Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Sommige kinderen beginnen als tweejarige op de Gong in de peutergroep, de meeste kinderen beginnen als vierjarige in groep 1 en kinderen eindigen hun tijd op de Gong in de regel als twaalfjarige leerling in groep 8. Hierop zijn uitzonderingen mogelijk. Soms is het wenselijk sneller of langzamer de basisschool te doorlopen.
De instroom van vierjarigen is heel divers. Sommige kleuters hebben nauwelijks kennis gemaakt met taal- en rekenactiviteiten en andere kleuters kunnen lezen en rekenen als zevenjarigen. We richten ons onderwijs daarom adaptief in; in ieder leerjaar wordt rekening gehouden met het leerniveau van het individuele kind. Er wordt bij rekenen, taal, spelling, technisch en begrijpend lezen gewerkt met drie subgroepen die zijn ingedeeld op niveau. We werken met een basisgroep, een instructie-afhankelijke groep en een instructie-onafhankelijke groep. Voor leerlingen die extra begeleiding of uitdaging nodig hebben, passen we ons onderwijsaanbod aan. Kinderen, die de leerstof voor een bepaald vakgebied niet met de groep meedoen, krijgen de mogelijkheid om op eigen niveau te werken.
In groep 1 en 2 werken we met de kinderen ongeveer zes weken rond een thema dat past bij hun belevingswereld. Kleuters leren spelenderwijs in een uitdagende en rijk ingerichte leeromgeving. Door spel en activiteiten ontwikkelen zij hun taalbegrip, zijn ze bezig met voorbereidend rekenen, ontwikkelen zij hun motoriek en hun creativiteit. De belevingswereld wordt steeds groter en daarmee ook de aandacht voor de ander.
De dag begint met een inloop waarbij de juf materiaal heeft klaargezet op de tafels. Ouders helpen hun kind even opstarten en nemen dan afscheid. Tijdens de inloop heeft de leerkracht de tijd om een activiteit met een kleine groep te doen. Daarna begint de dag in de kring, waarna de kinderen door middel van het planbord kiezen wat ze gaan doen tijdens het spelen en werken. Er zijn verplichte activiteiten en activiteiten die kinderen zelf mogen kiezen. Na het eten en drinken is er tijd om buiten te spelen of te gymmen in het speellokaal. We gebruiken de methode Kleuterplein. Zo bieden we activiteiten spelenderwijs en doelgericht aan. De leerkracht creëert een rijke leeromgeving waarin de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Onderwijs op De Gong
IKC De Gong is een kindcentrum waarin alles in het teken staat van het bieden van ontwikkeling, goed en inspirerend onderwijs en opvang. Daarbij hebben we de complete ontwikkeling van het kind voor ogen. In de onderwijsgroepen plannen we op de ochtenden zoveel mogelijk de vakken als taal, rekenen en lezen. Op de middagen werken we aan IPC, waarin wereldoriëntatie en de creatieve vakken geïntegreerd worden gegeven. Wij gebruiken actuele methodes, die veelal leidend zijn voor het onderwijsaanbod.
Vakken
Taal
Het taalonderwijs is veelomvattend en vormt de basis van al het leren. Het is belangrijk dat kinderen goed leren communiceren, zowel mondeling als schriftelijk. Naar elkaar luisteren is daarbij ook essentieel net als de schriftelijke taalvaardigheid. Een juiste spelling en kennis van een goede zinsbouw is dan van groot belang. Bij het verhalen schrijven en werkstukken maken worden de chromebooks volop gebruikt. In de peuter- en kleutergroepen gaat de ontwikkeling van taalvaardigheid spelenderwijs. De kinderen leren nieuwe woorden passend bij het thema dat centraal staat. Zij gebruiken taal tijdens hun spel en worden zo al spelend bewust gemaakt van klanken in woorden. Als ze er aan toe zijn leren ze vast wat klanken en tekens van letters ter voorbereiding op het lezen in groep 3.
