IKC De Gong

Koperslagersdonk 4 7326 HM Apeldoorn

  • Schoolfoto van IKC De Gong
  • Schoolfoto van IKC De Gong
  • Schoolfoto van IKC De Gong
  • Schoolfoto van IKC De Gong
  • Schoolfoto van IKC De Gong

Het team

Toelichting van de school

De school telt ongeveer 220 leerlingen, verdeeld over acht groepen én een peutergroep. Een team van 25 talentvolle leerkrachten, onderwijsondersteuners en pedagogisch medewerkers werken met onze kinderen. Daarnaast bieden wij ieder jaar aan studenten de gelegenheid om in ons Kindcentrum een onderwijs- of kinderopvangstage te komen lopen, dit geldt zowel voor PABO studenten als voor MBO studenten.

Qua leeftijdsopbouw beschikt Kindcentrum PCBO de Gong over een gemêleerd team. De leerkrachten zijn enthousiast, kundig en zeer betrokken bij de kinderen die aan hen zijn toevertrouwd. Zij investeren in zichzelf en in de school daar jaarlijks deel te nemen aan diverse vormen van scholing. Er zijn diverse specialisten binnen het team op het gebied van de leerlingzorg, begaafdheid, de vakken rekenen/taal/lezen en gedrag.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij uitval van een leerkracht zullen wij in eerste instantie een beroep doen op de vervangingspool van PCBO. Door het lerarentekort zijn er meestal geen vervangers beschikbaar. Wanneer we geen vervanging kunnen regelen, zijn er een aantal mogelijkheden die door de directie tegen elkaar afgewogen worden. Hierbij staat steeds het belang van alle kinderen van De Gong voorop.

Het is mogelijk dat een groep wordt verdeeld over andere groepen. Een groep kan ook opgevangen worden door een leerkracht samen met een onderwijsondersteuner, die dan samen 2 groepen begeleiden. In een enkel geval kan het mogelijk zijn een ambulante collega een dag(deel) een groep te laten lesgeven. Tot slot kan een groep een dag of dagdeel vrij krijgen.

Een dag of dagdeel vrijgeven doen we dan alleen als het niet anders kan. De eerste dag zonder vervanging zullen we altijd proberen de kinderen op school te vangen. Het kan zijn dat er intern geruild wordt, waardoor een klas vrij krijgt, omdat die leerkracht een andere groep moet lesgeven. Dit gebeurt wanneer een bepaalde groep al vaker vrij heeft gekregen.

Als ouders thuis geen opvang kunnen regelen, draagt school zorg voor de opvang. Wij proberen ouders van de onderbouwgroepen in geval van vervanging, waar mogelijk, tijdig te informeren via Parro. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Sommige kinderen beginnen als tweejarige op de Gong in de peutergroep, de meeste kinderen beginnen als vierjarige in groep 1 en kinderen eindigen hun tijd op de Gong in de regel als twaalfjarige leerling in groep 8. Hierop zijn uitzonderingen mogelijk. Soms is het wenselijk sneller of langzamer de basisschool te doorlopen. 

De instroom van vierjarigen is heel divers. Sommige kleuters hebben nauwelijks kennis gemaakt met taal- en rekenactiviteiten en andere kleuters kunnen lezen en rekenen als zevenjarigen. We richten ons onderwijs daarom adaptief in; in ieder leerjaar wordt rekening gehouden met het leerniveau van het individuele kind. Er wordt bij rekenen, taal, spelling, technisch en begrijpend lezen gewerkt met drie subgroepen die zijn ingedeeld op niveau. We werken met een basisgroep, een instructie-afhankelijke groep en een instructie-onafhankelijke groep. Voor leerlingen die extra begeleiding of uitdaging nodig hebben, passen we ons onderwijsaanbod aan. Kinderen, die de leerstof voor een bepaald vakgebied niet met de groep meedoen, krijgen de mogelijkheid om op eigen niveau te werken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 werken we met de kinderen ongeveer zes weken rond een thema dat past bij hun belevingswereld. Kleuters leren spelenderwijs in een uitdagende en rijk ingerichte leeromgeving. Door spel en activiteiten ontwikkelen zij hun taalbegrip, zijn ze bezig met voorbereidend rekenen, ontwikkelen zij hun motoriek en hun creativiteit. De belevingswereld wordt steeds groter en daarmee ook de aandacht voor de ander. 

