IKC De Gong

Koperslagersdonk 4 7326 HM Apeldoorn

  • Schoolfoto van IKC De Gong
  • Schoolfoto van IKC De Gong
  • Schoolfoto van IKC De Gong
  • Schoolfoto van IKC De Gong
  • Schoolfoto van IKC De Gong

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De IEP toets (ICE Eindevaluatie Primair Onderwijs) wordt niet alleen door de Onderwijsinspectie gebruikt als meetgegeven voor het vaststellen van de onderwijskwaliteit, maar wordt door de school vooral afgenomen om zelf te kunnen analyseren welke deelgebieden goed door de kinderen worden beheerst en waar extra aandacht aan geschonken gaat worden. Daarnaast gebruiken wij de resultaten van de toets om het onderwijs op De Gong te evalueren en zonodig bij te stellen.

In 2019 is door corona geen eindtoets afgenomen. De adviezen die we in december 2022 hebben gegeven hebben geleid tot drie heroverwegingen in het voorjaar van 2023.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om te kunnen volgen of en hoe leerlingen zich ontwikkelen is het belangrijk dat we ze volgen met een objectieve blik. Daarvoor gebruiken het leerlingvolgsysteem Leerlijnen Jonge Kind in de peutergroep en bij de kleuters en het leerlingvolgstysteem van Cito in groep 3 t/m 8.

We evalueren elk kwartaal de resultaten, zoals methodetoetsen, en evalueren halfjaarlijks de tussen- en eindresultaten. Op basis daarvan passen we onze groepsplannen, weekplanning en dagplanning aan en ondersteunen we de kinderen in het dagelijkse onderwijs in de groep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voortgezet onderwijs

Hoewel het definitieve advies pas in groep 8 komt, is het raadzaam om vanaf het moment dat uw kind in groep 7 zit, u samen met uw kind al te oriënteren op het voortgezet onderwijs, door bijvoorbeeld open dagen te bezoeken.

In groep 8 bereiden we kinderen voor op het verlaten van onze school en de overstap naar het voortgezet onderwijs (VO). De schoolkeuze is aan de ouders en het kind zelf, er is keuze uit vele scholen. Wij proberen ouders en kinderen daarbij te helpen.

Gedurende het schooljaar groep 7 en 8  worden de volgende stappen ondernomen:

  • Een oriëntatie om enig inzicht te geven welke opleiding nodig is voor welk beroep.
  • Een oriëntatie op de structuur van het voortgezet onderwijs.
  • Een preadvies eind groep 7.
  • Een oriëntatie van ouders en kinderen via de open dagen, doe-middagen en voorlichtingsavonden om hen nader kennis te laten maken met de scholen.
  • Een oriëntatie op aspecten die van belang zijn bij de schoolkeuze, zoals: mogelijkheden, interesses, motivatie en doorzettingsvermogen, toelatingsbeleid van het voortgezet onderwijs. 
  • Het maken van de IEP-eindtoets

Ouders hebben de verantwoordelijkheid voor het zoeken van een school voor voortgezet onderwijs, die past bij de mogelijkheden en wensen van hun kind. De basisschool heeft hierin een adviserende rol. Bij de overstap naar het VO is het advies van de school qua niveau leidend.

Aan het einde van groep 7 krijgen kinderen een preadvies. Tijdens dit adviesgesprek verkennen we of we als ouders, kind en school dezelfde verwachtingen hebben. In groep 8 krijgt het kind in januari het voorlopig schooladvies. Voor het (pre)advies wordt gekeken naar verschillende vaardigheden. De leerkracht wordt hierin gesteund door gegevens uit observaties en toetsen. In de loop der jaren is veel informatie over het kind verzameld in het dossier. Wij kunnen hierdoor uitgebreide informatie geven over de persoonlijke aspecten van het kind, zoals bijvoorbeeld doorzettingsvermogen, concentratie en werkhouding.

Vervolgens wordt in de maand februari de doorstroomtoets IEP afgenomen. Meestal passen de resultaten van deze toets bij het gegeven schooladvies. Soms scoort een kind hoger, in dat geval kan er een heroverweging plaats vinden. In dialoog met ouders en het kind stemmen we af of we het advies naar boven bij gaan stellen of dat we blijven bij het gegeven schooladvies. Als de uitkomst van de IEP toets lager uitvalt dan het gegeven schooladvies, hanteren we het niveau dat tijdens het schooladvies gegeven is. Dan worden alle adviezen omgezet naar een definitief advies en na aanmelding door ouders gedeeld met de gekozen middelbare school. Vervolgens worden de kinderen meestal in juni uitgenodigd kennis te maken op hun toekomstige school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen moeten zich veilig en thuis voelen op school. Welbevinden is de basis om goed te kunnen groeien. Het is een voorwaarde om tot leren te kunnen komen. Daar dragen we samen de verantwoordelijkheid voor. Alle medewerkers, alle ouders, alle kinderen. Om je veilig te voelen moet je vertrouwen hebben in elkaar en kunnen vertrouwen op elkaar, maar heb je ook zelfvertrouwen nodig.

Goed met elkaar omgaan moet je leren. Dat oefenen we in de lessen van de Kanjertraining.

Wij kiezen ervoor om steeds uit te gaan van ieders goede bedoelingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Vertrouwen
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De rapporten van de Onderwijsinspectie zijn een goede en bruikbare aanvulling op ons interne kwaliteitszorgsysteem. O.a. het leerlingvolgsysteem, methode-onafhankelijke toetsen en ouder- leerlingtevredenheidsonderzoeken maken hier deel van uit. Al deze zaken leveren ons belangrijke gegevens op om voortdurend kritisch naar onze school te kijken en ons onderwijs verder te verbeteren.

Terug naar boven