Lezen
In groep 3 leren de kinderen lezen, sommigen kunnen dat al een beetje. Vanaf groep 4 gaan we verder met voortgezet technisch lezen en komt ook begrijpend lezen aan bod. Als je kunt lezen wat er staat, begrijp je dan ook wat je leest? Een uitgebreide woordenschat is hierbij van groot belang. In de hogere leerjaren komt de nadruk steeds meer te liggen op studerend lezen en studievaardigheden als voorbereiding op de middelbare school. Ook op school lezen we veel voor. We hebben een prachtige, uitdagende bibliotheek, waar kinderen zelf boeken kunnen kiezen die ze op school mogen lezen. Daarnaast bezoeken de groepen één keer per jaar de bibliotheek in de buurt en lenen we daar regelmatig boeken, die op school gelezen mogen worden.
Rekenen en wiskunde
In de kleutergroepen is veel aandacht voor het voorbereidend rekenen. Kinderen leren tellen, maken spelenderwijs kennis met belangrijke rekenbegrippen als meer/minder, eerste, tweede, derde, enzovoort. Ze oefenen met ordenen en getalsymbolen. Ook in de hogere groepen hebben veel kinderen baat bij het gebruik van ‘echte’ materialen naast de oefeningen die in de digitale leeromgeving aan bod komen, zoals bij rekenen met geld, wegen en meten. We maken bij rekenen gebruik van een adaptieve digitale leeromgeving, Gynzy, waarin de kinderen een leerstof aanbod krijgen op hun eigen niveau. Daarnaast gebruiken het Met Sprongen Vooruit rekenprogramma met coöperatieve spelvormen en bewegend leren activiteiten.
Schrijven
Ondanks de digitalisering van de maatschappij blijft een goed en leesbaar handschrift belangrijk. In de kleutergroepen wordt de methode Schrijfdans gebruikt, waarbij kinderen op muziek, op grote vellen papier de schrijfbeweging oefenen. Op De Gong leren kinderen vanaf groep 3 schrijven met de methode Pennenstreken. Zij beginnen met een potlood en krijgen halverwege groep 4 een pen.
Engels
Vanaf groep 1 bieden wij het vak Engels aan. Engels is een wereldtaal en wordt ook binnen de Nederlandse maatschappij steeds belangrijker. De leerlingen leren op een leuke en speelse manier met elkaar communiceren in het Engels. Hiervoor maken wij gebruik van de methode Join In.
Wereldoriëntatie en cultuuronderwijs
Voor wereldoriëntatie, techniek en de creatieve en expressieve vakken werken we met de handreiking van IPC. Dit staat voor International Primary Curriculum. Het IPC-curriculum is een digitaal curriculum dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s, die we units noemen. De vakken aardrijkskunde, topografie, geschiedenis, natuur, techniek, handvaardigheid, drama en muziek worden geïntegreerd gegeven. De kinderen werken projectmatig gedurende ongeveer 6 weken aan een thema waarin alle doelen van de genoemde vakken aan bod komen. Dit doen wij elke middagen. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van ICT. Deze lessen worden veelal groepsdoorbroken aangeboden voor groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. Ontdekken, samenwerken, ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden, kennis vergaren en leren presenteren kenmerken IPC. We proberen bij deze thema's gastlessen en excursies te integreren om de lessen nog meer betekenis te geven vanuit een context. Naast het aanbod van de creatieve vakken binnen IPC werken we samen met cultuurorganisatie Gigant om ons cultuuronderwijs te uit te breiden, te versterken en te verdiepen. We maken hiervoor onder andere gebruik van het cultuurmenu. Ook gebruiken we aanvullend een digitale methode voor muziekonderwijs en voor beeldende vorming.