De dag begint met een inloop waarbij de juf materiaal heeft klaargezet op de tafels. Ouders helpen hun kind even opstarten en nemen dan afscheid. Tijdens de inloop heeft de leerkracht de tijd om een activiteit met een kleine groep te doen. Daarna begint de dag in de kring, waarna de kinderen door middel van het planbord kiezen wat ze gaan doen tijdens het spelen en werken. Er zijn verplichte activiteiten en activiteiten die kinderen zelf mogen kiezen. Na het eten en drinken is er tijd om buiten te spelen of te gymmen in het speellokaal. We gebruiken de methode Kleuterplein. Zo bieden we activiteiten spelenderwijs en doelgericht aan. De leerkracht creëert een rijke leeromgeving waarin de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijs op De Gong

Kindcentrum PCBO De Gong is een school waarbij alles in het teken staat van het bieden van goed en inspirerend onderwijs. Daarbij hebben we de complete ontwikkeling van het kind voor ogen. Op de ochtenden plannen we zoveel mogelijk de vakken als taal, rekenen en lezen. Op de middagen werken we aan IPC, waarin wereldoriëntatie en de creatieve vakken geïntegreerd worden gegeven. Wij gebruiken actuele methodes, die veelal leidend zijn voor het onderwijsaanbod.

Vakken

Taal

Het taalonderwijs is veelomvattend en vormt de basis van al het leren. Het is belangrijk dat kinderen goed leren communiceren,  zowel mondeling als schriftelijk.  Naar elkaar luisteren is daarbij ook essentieel net als de schriftelijke taalvaardigheid. Een juiste spelling en kennis van een goede zinsbouw is dan van groot belang. Bij het verhalen schrijven en werkstukken maken worden de chromebooks volop gebruikt. In de peuter- en kleutergroepen gaat de ontwikkeling van taalvaardigheid spelenderwijs. De kinderen leren nieuwe woorden passend bij het thema dat centraal staat. Zij gebruiken taal tijdens hun spel en worden zo al spelend bewust gemaakt van klanken in woorden. Als ze er aan toe zijn leren ze vast wat klanken en tekens van letters ter voorbereiding op het lezen in groep 3. 

Lezen

In groep 3 leren de kinderen lezen, sommigen kunnen dat al een beetje. Vanaf groep 4 gaan we verder met voortgezet technisch lezen en komt ook begrijpend lezen aan bod. Als je kunt lezen wat er staat, begrijp je dan ook wat je leest? Een uitgebreide woordenschat is hierbij van groot belang. In de hogere leerjaren komt de nadruk steeds meer te liggen op studerend lezen en studievaardigheden als voorbereiding op de middelbare  school. Ook op school lezen we veel voor. We hebben een prachtige, uitdagende bibliotheek, waar kinderen zelf boeken kunnen kiezen die ze op school mogen lezen. Daarnaast bezoeken de groepen één keer per jaar de bibliotheek in de buurt en lenen we daar regelmatig boeken, die op school gelezen mogen worden. 

Rekenen en wiskunde

In de kleutergroepen is veel aandacht voor het voorbereidend rekenen. Kinderen leren tellen, maken spelenderwijs kennis  met belangrijke rekenbegrippen als meer/minder, eerste, tweede, derde, enzovoort.  Ze oefenen met ordenen en getalsymbolen. Ook in de hogere groepen hebben veel kinderen baat bij het gebruik van ‘echte’ materialen naast de oefeningen die in de digitale leeromgeving aan bod komen, zoals bij rekenen met geld, wegen en meten. We maken bij rekenen gebruik van een adaptieve digitale leeromgeving, Gynzy, waarin de kinderen een leerstof aanbod krijgen op hun eigen niveau.

Schrijven

Ondanks de digitalisering van de maatschappij blijft een goed en leesbaar handschrift belangrijk. In de kleutergroepen wordt de methode Schrijfdans gebruikt, waarbij kinderen op muziek, op grote vellen papier de schrijfbeweging oefenen. Op De Gong leren kinderen vanaf groep 3 schrijven met de methode Pennenstreken. Zij beginnen met een potlood en krijgen halverwege groep 4 een pen.

