg aan de hele groep. Kinderen die de uitleg begrijpen mogen na de korte instructie aan het werk gaan. Vervolgens gaat de leerkracht verder met de basisinstructie en controleert ze regelmatig welke kinderen zelfstandig verder kunnen. De kinderen die meer tijd nodig hebben om zich de leerstof eigen te maken, mogen onder begeleiding van de leerkracht verder werken aan de instructietafel in de klas. We vormen instructiegroepen waar vaak verschillende kinderen in zitten, doordat we telkens controleren welke kinderen de lesstof al wel/ nog niet onder de knie hebben en zelfstandig aan het werk kunnen. Ons uitgangspunt is dat de onderwijsbehoeften van de leerlingen leidend zijn voor de organisatie van ons onderwijs. Door anders te organiseren krijgen we meer mogelijkheden om aandacht en zorg aan ieder kind afzonderlijk te geven en houden we meer rekening met verschillen in ontwikkelingsniveau en tempo van kinderen.

‘s Middags staan de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek en de creatieve vakken zoals tekenen, handvaardigheid en drama op het programma.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs 

Elk kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, passend bij wat hij of zij nodig heeft. Dat heet passend onderwijs. Zoveel mogelijk kinderen gaan naar een reguliere basisschool, ook wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs.  

Alle scholen hebben zorgplicht. Meld u uw kind bij onze school aan dan kijken wij of wij uw kind kunnen ondersteunen, eventueel met extra ondersteuning (vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper) of dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. Dit bepalen we aan de hand van gesprekken met u en met evt. andere gegevens en informatie van vorige scholen, wanneer van toepassing).  

Samenwerkingsverband 

In Apeldoorn werken schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat uw kind nodig heeft of we vragen hebben over de begeleiding van een kind, nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Binnen het Samenwerkingsverband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind te bepalen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind.  

Zie voor meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs.  

Voorzieningen in de fysieke omgeving  

De Emmaschool beschikt over een aantal gespreksruimtes waar gesprekken met ouders kunnen worden gevoerd en waar kinderen in kleine groepjes kunnen worden begeleid. Verder is er een goed uitgerust speellokaal voor de kinderen van groep 1 en 2.  

Samenwerkende ketenpartners   De Emmaschool werkt intensief samen met de de 'Voor- en vroegschoolse educatie' van Peutersleepzaal De Spil. De schoolverpleegkundige en de schoolmaatschappelijk werker houden beurtelings één keer per twee maanden spreekuur in een gespreksruimte van de Emmaschool.

Materialen in de klas  

Leerkrachten van de Emmaschool kunnen gebruik maken van extra materialen voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Ook is er een kast met veel materialen ter ondersteuning van het rekenonderwijs. In alle klassen zijn koptelefoons en opzetstukken voor tafels, zodat kinderen die snel zijn afgeleid op een rustige plek kunnen werken.    

Grenzen van de zorg  

Als school willen we ons graag inzetten voor het realiseren van goed onderwijs voor ieder kind, maar we realiseren ons ook dat er grenzen zijn aan de zorg die we kunnen bieden. Wanneer we merken dat de grens in zicht komt gaan we in overleg met ouders zoeken naar hoe we ons onderwijsaanbod nog verder kunnen versterken. Wanneer dit niet meer mogelijk is, zoeken we samen met ouders naar een school die beter tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoeften van het kind.  

Schoolondersteuningsprofiel

In ons schoolondersteuningsprofiel hebben we aangegeven welke extra ondersteuning we als school kunnen bieden. Soms kunnen we dit omdat we de afgelopen jaren hier al ervaring mee hebben opgedaan. In een ander geval kunnen we de ondersteuning bieden doordat leerkrachten zich hebben gespecialiseerd  op dit vakgebied. Ons schoolondersteuningsprofiel is te vinden op https://www.scholenopdekaart.nl/basisscholen en op de website van onze school: http://emma.pcboapeldoorn.nl.

