We vinden het van groot belang om u als ouder/verzorger goed op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van uw kind en u te informeren over alle belangrijke gebeurtenissen op school met betrekking tot uw kind.
Iedere maand ontvangt u een nieuwsbrief met daar in het belangrijkste nieuws over de school. Daarnaast ontvangt u iedere maand een groepsbericht van de groepsleerkracht met daarin relevante praktische zaken ten aanzien van de groep, maar ook informatie over de thema’s die tijdens de Kanjertraining aanbod komen, welke doelen er voor rekenen centraal staan, et cetera.
Startverslag
Aan het begin van het schooljaar ontvangt u het zogenaamde startverslag. In dit verslag staat in grote lijnen beschreven wat er dat jaar in die groep gaat gebeuren en welke methodieken er worden gebruikt.
Startgesprek
Bij de start van elk schooljaar, nodigen we alle ouders/verzorgers met hun zoon of dochter uit voor een startgesprek. We bespreken wat er in de overdracht naar voren is gekomen en kijken vooruit naar het komende schooljaar.
Driehoeksgesprekken
Naast het genoemde startgesprek, voeren we gedurende een schooljaar nog 2x een driehoeksgesprek. Voor deze gesprekken worden alle ouders/verzorgers en hun kind op school uitgenodigd. Deze gesprekken vinden plaats in februari en juni.
Huisbezoek
Met alle ouders van kinderen, die starten in groep 1, voeren we een intakegesprek. In de loop van het eerste jaar van deze nieuwe leerlingen gaan we op huisbezoek. Ook bij kinderen die later in de school instromen (zij-inztromers), gaan we op huisbezoek. Een gesprek thuis om in een ongedwongen en voor het kind vertrouwde omgeving het kind en de ouders beter te leren kennen.
Rapportfolio
RapportfolioIn het digitaal portfolio van uw kind is de ontwikkeling van uw kind te volgen. Leerkrachten en kinderen werken samen aan dit portfolio. In de online omgeving zit een printknop, waarmee thuis zelf een afdruk kan worden gemaakt. Tijdens het driehoeksgesprek gaat uw kind met u en de leerkracht in gesprek over zijn ontwikkeling aan de hand van het rapportfolio.
Inloopmiddagen
Tijdens de inloopmiddagen in groep 1 t/m 8 kunt u het werk van uw kind op school komen bekijken. De meeste kinderen laten graag vol trots hun schriftjes zien en willen u graag vertellen waar ze mee bezig zijn.
Op visite weken
Veel ouders/verzorgers zijn nieuwsgierig naar hoe het er aan toe gaat in de klas. Ze zouden graag een keer een ‘kijkje willen nemen’ in de klas. Daarom nodigen we, zowel vader als moeder, uit om één keer per jaar een les bij te wonen van zijn/ haar kind tijdens de ‘op-visite-weken’. Hiermee hopen we het voor u gemakkelijker te maken betrokken te kunnen zijn bij het onderwijs dat hun kinderen genieten. De ‘op-visiteweken’ zijn twee keer per jaar opgenomen in de jaarkalender. De groepsleerkracht maakt een rooster en deelt hoe lang en op welke momenten ouders welkom zijn. Via Parro worden ouder/verzorgers uitgenodigd om in te tekenen. De groepsleerkracht geeft op deze intekenlijst aan hoeveel ouders er welkom zijn per les. Dit kan per groep variëren van twee tot ongeveer vier ouders per les. Jongere broertjes en/of zusjes, opa’s en oma’s zijn niet uitgenodigd. Het is niet de bedoeling dat een ouder zich twee keer inschrijft om, in geval van een duo baan, bij beide groepsleerkrachten te gaan kijken. Dit geeft te veel onrust en dan kunnen we niet alle ouders aan bod laten komen. Het is aan de groepsleerkracht om te kiezen op welke momenten ouders welkom zijn.
Vooral in de lagere groepen merken we dat sommige kinderen het spannend of onwennig vinden als er ouders in de groep op visite komen. Zij gedragen zich daardoor net iets anders dan gewoonlijk. We vragen ouders daar rekening mee te houden en gezellig mee te doen met de les om de eventuele onrust die het voor sommige kinderen met zich meebrengt zoveel mogelijk te beperken. Ook leerkrachten stellen zich kwetsbaar op door ouders uit te nodigen in de groep. Het is voor leerkrachten leuk om achteraf terug te horen hoe u het bezoek heeft beleefd, maar het hoeft geen beoordeling te zijn, dat is niet de opzet van het bezoekmoment. De naam ‘op visite’ zegt het al, u komt bij ons op bezoek. Wij willen de kinderen op hun beurt ook leren hoe we omgaan met bezoek.