Sociaal emotionele vorming en levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs
Voor de sociaal emotionele vorming maken we gebruik van de lessen van de Kanjertraining. Deze methode wordt ingezet in de hele school, inclusief de peutergroep, en de aanpak wordt ook gehanteerd tijdens de buitenschoolse opvang. Verder hebben we we een leerlijn voor levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs op de Gong. Binnen deze leerlijn werken we aan het bijbrengen van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en het (op school) handelen vanuit deze waarden.. Daarnaast geven we aandacht aan aan het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die nodig zijn om deel te kunnen nemen aan democratische Nederlandse samenleving.
Zelfstandigheid en zelfredzaamheid
Al in de kleutergroepen beginnen we met zelfstandig werken. Wij werken hieraan door onder andere te werken met planborden en een opbouw van dag- naar weektaken. Na de basisinstructie gaan kinderen die dat kunnen zelfstandig aan het werk. De leerkracht nodigt vervolgens verschillende niveaugroepen aan de instructietafel uit voor verlengde instructie.
Daarnaast werken we de hele dag door aan de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van kinderen. Door kinderen te coachen en begeleiden, maar ze het ook zelf te laten doen, vergroten we de zelfredzaamheid van kinderen. We vragen ouders om hier met ons samen aan te werken.
Basisondersteuning op de Gong
Adaptief onderwijs
Op de Gong werken we vanuit 5 verschillende ondersteuningsniveau. Deze niveaus zijn nauw met elkaar verbonden en lopen soms in elkaar over. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften en de signalen die de school krijgt, kan bij het ene kind het ondersteuningsproces anders verlopen dan bij een ander kind. Het streven is altijd om voor het kind een zo passend mogelijk onderwijsaanbod te kunnen realiseren. Uitgangspunt is dat de gewenste ondersteuning voor zowel het kind, de groep als de leerkracht haalbaar en in evenwicht is.
De ondersteuning op de Gong wordt binnen de basisondersteuning, het reguliere onderwijsaanbod in de groep, gegeven door de leerkracht, meestal met ondersteuning van een onderwijsondersteuner.
Samen werken de collega's binnen onderwijs-miniteam (2 aangrenzende groepen) aan de basisondersteuning van alle kinderen en de extra ondersteuning (verdiept en verbreed onderwijs) binnen en/of buiten de groep van een kleine groep kinderen. Deze begeleidingsmomenten richten zich vooral het behalen van de basisdoelen of verrijkingsdoelen. In overleg met de kwaliteitscoördinator richten de doelen van de extra ondersteuning zich op de korte of middellange termijn. Er vindt regelmatig overleg plaats met ouders, leerkracht en de kwaliteitscoördinator (denk aan het werken aan basisvaardigheden/hiaten n.a.v. diagnostisch onderzoek of soc. emotionele begeleiding). De leerkracht bepaalt de doelen en is casemanager. Bij het uitblijven van het gewenste effect kan het zijn dat er een beroep wordt gedaan op het SWV (KI, EO of EO+). Welke ondersteuning de school kan bieden en welke ambities de school heeft worden ook beschreven in het SOP.
De niveaus van ondersteuning
- Ondersteuningsniveau 1: In de klas werkt de leerkracht preventief door het realiseren van "goed en breed onderwijs" voor alle kinderen.
- Ondersteuningsniveau 2: In de groep biedt de leerkracht zorg aan een kind door "verbreed onderwijs" aan te bieden. De leerkracht overlegt met de kwaliteitscoördinator over de onderwijsbehoefte van een leerling en passend, intensiever onderwijsaanbod.
- Ondersteuningsniveau 3: Leerkracht en kwaliteitscoördinator realiseren dat een kind binnen of buiten de groep door de eigen leerkracht of een onderwijsondersteuner "verdiept onderwijs" krijgt.
- Ondersteuningsniveau 4: Leerkracht en kwaliteitscoördinator realiseren een multidisciplinair overleg en vragen eventueel na extern onderzoek externe ondersteuning aan.
- Ondersteuningsniveau 5: School kan niet de ondersteuning bieden die een kind nodig heeft. Na overleg met ouders, zorgspecialisten, leerkrachten en directie krijgt een kind een verwijzing naar een speciale basisschool of speciaal onderwijs of een andere, reguliere, basisschool.