Interne begeleiding (IB)

Gerichte hulp bieden gebeurt onder leiding van de internebegeleiders (ib’ers) Mariska Westra en Marjolein de Jong. Ib’ers ondersteunen en coachen leerkrachten bij de organisatie van het leren van àlle kinderen. Alle groepen hebben groepsplannen, waarin de leerdoelen zijn opgenomen en ook wordt gepland hoe deze worden bereikt. Zo nodig helpen ib’ers bij het opstellen van een individueel ontwikkelingsplan voor kinderen met een vertraging of voorsprong in de ontwikkeling. Dit ontwikkelingsplan wordt door de leerkracht in de klas uitgevoerd en regelmatig met andere leerkrachten en de ouders doorgesproken. We houden een keer per vijf schoolweken voortgangsgesprekken, waarin we als team de ontwikkelingen van de kinderen bespreken. Bij dit alles maken we ook gebruik van externe deskundigen. Ook kan het voorkomen dat we kinderen in de verwijsindex plaatsen om te kijken of er al meer zorg wordt geleverd en we daarbij kunnen aansluiten. Het kan voorkomen dat u wordt uitgenodigd voor een leerlingbespreking waarbij de leerkracht, de ib’er en soms een externe deskundige aanwezig is.

Volgsysteem IEP/LOVS

De ontwikkeling van de kinderen wordt door de leerkracht, naast de resultaten van schriftelijke verwerkingen, regelmatig getoetst met behulp van het leerlingvolgsysteem van IEP, waarmee we de vorderingen van het kind ten opzichte van zijn/haar klasgenoten kunnen volgen, maar ook de vorderingen van de kinderen in vergelijking met andere scholen in Nederland. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling maken we gebruik van Kanvas. Tweemaal per jaar wordt er gekeken naar deze ontwikkeling en is het een onderdeel van de tienminutengesprekken.

Meer- en hoogbegaafdheid

Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is doen we er als PCBO Apeldoorn alles aan om passend onderwijs te bieden. Dit doen we door middel van het PCBO PlusProgramma. Hiermee bieden we onderwijs op maat voor meer- of hoogbegaafde kinderen. Het PCBO Plusprogramma bestaat uit drie pijlers waar vanuit we je kind, jou als ouder en onze PCBO-scholen ondersteunen:

1. Plusbegeleiding op school  

Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is, ontvangt het in eerste instantie plusbegeleiding op school. Op onze school hebben we dit georganiseerd door kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn een keer per week als groepje les te geven. De lessen duren ongeveer anderhalf uur. Deze groepen noemen we het Groeilab.  Deze begeleiding vult de school zelf in en wordt gegeven door leerkrachten en in de omgeving die uw kind kent.

2. De Plusvoorziening PCBO Apeldoorn

Naast de plusbegeleiding op de scholen, hebben we bij PCBO Apeldoorn een plusvoorziening waar uw kind een dagdeel in de week naar toe kan. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften van uw kind neemt uw kind hier een of meer dagdelen in de week aan deel. Deze voorziening vindt plaats op PCBO De Regenboog – Osseveld en op PCBO De Wegwijzer. Middels deze voorziening gaan we nog verder en dieper in op de specifieke ondersteuningsbehoefte van uw kind, aanvullend op de Plusbegeleiding op school. We hebben aandacht voor leer- en werkstrategieën en uw kind gaat samen met andere kinderen aan de slag met filosofie, expressie, emotionele training voor bijvoorbeeld het vergroten van de motivatie, het zelfbeeld en diverse spelonderdelen. Ook ontmoet uw kind in deze klas andere meer of hoogbegaafde leerlingen. Fijn voor uw kind omdat het merkt dat er meer kinderen zijn zoals hij/zij.  

3. Ondersteuning vanuit PlusBegeleiding en Kenniscentrum PCBO  

De PlusBegeleiding is het netwerk van PCBO Apeldoorn dat scholen ondersteunt in onderwijs aan begaafde leerlingen op school. We ondersteunen bijvoorbeeld leerkrachten en intern begeleiders bij de Plusbegeleiding die ze op school geven en zijn er voor u als ouder bij specifiekere vragen over begaafdheid.