Het is aan de schoolleiding om in sommige gevallen te beslissen dat een groep niet meedoet aan een visiteweek. Hierover zal dan gecommuniceerd worden. Te denken valt aan een onrustige situatie in een groep of wanneer we te maken hebben met een startende leerkracht. Dan gaat het belang van de groep en de leerkracht, boven het belang van het op visite komen van ouders.
Parro
Wij communiceren zoveel mogelijk met u, en u met ons, via Parro. Parro is een veilig, online communicatieplatform. Hierop delen we bijvoorbeeld activiteiten die op de planning staan of het regelen daarvan, plannen we de driehoeksgesprekken en kunt u daarop inschrijven, maar delen we ook foto’s, van een schoolreisje bijvoorbeeld. Eén duidelijk platform, in een afgeschermde beveiligde omgeving. Wanneer u uw kind aanmeldt op onze school, krijgt u toegang tot deze omgeving.
Kinddossier
De vorderingen van uw kind en de gemaakte afspraken tijdens gesprekken worden vastgelegd in het kinddossier in Parnassys. U heeft het recht om het kinddossier in te zien, u kunt hiervoor een afspraak maken met de directeur. De school is verplicht om de informatie na een bepaalde termijn te vernietigen. In het dossier worden verschillende gegevens bewaard, zoals administratieve gegevens, adres- en eventuele betalingsgegevens en absentie. Het belangrijkste gedeelte van het kinddossier is het onderwijskundig rapport. Hier wordt inzicht gegeven in de resultaten van een leerling, zijn houding en eventuele aandachtspunten. Verder wordt het basisschooladvies opgenomen en kan er een psychologisch rapport aanwezig zijn.
Het kinddossier is strikt vertrouwelijk. Naast u en uw kind mogen alleen de schoolleiding en het onderwijspersoneel dat bij uw kind betrokken is het dossier inzien. In enkele gevallen mogen ook derden het dossier inzien:
- Bij de aanvraag van extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband.
- Bij de plaatsing van uw kind op het speciaal onderwijs.
- Bij de overgang naar een andere school.
Voor alle andere gevallen moet u toestemming geven aan derden om het dossier in te mogen zien.
Informatie bij gescheiden ouders
Hoe wij omgaan met de informatievoorziening aan gescheiden ouders, hebben we beschreven in het Protocol Scheiding. U kunt dit protocol vinden opvragen bij de leerkracht van uw kind.
Gebruik van foto’s en video’s van uw kind
We maken regelmatig foto’s en video’s van activiteiten waar kinderen mee bezig zijn of om het onderwijs op onze school in beeld te brengen. Sommige foto’s worden dan bijvoorbeeld gebruikt in schoolkalender maar ook voor op de website, social media en andere communicatiemiddelen van de school. Bij de foto’s plaatsen we nooit adressen en telefoonnummers van medewerkers, leerlingen en ouders. Ook letten we er nauwkeurig op dat uw kind er representatief opstaat.
Wanneer u uw kind aanmeldt op de school kunt u via Parro aangeven of er foto’s van uw kind gebruikt mogen worden voor onze communicatiemiddelen. Elk jaar vragen we u opnieuw om uw toestemming. Wilt u de toestemming tussentijds intrekken dan kan dat altijd via Parro.
Let wel, het delen van foto’s van uw kind door andere ouders op bijvoorbeeld social media valt niet onder de verantwoordelijkheid van de school. Daarnaast gebruikt de intern begeleider van de school voor een klassenbezoek soms de video om aan de hand van beelden lessen of gedrag van kinderen te bespreken. Dit noemen wij beeldcoaching. Deze informatie blijft altijd tussen de leerkracht en beeldcoacher (IB'er) en wordt niet zonder overleg met u aan derden getoond. Ditzelfde geldt voor stagiaires. Zij mogen enkel beelden maken van hun eigen functioneren en deze beelden alleen tonen aan de direct betrokkenen bij de stage.