Passend onderwijs
Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die bij ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Zoveel mogelijk kinderen gaan dan ook naar een reguliere basisschool. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs.
Alle scholen hebben zorgplicht. Meld je jouw kind aan op IKC de Gong, dan kijken wij of je kind past op onze school, eventueel met extra ondersteuning vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper. Het kan ook zijn dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. In een persoonlijk gesprek bekijken we de mogelijkheden waarbij eventueel ook andere gegevens en informatie van vorige scholen of opvang van belang kunnen zijn.
In ons School OndersteuningsProfiel (SOP) kun je lezen welke ondersteuning wij als school kunnen bieden. [OndersteuningsProfiel2024-2025.pdf]
Samenwerkingsverband
In Apeldoorn werken schoolbesturen, basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat het kind nodig heeft, of wanneer we vragen hebben over de begeleiding van een kind, dan nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Binnen het Samenwerkingsverband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind in kaart te brengen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind.
Meer informatie vind je op www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs.
Meer- en hoogbegaafdheid
Is je kind meer- of hoogbegaafd, dan doen we er natuurlijk alles aan om passend onderwijs te bieden. Dit doen we door middel van het PCBO PlusProgramma. Hiermee bieden we onderwijs op maat voor meer- of hoogbegaafde kinderen. Het PCBO PlusProgramma rust op 3 pijlers:
1. Plusbegeleiding op school
Is je kind meer- of hoogbegaafd, dan ontvangt het in eerste instantie plusbegeleiding op school. Deze begeleiding vult onze school zelf in en wordt gegeven door leerkrachten en in de omgeving die je kind kent.
2. De Plusvoorziening PCBO Apeldoorn
Naast de plusbegeleiding op onze school, biedt PCBO Apeldoorn op PCBO De Regenboog – Osseveld én PCBO de Wegwijzer ook een plusvoorziening waar kinderen een dag/dagdeel in de week naar toe kunnen. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften van neemt het kind hier 1 of meer dagdelen in de week aan deel. Hier gaan we nog verder en dieper in op de specifieke ondersteuningsbehoefte van je kind, aanvullend op de Plusbegeleiding op school.
3. Ondersteuning vanuit PlusBegeleiding en Kenniscentrum PCBO
De PlusBegeleiding is het netwerk van PCBO Apeldoorn dat scholen ondersteunt in onderwijs aan begaafde leerlingen op school. We ondersteunen bijvoorbeeld leerkrachten en intern begeleiders bij de Plusbegeleiding die ze op school geven en zijn er voor ouders bij specifiekere vragen over begaafdheid. Daarnaast hebben we een Kenniscentrum PCBO Apeldoorn, waar we terecht kunnen voor advies en voor materialen uit de orthotheek.
Meer weten?
Stuur dan in overleg met de leerkracht van je kind of de intern begeleider een mail naar de coördinator van het PCBO Plusprogramma, Annet Klaver via: [email protected].
Nieuwkomers
Taalondersteuning voor kinderen met een taalachterstand
Kinderen met een taalachterstand kunnen gebruik maken van de Intensieve Taalklassen die zijn verbonden aan 5 scholen in Apeldoorn. Daarnaast is er jaarlijks ruimte voor 4 scholen om intensief begeleid te worden door een leerkracht van de Intensieve Taalklas.
Contact
De Intensieve Taalklas is een initiatief van de gemeente Apeldoorn in samenwerking met de drie grote besturen voor basisonderwijs in Apeldoorn (waaronder PCBO Apeldoorn). Kijk voor meer informatie en een overzicht van de deelnemende scholen op www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of mail met [email protected].
Wereldschool De Vlinder
In Apeldoorn werken schoolbesturen en de gemeente samen aan een duurzaam en kwalitatief goed aanbod voor onderwijs aan nieuwkomers in de leeftijd van 4-12 jaar. Dit onderwijs wordt gegeven op Wereldschool de Vlinder. Voor 4-jarige kinderen wordt sterk geadviseerd hen in te laten stromen in het regulier onderwijs.