Engels

Vanaf groep 1 bieden wij het vak Engels aan. Engels is een wereldtaal en wordt ook binnen de Nederlandse maatschappij steeds belangrijker. De leerlingen leren op een leuke en speelse manier met elkaar communiceren in het Engels. Hiervoor maken wij gebruik van de methode Join In.

Wereldoriëntatie en cultuuronderwijs

Voor wereldoriëntatie, techniek en de creatieve en expressieve vakken werken we met de handreiking van IPC. Dit staat voor International Primary Curriculum. Het IPC-curriculum is een digitaal curriculum dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s, die we units noemen. De vakken aardrijkskunde, topografie, geschiedenis, natuur, techniek, handvaardigheid, drama en muziek worden geïntegreerd gegeven. De kinderen werken projectmatig gedurende ongeveer 6 weken aan een thema waarin alle doelen van de genoemde vakken aan bod komen. Dit doen wij elke middagen. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van ICT. Deze lessen worden veelal groepsdoorbroken aangeboden voor groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. Ontdekken, samenwerken, ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden, kennis vergaren en leren presenteren kenmerken IPC. We proberen bij deze thema's gastlessen en excursies te integreren om de lessen nog meer betekenis te geven vanuit een context. Naast het aanbod van de creatieve vakken binnen IPC werken we samen met cultuurorganisatie Gigant om ons cultuuronderwijs te uit te breiden, te versterken en te verdiepen. We maken hiervoor onder andere gebruik van het cultuurmenu. Ook gebruiken we aanvullend een digitale methode voor muziekonderwijs en voor beeldende vorming.

Sociaal emotionele vorming

Voor de sociaal emotionele vorming maken we gebruik van de lessen van de Kanjertraining. Deze methode wordt ingezet in de hele school, inclusief de peutergroep, en de aanpak wordt ook gehanteerd tijdens de buitenschoolse opvang.

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid

Al in de kleutergroepen beginnen we met zelfstandig werken. Wij werken hieraan door onder andere te werken met planborden en een opbouw van dag- naar weektaken. Na de basisinstructie gaan kinderen die dat kunnen zelfstandig aan het werk. De leerkracht nodigt vervolgens verschillende niveaugroepen aan de instructietafel uit voor verlengde instructie.

Daarnaast werken we de hele dag door aan de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van kinderen. Door kinderen te coachen en begeleiden, maar ze het ook zelf te laten doen, vergroten we de zelfredzaamheid van kinderen. We vragen ouders om hier met ons samen aan te werken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisondersteuning op de Gong

Adaptief onderwijs

Op de Gong werken we vanuit 5 verschillende ondersteuningsniveau. Deze niveaus zijn nauw met elkaar verbonden en lopen soms in elkaar over. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften en de signalen die de school krijgt, kan bij het ene kind het ondersteuningsproces anders verlopen dan bij een ander kind. Het streven is altijd om voor het kind een zo passend  mogelijk onderwijsaanbod te kunnen realiseren. Uitgangspunt is dat de gewenste ondersteuning voor zowel het kind, de groep als de leerkracht haalbaar en in evenwicht is.   

De ondersteuning op de Gong wordt binnen de basisondersteuning, het reguliere onderwijsaanbod in de groep, gegeven door de leerkracht, soms met ondersteuning van een onderwijsassistent. Deze begeleidingsmomenten richten zich vooral op de korte termijn en worden door de leerkracht geïnitieerd (denk aan uitval na een toets, extra leesmomenten, pre-teaching, etc.) De inzet van de leerkracht lichte ondersteuning richt zich op de middel lange termijn en wordt ingezet na overleg met ouders, leerkracht en intern begeleider (denk aan het werken aan basisvaardigheden/hiaten n.a.v. diagnostisch onderzoek of soc. emotionele begeleiding.) Deze inzet wordt in overleg met de intern begeleider gepland. De leerkracht bepaalt de doelen en is casemanager. Bij het uitblijven van het gewenste effect kan het zijn dat de school de lichte ondersteuning omzet en dat er een beroep wordt gedaan op het SWV (KI, EO of EO+).  Welke ondersteuning de school kan bieden en welke ambities de school heeft worden ook beschreven in het SOP. 