Daarnaast hebben we een Kenniscentrum PCBO. Naast de bovengenoemde meedenk- en adviesfunctie zijn in de orthotheek van het Kenniscentrum materialen te vinden die leerkrachten kunnen gebruiken. Vanuit dit Kenniscentrum organiseren we ook een interne kwaliteitskring hoogbegaafdheid waar alle leerkrachten en coördinatoren van de scholen kennis kunnen delen en halen. Ook zijn we te vinden in de netwerken van het Samenwerkingsverband, in contact met voortgezet onderwijs en andere externe, relevante partners. Zo laten we ons ook vanuit PCBO gelden op het vlak van begaafdheid.

Meer weten?

Stuur dan (in overleg met de leerkracht of intern begeleider van uw kind) een mail naar de coördinator van het PCBO Plusprogramma, Annet Klaver via: aklaver@pcboapeldoorn.nl.

Het Groeilab

Op de Emmaschool hoeven kinderen die voorlopen in hun ontwikkeling niet meer met alle leerstof van de groep mee te doen; ze gaan sneller door de stof heen en gaan vervolgens leerstof op hun eigen niveau verwerken. We noemen dat compacten en verrijken. Daarnaast komen deze kinderen elke week bij elkaar onder leiding van Marjolein de Jong (midden- en bovenbouw) of Mariska Westra (onderbouw). Ze leren plannen en kritisch kijken naar hun eigen werk. Filosoferen en debatteren is een van de onderdelen van het programma.

Intensieve Taalklassen

Wanneer uw kind een taalachterstand heeft, kan hij/zij gebruik maken van de intensieve taalklas. De Intensieve Taalklassen zijn verbonden aan tien scholen in Apeldoorn. De PCBO-scholen die verbonden zijn aan dit initiatief zijn: PCBO De Wegwijzer, PCBO Emmaschool, PCBO Prinses Margriet en PCBO Het Kompas. De meeste scholen hebben deze intensieve ondersteuning in de groepen 1 en 2 maar ondersteuning in latere groepen komt ook voor.  

Taalklas voor nieuwkomers

Kinderen die net in Nederland zijn, starten in de eerste opvangklas. Op twee locaties is een eerste opvangklas georganiseerd voor kinderen in de leeftijd van 7 tot 11 jaar. 

  • PCBO Emmaschool 
  • Thorbeckestraat 8 
  • 7331 RG Apeldoorn 
  • De Zevensprong (school van Veluwse Onderwijsgroep)
  • Pythagorasstraat 384 
  • 7323 HW Apeldoorn 

In deze eerste opvangklas wordt uw kind taalvaardiger gemaakt. Het accent ligt op ontwikkeling van de basiswoordenschat. Er wordt veel aandacht besteed aan mondelinge communicatie, klankonderwijs en leren lezen. Voor nieuwkomers zijn de leerlijnen vastgesteld voor de onderdelen: woordenschat, technisch lezen, begrijpend lezen, spellen en rekenen. Doel is om de kinderen zodra het kan in een reguliere groep onderwijs te laten volgen. Na het onderwijs in de eerste opvangklas stromen de kinderen naar de basisschool in de buurt van hun woonadres.

Contact

De Intensieve Taalklas is een initiatief van de gemeente Apeldoorn in samenwerking met de drie grote besturen voor basisonderwijs in Apeldoorn (waaronder PCBO Apeldoorn). Kijk voor meer informatie op de website van Intensieve taalklassen: www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of mail met info@intensievetaalklassen-apeldoorn.nl.