Onder nieuwkomers verstaan we alle kinderen die vanuit een ander land naar Nederland zijn gekomen en geen Nederlands spreken, zoals kinderen van asielzoekers, statushouders, arbeidsmigranten en expats.
Kinderen die in Apeldoorn komen wonen, melden zich eerst aan bij een school in de buurt van hun woning. Dit wordt de Stamschool. De Stamschool meldt daarna de kinderen aan bij Wereldschool de Vlinder. Na een jaar onderwijs op Wereldschool de Vlinder, stromen de kinderen uit naar de vooraf gekozen Stamschool. Zij kunnen op elke school in Apeldoorn terecht.
Contact
Wereldschool De Vlinder is een initiatief van de drie grote besturen voor basisonderwijs in Apeldoorn (waaronder PCBO Apeldoorn). Kijk voor meer informatie op de website van Wereldschool De Vlinder: www.wereldschooldevlinder.nl – of mail voor meer informatie naar [email protected]
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden
De jeugdverpleegkundigen van het CJG komen regelmatig op onze school. Voor vragen is een jeugdverpleegkundige aanwezig tijdens een gezamenlijke ouderavond, een inloopspreekuur of een themabijeenkomst. Het kan ook zijn dat de jeugdverpleegkundige aansluit aan bij een gesprek over je kind.
Het CJG in de buurt
In Apeldoorn zijn 4 Centra voor Jeugd en Gezin waar je terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. Je kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. De professionals die bij het CJG werken bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die jou en je kind verder kunnen helpen.
De gezondheid van je kind volgen
Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van je kind. Vanaf de geboorte van je kind ben je op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Zij zullen je kind ook in de basisschoolperiode een aantal keren uitnodigen.
In het jaar dat je kind 5 en 11 jaar is, word je uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de uitnodiging krijg je een vragenlijst toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt je kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Eventueel maken we nog een extra afspraak met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG.
Kernteam
Maak je je zorgen over je kind? Vraag dan gerust advies aan het kernteam via de leerkracht van je kind of onze KC'er. In het kernteam zitten verschillende professionals, waaronder ook de jeugdverpleegkundige. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met je kind mee. Samen bespreken en bekijken school, het CJG en jij als ouder wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.
Contact met het CJG?
[email protected] // (055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur). www.cjgapeldoorn.nl www.facebook.com/CJGapeldoorn
SOZKA
De Stichting Onderwijs aan Zieke Kinderen Apeldoorn (SOZKA) verzorgt onderwijs voor kinderen die in het ziekenhuis liggen of thuis worden verpleegd. Ook begeleidt SOZKA chronisch zieke leerlingen die regelmatig moeten verzuimen en daarmee op school achterraken. SOZKA heeft altijd nauw contact met de school. De school blijft verantwoordelijk voor het onderwijs van een zieke leerling. Meer informatie vindt u op: Home - Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL) IJsselgroep
Kids College Apeldoorn
Kids College Apeldoorn (KCA) is de weekendschool voor nieuwsgierige en gemotiveerde kinderen van 10 tot 14 jaar. Bij KCA kunnen zij op zondagmiddag kennismaken met de boeiende wereld van professionals op het gebied van onder andere techniek, cultuur, wetenschap en ondernemen. Dit alles met als doel hen te ondersteunen en motiveren in hun keuze voor een vervolgopleiding. Voor meer informatie: www.kidscollegeapeldoorn.nl. Aanmelden kan via de school of de website.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen de komende jaren het onderwijs aan begaafde kinderen versterken, zodat we minder vaak gebruik maken van de bovenschoolse plusklas en meer kinderen gedurende hun hele schoolloopbaan voldoende kunnen uitdagen en begeleiden bij het omgaan met de zijnskenmerken.
