Communicatie en informatie
Hoe gaan leerlingen, ouders schoolteams met elkaar om?
Dagelijkse communicatie is de spil van het ouderschap. Ouders geven herhaaldelijk aan dat zij willen weten of het kind in een veilige omgeving (welbevinden) zich voldoende kan ontwikkelen. Zij willen een laagdrempelige school waarbij ze gehoord worden als ze zich zorgen maken. Zij moeten vertrouwen kunnen hebben in de leerkracht die hen tijdig benadert als zich problemen voordoen. Deze betrokkenheid wordt door ouders genoemd als uitermate belangrijk. De school signaleert, gaat het gesprek aan en doet iets met de informatie. De school monitort en zorgt voor nazorg. Is de ouder na verloop van tijd tevreden over de aanpak?
Daarnaast willen ouders geïnformeerd worden over wat er op school en in de groepen gebeurt. De ouder wil weten wat het kind leert en hoe het leren gaat. Wat leren kinderen in een bepaald jaar? Hoe werken ze in de klas op welke manier? Ouders willen weten hoe de school zich gaat ontwikkelen. Wat wil de school op termijn bereiken en hoe gaat ze dat doen? Wat betekent dat voor een bepaald schooljaar?
Informeren kan op alle mogelijke manieren. Via nieuwsbrieven, maar ook via Parro en andere media. Via de schoolgids. Wat is de school van plan en aan welke activiteiten doet ze mee? Hoe kunnen ouders een bijdrage leveren?
De school biedt vaste overlegmomenten en individuele gespreksoverleg-mogelijkheden, met maatwerk. De school stimuleert ouders om hun kind te begeleiden en helpt hen bij het ondersteunen bij het huiswerk. Hoe doe je dat het beste en aansluitend op hoe er op school geleerd wordt?
Het onderdeel ouder-kind-leerkracht gesprekken vraagt om verdere ontwikkeling. Er zijn meer gesprekken mogelijk die in de driehoek ouder-school-kind plaats kunnen vinden. Daarnaast kan er meer aandacht komen voor kind-coach gesprekken tussen leerkracht en kind. Ouder-leerkracht gesprekken blijven bestaan als het gaat om het samenwerken aan de ontwikkeling van het kind.
Een school die duidelijk is in haar verwachtingen. Om samen te kunnen werken moet je weten wat je aan elkaar hebt. Verwachtingen moeten wederzijds verhelderd worden en samenwerking ga je tweezijdig aan. Het is belangrijk van elkaar te weten wat ieder bijdraagt. De verwachting van de school is dat ouders interesse tonen voor wat er op school gebeurt. Deze verwachting wordt uitgesproken vanaf het eerste moment dat het kind op school komt met de ouder. Er wordt dan verteld wat deze verwachting betekent voor het gedrag van ouder en leerkracht. En waarom deze bijdrage van groot belang is. Wat je wilt en waarom je dit wilt als school. Vraag naar de verwachtingen van ouders en kijk of die verwachtingen aansluiten. Voor leerkrachten betekent het dat zij gedurende de hele schoolperiode interesse tonen voor de bijdrage van ouders thuis.
Samen op weg voor het kind, partnerschap
Wat is nodig om tot goed partnerschap te komen:
- een goede opvoeding vanuit een veilige thuisomgeving
- de verwachting hebben dat het kind het goed doet op school en belangstelling tonen voor wat op school gebeurt
- samen met kinderen thuis dingen doen die het leren stimuleren
- helpen bij het leren, huiswerkondersteuning
- positieve inbreng op school laten zien De school gaat met ouders in gesprek over de rol van ouders tav de ondersteuning bij de ontwikkeling en het leervermogen van het kind.
Pedagogisch partnerschap
Pedagogisch partnerschap is het samenwerken en afstemmen van school en ouders bij de opvoeding van het kind. Een veilig klimaat is nodig om je als kind goed te kunnen ontwikkelen. School en thuis zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving waar ouders en school vertrouwen in en respect voor elkaar hebben. Ieder ouderpaar heeft thuis een eigen opvoedingsaanpak. De school praat met ouders over wat op school en voor de toekomst van het kind belangrijk is in omgang met anderen en hoe dat op school opgepakt wordt.
Didactisch partnerschap
Bij didactisch partnerschap slaan school en ouders de handen ineen om het kind optimaal te kunnen laten leren. Welke ondersteuning kan thuis bieden?