De niveaus van ondersteuning 

  • Ondersteuningsniveau 1: In de klas werkt de leerkracht preventief door het realiseren van "goed en breed onderwijs" voor alle kinderen.
  • Ondersteuningsniveau 2: In de groep biedt de leerkracht zorg aan een kind door "verbreed onderwijs" aan te bieden. De leerkracht overlegt met de intern begeleider over de onderwijsbehoefte van een leerling en passend, intensiever onderwijsaanbod.
  • Ondersteuningsniveau 3: Leerkracht en intern begeleider realiseren dat een kind binnen of buiten de groep door de eigen leerkracht, een onderwijsondersteuner of de leerkracht lichte ondersteuning "verdiept onderwijs" krijgt.
  • Ondersteuningsniveau 4: Leerkracht en intern begeleider realiseren een multidisciplinair overleg en vragen eventueel na extern onderzoek externe ondersteuning aan.

Ondersteuningsniveau 5: School kan niet de ondersteuning bieden die een kind nodig heeft. Na overleg met ouders, zorgspecialisten, leerkrachten en directie krijgt een kind een verwijzing naar een speciale basisschool of speciaal onderwijs of een andere, reguliere, basisschool.

Passend onderwijs

Elk kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, passend bij wat hij of zij nodig heeft. Dat heet passend onderwijs. Zoveel mogelijk kinderen gaan naar een reguliere basisschool, ook wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs.

Alle scholen hebben zorgplicht. Dat betekent dat scholen elk kind een passende onderwijsplek moeten bieden. In eerste instantie op de school waar u uw kind aanmeldt, eventueel met extra ondersteuning en anders op een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs, die de juiste ondersteuning kan bieden. Wanneer u uw kind aanmeldt op onze school gaan we (aan de hand van gesprekken met u, gegevens die u ons aanlevert en eventueel contact met vorige scholen) over de ondersteuning van uw kind in gesprek. Wanneer extra ondersteuning nodig is bespreken we dit eerst met u en overleggen we dit met de intern begeleider en gedragswetenschapper van de school. 

Samenwerkingsverband

Samenwerkingsverband In Apeldoorn werken schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat uw kind nodig heeft of we vragen hebben over de begeleiding van een kind, nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Binnen het Samenwerkingsverband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind te bepalen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind.

Zie voor meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs.

Meer- en hoogbegaafdheid

Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is, doen we er als PCBO Apeldoorn alles aan om passend onderwijs te bieden. Dit doen we door middel van het PCBO PlusProgramma. Hiermee bieden we onderwijs op maat voor meer- of hoogbegaafde kinderen. Het PCBO Plusprogramma bestaat uit drie pijlers waar vanuit we het kind, jou als ouder en onze PCBO-scholen ondersteunen:

n:

  • Plusbegeleiding op school  

Wanneer uw kind begaafd is, ontvangt het in eerste instantie plusbegeleiding op school. Op onze school wordt plusbegeleiding in de eerste plaats vormgegeven door middel van compacten en verrijken in de groep. Leerlingen maken minder basisstof, maar moeten in plaats daarvan verrijkingswerk maken. Kinderen voor wie het verrijkingsaanbod in de groep niet voldoende is krijgen extra begeleiding. In groep 1 krijgen kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong binnen de eigen groep uitdagende opdrachten. Voor leerlingen uit groep 2 t/m 8, die meer uitdaging en/of extra begeleiding bij leren leren nodig hebben of baat hebben bij contact met ontwikkelingsgelijken, is er de mogelijkheid om deel te nemen aan De Lift. Dit is een interne plusgroep, die wekelijks bij elkaar komt. Door een gerichte begeleiding van de leerlingen bij moeilijke projecten, worden de leerlingen gestimuleerd zichzelf uit te dagen en dieper in een onderwerp te duiken. Met gevarieerde onderwerpen vanuit alle vakgebieden ontwikkelen we een brede interesse bij de leerlingen. Daarnaast zijn we bezig met het leren kennen van jezelf, je kwaliteiten en valkuilen en het ontwikkelen van een mening. Deze begeleiding vult de school zelf in en wordt gegeven door leerkrachten en in de omgeving die uw kind kent.