Opvang
Zowel onze dagopvanggroep, de Koala's, als in de peutergroep, de Kikkers, zijn onderdeel van ons Kindcentrum, waarin alle kinderen van 0-13 bij elkaar horen en van elkaar kunnen leren. Dit gebeurt heel geleidelijk, passend bij de leeftijd en de ontwikkeling van het kind en vanuit een eigen, vertrouwde plek in het gebouw.
Onze opvang is 48 weken per jaar geopend, zodat we gedurende het jaar maximale stabiliteit in opvang kunnen bieden.
Kinderdagopvang - Koala'sBinnen IKC de Gong bieden wij kinderdagopvang aan. Op het kinderdagverblijf kan het kind in een veilige en vertrouwde omgeving onbezorgd de wereld ontdekken. Het wordt met liefdevolle aandacht verzorgd. In onze verticale groep van 0-4 jaar bieden we 5 dagen kleinschalig en kwalitatieve dagopvang aan van 07.15-18.30 uur.
Voorschoolse EducatieEen goede start op school is erg belangrijk. Om ieder kind een kans te geven op een goede start mogen sommige kinderen vanaf twee jaar voorschoolse educatie (VE) volgen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer kinderen niet goed Nederlands spreken of extra hulp nodig hebben. De peuterspeelzalen waar VE aangeboden wordt zijn gekoppeld aan een koppelschool. Met deze school wordt er samengewerkt aan een duurzame doorgaande lijn van peuters naar kleuters.
Als het kind naar de basisschool gaat, loopt de begeleiding door in groep één en twee. Het heet dan vroegschoolse educatie. De gemeente bepaalt of het kind hiervoor in aanmerking komt. Je kunt je kind hiervoor aanmelden via het consultatiebureau. Meer informatie kun je opvragen bij het consultatiebureau en is te lezen op www.rijksoverheid.nl.
Toekomstige leerlingen van de Gong met een VVE-indicatie kunnen naar Peuterspeelzaal ‘t Druivelaartje gaan, gevestigd in de directe nabijheid van de school, in basisschool De Schakel. Andere VVE-locaties in de buurt zijn: Psz. De Horst, Psz. De Markies en Psz. SamSam.
Peutergroep De Gong - De Kikkers
IKC De Gong heeft in het gebouw een eigen peutergroep. Hoewel onze peutergroep geen VVE locatie is, wordt er wel gewerkt met een erkende methode voor voorschools educatie, Peuterplein. Dit educatieve programma richt zich op de brede ontwikkeling van kinderen, met speciale aandacht voor de taalontwikkeling. Het sluit aan bij Kleuterplein, de methode die gebruikt wordt in groep 1 en 2. Zo hebben we in ons Kindcentrum een doorlopende leerlijn in het aanbieden van activiteiten en stimuleren van de ontwikkeling van het jonge kind.
Vanaf twee jaar zijn peuters elke dag van de week welkom om bij ons in de peutergroep te komen spelen. Zij worden opgevangen in een speciaal voor hen ingerichte ruimte en worden spelenderwijs voorbereid op het basisonderwijs. Bijvoorbeeld door te werken met hetzelfde dagritme, door thema’s op elkaar af te stemmen en door op vaste momenten samen te spelen. De peuters doen regelmatig mee in groep 1. Zo leren ze de leerkracht en hun toekomstige klasgenootjes alvast een beetje kennen.
Contact
Alle informatie over onze dagopvang en peutergroep kun je hier lezen.
BSO: Voorschoolse Opvang en Naschoolse Opvang
Opvang vóór en na schooltijd wordt geregeld in samenwerking met DOK13. De opvang vindt plaats in het schoolgebouw. Hier zijn kosten aan verbonden. Meer informatie vind je hier.
Opvang na schooltijd wordt geregeld in samenwerking met [link naar kinderopvangorganisatie]. De opvang vindt
Opvang tijdens vrije dagen en schoolvakanties
Er is ook opvang tijdens vrije dagen en schoolvakanties (gedurende 48 weken per jaar).