De Kanjertraining

Voor de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen volgen wij de kanjertraining. Hiervoor hebben wij in 2014 onze licentie A en in 2016 de licentie B gehaald. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Het Kanjertraining bouwt van groep 1 tot en met 8 aan kanjers. Kanjers, die trots zijn op zichzelf, sterk staan in deze maatschappij, weerbaar zijn tegen vervelend (pest)gedrag en zelf niet meedoen aan dit gedrag. We zullen leerkrachten hierin blijven trainen om de best mogelijke resultaten te boeken.

CJG

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG): voor alle gezinnen en kinderen in Apeldoorn

Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden

De jeugdarts en jeugdverpleegkundige CJG komen regelmatig op onze school. U kunt de jeugdverpleegkundige ontmoeten op een gezamenlijke ouderavond, inloopspreekuur of themabijeenkomst. Wij informeren u wanneer u de jeugdverpleegkundige op school kunt ontmoeten.

Het CJG bij u in de buurt

In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. De professionals die bij het CJG werken bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen.

De gezondheid van uw kind volgen

Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Zij zullen uw kind ook in de basisschoolperiode een aantal keren uitnodigen.

In het jaar dat uw kind 5 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de uitnodiging krijgt u een vragenlijst toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u /uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG.

Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen. Ze meten en wegen uw kind. Ook kunt u tijdens dit onderzoek uw vragen stellen of eventueel uw zorgen delen. We bespreken samen de lichamelijke veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit.

Kernteam

Maakt u zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de leerkracht van uw kind en/of onze IB’ers, Mariska Westra en Marjolein de Jong, advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals, waaronder ook de jeugdverpleegkundige. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u/uw kind mee. Samen bespreken en bekijken school, het CJG en u wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.

Contact met het CJG?

info@cjgapeldoorn.nl // (055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur) // www.cjgapeldoorn.nl www.facebook.com/CJGapeldoorn

Logopedie

De Emmaschool werkt nauw samen met de ‘Praatmaat groep’. Dit betekent dat we een ‘eigen’ logopediepraktijk hebben in de school. Hier zijn zowel kinderen als volwassenen van harte welkom. Op maandag en vrijdag is hier onze logopediste Kelly Trenning aanwezig. Logopedie is zorg die nodig is als er problemen zijn met stem, spraak, taal, gehoor en slikken. Vooraf aan de behandeling wordt er een onderzoek uitgevoerd en op basis daarvan wordt een behandelplan opgesteld zodat de logopediste tijdens de behandeling de juiste oefeningen kan aanbieden. Deze oefeningen krijgen de kinderen ook mee naar huis om thuis te oefenen. Dankzij de goede samenwerking met de leerkrachten kan er gerichte therapie gegeven worden.

Voor meer informatie:

  • E-mail: kelly@depraatmaatgroep.nl
  • Telefoon: 06 - 22 62 88 07.

Fysiotherapie

Door verschillende oorzaken kan een kind een vertraagde of afwijkende ontwikkeling hebben. Dit kan ervoor zorgen dat het kind problemen heeft met het functionele bewegen, waardoor het bepaalde vaardigheden of activiteiten niet goed kan uitvoeren. De kinderfysiotherapeut kan het kind stimuleren in het ontwikkelen van de vaardigheden of het helpen bij het aanleren van nieuwe vaardigheden. Op de Emmaschool wordt samengewerkt met de kinderfysiotherapeut van Bos & Weide. Kelly van Leeuwen is elke woensdag op de Emmaschool aanwezig om kinderen te helpen. U kunt zelf uw kind hiervoor aanmelden of de leerkracht kan dit doen.Voordat er een behandeling start zal er een intakegesprek plaats vinden waaruit een behandelplan wordt opgesteld in samenwerking met kind en ouders. Een keer per jaar observeert de fysiotherapeut de fijne motoriek van de kinderen van groep 1 t/m 4. Wanneer u hier bezwaar tegen heeft kunt u dit melden bij de leerkracht van uw kind.