  • PCBO Plusprogramma 

Binnen onze PCBO visie op begaafdheid staan de zijnskenmerken van meer- en hoogbegaafde kenmerken van kinderen centraal. Wanneer je kind meer- of hoogbegaafd is, zetten wij ons in voor het realiseren van passend onderwijs.  Dit doen we door middel van het PCBO PlusProgramma. Hiermee bieden we onderwijs op maat voor meer- of hoogbegaafde kinderen. Het PCBO Plusprogramma bestaat uit drie pijlers waar vanuit we je kind, jou als ouder en onze PCBO-scholen ondersteunen:  

1. Plusbegeleiding op school 

Wanneer je kind meer- of hoogbegaafd is, ontvangt het eerst ondersteuning op school. Door middel van compacten en verrijken, ontmoeting met peers, samenwerken met peers of deelname aan de Interne plusklas bijvoorbeeld. Deze ondersteuning vult de school zelf in. De begeleiding vindt plaats in de omgeving, die je kind kent. 

2. De bovenschoolse plusklassen PCBO 

Naast de ondersteuning op de scholen, hebben we bij PCBO 5 bovenschoolse plusklassen. De bovenschoolse plusklas van PCBO is een arrangement passend onderwijs en bedoeld voor een specifieke doelgroep kinderen met hb zijnskenmerken én een specifieke hulpvraag. Deze bovenschoolse plusklassen worden gegeven op 2 locaties in Apeldoorn;  Apeldoorn Oost (PCBO De Regenboog Osseveld) én Apeldoorn West (PCBO De Wegwijzer )  

We werken volgens 3 aanpakken, best passend bij de ondersteuningsbehoefte van je kind. Zo hebben we: 

  • Plusklas voor kinderen met een ondersteuningsbehoefte in het reguliere plusklas aanbod en begeleiding 
  • Plusklas voor kinderen met een forse ondersteuningsbehoefte in begeleiding van de plusklasleerkracht 
  • Plusklas voor kinderen met een behoefte aan verdieping op het reguliere aanbod in de plusklas 

Je kind bezoekt de bovenschoolse plusklas 1 dagdeel. Uitzondering hierop is het verdiepings arrangement; dat is 2 dagdelen.  

Persoonlijke ontwikkeling en sociaal contact  

In de bovenschoolse plusklassen staat de ondersteuningsbehoefte en de persoonlijke leerdoelen van je kind centraal. Zo hebben we aandacht voor motivatie, zelfbeeld, samenwerken. Je kind gaat samen met andere kinderen, aan de slag met filosofie, expressie, emotionele training en diverse spelonderdelen. Ook ontmoet je kind in deze klas andere meer- hoogbegaafde leerlingen (de peers) Fijn voor je kind omdat het merkt dat er meer kinderen zijn, die denken zoals hij/zij, die zijn/haar humor begrijpen, die dezelfde interesses hebben .  

3. Ondersteuning vanuit PlusBegeleiding en Kenniscentrum PCBO 

Naast een bovenschools aanbod vergroten we de kennis en expertise van onze leerkrachten met betrekking tot het thema hoogbegaafdheid. Dit doen we door Plusbegeleiding en het Kenniscentrum PCBO. De plusbegeleiding wordt verzorgd door de Hb coördinator van PCBO.  De plusbegeleiding ondersteunt scholen in onderwijs aan begaafde leerlingen. We ondersteunen bijvoorbeeld leerkrachten en intern begeleiders bij de Plusbegeleiding, die ze op school geven, er wordt meegedacht in versnellen en we zijn er voor jou als ouder bij specifiekere vragen over begaafdheid. Bovendien wordt er in de plusbegeleiding ingezet op verbinding: verbinding van de bovenschoolse plusklas met de basisschool en verbinding van expertise van scholen.  

Ook hebben we een Kenniscentrum PCBO. Naast de bovengenoemde meedenk- en adviesfunctie zijn in de orthotheek van het Kenniscentrum materialen (speciaal over/voor meer- of hoogbegaafdheid) te vinden die leerkrachten, maar ook jij en je kind kunnen gebruiken. Vanuit dit Kenniscentrum organiseren we ook een intern netwerk begaafdheid (lerend netwerk hb) waar alle Hb specialisten van de scholen kennis kunnen delen en halen. Bovendien ontwikkelen we binnen dit netwerk bovenschoolse richtlijnen m.b.t de onderwijskwaliteit begaafdheid.  En we zijn te vinden in de netwerken van het Samenwerkingsverband, in contact met voortgezet onderwijs en andere externe, relevante partners. Zo zoeken we ook buiten PCBO de verbinding op rond het thema begaafdheid.   