Een school die praktische handvatten voor samenwerking geeft. Duidelijkheid werkt daarbij verhelderend. Ouders zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van hun kind. De school vertelt de reden achter de extra inzet van ouders, benoemt de doelen en geeft informatie en tips aan ouders die ze praktisch kunnen gebruiken. Door informatie te geven weten de ouders ook wat kinderen moeten leren in een bepaald leerjaar. De school geeft informatie en tips hoe ouders de leerprestaties kunnen verbeteren (wat kun je doen?). De school helpt ouders hun kind te ondersteunen en laat ze zien hoe je het kunt doen. School en ouder spreken samen doelen af over de aanpak rondom de basisvaardigheden. Ouders willen weten of hun kind zich goed ontwikkelt en worden hiervan regelmatig op de hoogte gehouden. De school betrekt ouders bij de ontwikkeling en legt uit hoe ontwikkeling verloopt door bv in alle leerjaren opdrachtjes mee naar huis te geven ouders te vertellen wat op dat moment kenmerkende fasen van ontwikkeling zijn; wat kan het kind op dit moment en wat moet het nog leren?
Ouders van de Emmaschool geven aan zich betrokken te willen voelen. Zij worden op de hoogte gebracht van ontwikkelingen rondom de school, worden betrokken bij ouderpanels, inbreng wordt op verschillende momenten en bij verschillende thema’s gevraagd. Naast een actieve ouderraad die een ondersteunende rol heeft tav van sociale betrokkenheid zijn er ouders die graag mee willen denken. De mr heeft binnen de school een formele positie. Ouders geven aan zich nauw betrokken te voelen bij de omgeving rondom de school en daar meer gebruik van te willen maken. Leerzaam en leuk gaan samen.
De oudergesprekscyclus
De oudergesprekscyclus is in ontwikkeling en wordt de komende jaren verder uitgewerkt volgens de pdca cyclus; plan – do – check -act. Tussentijds wordt de tevredenheid van ouders gepeild.
Gesprekken
Startgesprek
Het startgesprek vindt plaats in de derde of vierde schoolweek. In het startgesprek staat de kennismaking tussen leerkrachten en ouders centraal. Hoe zijn de eerste weken van het schooljaar verlopen? Wat verwachten ouders en leerkrachten van elkaar en welke afspraken worden er gemaakt voor het huidige schooljaar? Alle ouders worden verwacht op het startgesprek.
Vervolggesprekken
Deze gesprekken worden georganiseerd in november en maart. Ouders kunnen zich aanmelden voor een gesprek door de uitnodiging van de leerkracht via Parro te bevestigen. In deze gesprekken staat de voortgang/ ontwikkeling van het kind centraal.
Eindgesprek
Dit gesprek staat gepland voor het einde van het schooljaar. Ouders en leerkrachten evalueren het afgelopen schooljaar en spreken met elkaar af welke informatie wordt gedeeld met de leerkrachten van het volgende schooljaar.
Parro
Wij communiceren zoveel mogelijk met u, en u met ons, via Parro. Parro is een veilig, online communicatieplatform. Hierop delen we bijvoorbeeld activiteiten die op de planning staan of het regelen daarvan, de 10-minutengesprekken maar ook foto’s van een schoolreisje bijvoorbeeld. Eén duidelijk platform, in een afgeschermde beveiligde omgeving. Wanneer u uw kind aanmeldt op onze school krijgt u toegang tot deze omgeving.
Gebruik van foto’s en video’s van uw kind
Gebruik van foto’s en video’s van uw kind We maken regelmatig foto’s en video’s van activiteiten waar kinderen mee bezig zijn of om het onderwijs op onze school in beeld te brengen. Sommige foto’s worden dan bijvoorbeeld gebruikt in schoolkalender maar ook voor op de website, social media en andere communicatiemiddelen van de school. Bij de foto’s plaatsen we nooit adressen en telefoonnummers van medewerkers, leerlingen en ouders. Ook letten we er nauwkeurig op dat uw kind er representatief opstaat.
Wanneer u uw kind aanmeldt op de school kunt u via Parro aangeven of er foto’s van uw kind gebruikt mogen worden voor onze communicatiemiddelen. Elk jaar vragen we u opnieuw om uw toestemming. Wilt u de toestemming tussentijds intrekken dan kan dat altijd via Parro.
Let wel, het delen van foto’s van uw kind door andere ouders op bijvoorbeeld social media valt niet onder de verantwoordelijkheid van de school. Daarnaast gebruikt de intern begeleider van de school voor een klassenbezoek soms de video om aan de hand van beelden lessen of gedrag van kinderen te bespreken. Deze informatie blijft altijd tussen de leerkracht en de school video interactie begeleider (SVIB’er) en wordt niet zonder overleg met u aan derden getoond. Ditzelfde geldt voor stagiaires. Zij mogen enkel beelden maken van hun eigen functioneren en deze beelden alleen tonen aan de direct betrokkenen bij de stage.