Voor meer informatie:

kellyvanleeuwen@bosenweide.nl

Onderwijs aan langdurig zieke kinderen, SOZKA

De Stichting Onderwijs aan Zieke Kinderen Apeldoorn (SOZKA) verzorgt onderwijs voor kinderen die in het ziekenhuis liggen of thuis worden verpleegd. SOZKA werkt samen met Onderwijs Zieke Leerlingen IJsselgroep. Uw kind komt in aanmerking voor onderwijs thuis als uw kind leerplichtig is en het in verband met ziekte (voorlopig) niet naar school kan. Het onderwijs wordt gegeven door onderwijsbevoegde vrijwilligers. Wanneer dit voor uw kind geldt kunt u samen met de groepsleerkracht of intern begeleider van onze school contact opnemen met SOZKA. SOZKA heeft altijd nauw contact met de school. Meer informatie vindt u op: www.sozka.apeldoorn-onderwijs.nl.     

Kids College Apeldoorn

Kids College Apeldoorn (KCA) is de weekendschool voor nieuwsgierige, gemotiveerde kinderen van 10 tot 14 jaar. Bij KCA kunnen zij op zondagmiddag kennismaken met de boeiende wereld van professionals op het gebied van onder andere techniek, cultuur, wetenschap en ondernemen. De kinderen maken kennis met interessante mensen uit het bedrijfsleven en gaan met hen aan het werk. Zo leren de kinderen hun talenten ontdekken, krijgen zij een bredere kijk op hun mogelijkheden en ontwikkelen meer zelfvertrouwen. Dit alles met als doel hen te ondersteunen en motiveren in hun keuze voor een vervolgopleiding. Voor meer informatie: www.kidscollegeapeldoorn.nl. Aanmelden kan via de school of de website.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het schooljaar 2023-2024 werken er dagelijks meerdere professionals in elke groep. Daarnaast gaan we een 'huiskamer' inrichting waar kinderen zich kunnen ontspannen. Voor sommige kinderen is het werken in een grote groep met kinderen te intensief. Zij kunnen een deel van de dag aan het werk in de 'huiskamer'. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samenwerking tussen De Spil en de Emmaschool

Voorschoolse Educatie

Een goede start op school is erg belangrijk. Om ieder kind een kans te geven op een goede start mogen sommige kinderen vanaf twee jaar voorschoolse educatie (VE) volgen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer kinderen niet goed Nederlands spreken of extra hulp nodig hebben. De peuterspeelzalen waar VE aangeboden wordt zijn gekoppeld aan een koppelschool. Met deze school wordt er samengewerkt aan een duurzame doorgaande lijn van peuters naar kleuters.  

Vroegschoolse Educatie

Als het kind naar de basisschool gaat, loopt de begeleiding door in groep één en twee. Het heet dan vroegschoolse educatie. De gemeente bepaalt of het kind hiervoor in aanmerking komt. Je kunt je kind hiervoor aanmelden via het consultatiebureau. Meer informatie kun je opvragen bij het consultatiebureau en is te lezen op www.rijksoverheid.nl.  

We werken bewust aan een goede samenwerking tussen de leidsters van de VVE peuterspeelzaal en de leerkrachten van groep 1/2. Jaarlijks schrijven we een ontwikkelplan waarin we afspreken hoe de samenwerking nog verder versterkt kan worden. 

Drie maanden voordat de kleuter start, zal de leerkracht bezoekjes brengen aan de peuterspeelzaal. Ook zal de peuter in deze periode samen met de leidster bezoekjes brengen aan groep 1/2 van de Emmaschool. Op die manier hebben leerkrachten van iedere peuter die doorstroomt van de peuterspeelzaal de Spil een beter beeld van wat het kind nodig heeft om zo goed mogelijk te kunnen starten in groep 1/2. Dit wordt ook met de ouders besproken tijdens de warme overdracht.

De leidsters van de peuterspeelzaal en de leerkrachten van de school organiseren gezamenlijke ouderactiviteiten, zoals de 'kerstknutsel'.

Op de peuterspeelzaal en in de onderbouw van de Emmaschool wordt met hetzelfde thema gewerkt. 

Terug naar boven