Meer weten? Stuur dan (wanneer mogelijk in overleg met de leerkracht of intern begeleider van je kind) een mail naar de coördinator van het PCBO Plusprogramma, Annet Klaver via: aklaver@pcboapeldoorn.nl.     

Kinderen met een taalachterstand

Taalondersteuning voor kinderen met een taalachterstand

Wanneer uw kind een taalachterstand heeft, kan hij/zij gebruik maken van de intensieve taalklas. De Intensieve Taalklassen zijn verbonden aan tien scholen in Apeldoorn. De PCBO-scholen die verbonden zijn aan dit initiatief zijn: PCBO De Wegwijzer, PCBO Emmaschool, PCBO Prinses Margriet en PCBO Het Kompas. 

Taalachterstand

Wanneer uw kind een taalachterstand heeft, kan het gebruik maken van de intensieve taalklas. De school bepaalt of een kind hiervoor in aanmerking komt. Deze intensieve ondersteuning wordt georganiseerd in de groepen 1 en 2.

Taalklas voor nieuwkomers

In Apeldoorn werken schoolbesturen en de gemeente samen aan een duurzaam en kwalitatief goed aanbod voor onderwijs aan nieuwkomers. Dit onderwijs wordt gegeven op Wereldschool de Vlinder. Onder nieuwkomers verstaan we alle kinderen die vanuit een ander land naar Nederland zijn gekomen en geen Nederlands spreken zoals kinderen van asielzoekers en kinderen van arbeidsmigranten. Ook in Nederland geboren kinderen van statushouders en arbeidsmigranten met een taalachterstand in de Nederlandse taal behoren tot de doelgroep waarvoor een specifiek aanbod is ontwikkeld. Voro meer informatie zie: https://www.wereldschooldevlinder.nl/

In de Vlinder wordt uw kind taalvaardiger gemaakt. Het accent ligt op ontwikkeling van de basiswoordenschat. Er wordt veel aandacht besteed aan mondelinge communicatie, klankonderwijs en leren lezen. Voor nieuwkomers zijn de leerlijnen vastgesteld voor de onderdelen: woordenschat, technisch lezen, begrijpend lezen, spellen en rekenen. Doel is om de kinderen zodra het kan in een reguliere groep onderwijs te laten volgen. Na het onderwijs in de eerste opvangklas stromen de kinderen naar de basisschool in de buurt van hun woonadres.

Contact

De Intensieve Taalklas is een initiatief van de gemeente Apeldoorn in samenwerking met de drie grote besturen voor basisonderwijs in Apeldoorn (waaronder PCBO Apeldoorn). Kijk voor meer informatie op de website van Intensieve taalklassen: www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of mail met info@intensievetaalklassen-apeldoorn.nl.

Centrum voor Jeugd en Gezin

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG): voor alle gezinnen en kinderen in Apeldoorn Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden De jeugdarts en jeugdverpleegkundige CJG komen regelmatig op onze school. U kunt de jeugdverpleegkundige ontmoeten op een gezamenlijke ouderavond, inloopspreekuur of themabijeenkomst. Wij informeren u wanneer u de jeugdverpleegkundige op school kunt ontmoeten..

De gezondheid van uw kind volgen

Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Zij zullen uw kind ook in de basisschoolperiode een aantal keren uitnodigen. In het jaar dat uw kind 5 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de uitnodiging krijgt u een vragenlijst toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u /uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG. Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen. Ze meten en wegen uw kind. Ook kunt u tijdens dit onderzoek uw vragen stellen of eventueel uw zorgen delen. We bespreken samen de lichamelijke veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit.

Kernteam

Maakt u zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de leerkracht van uw kind en/of onze IB’er, Stephanie van Schik, advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals, waaronder ook de jeugdverpleegkundige. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u/uw kind mee. Samen bespreken en bekijken school, het CJG en u wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.

Contact

info@cjgapeldoorn.nl // (055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur) // www.cjgapeldoorn.nl www.facebook.com/CJGapeldoorn

SOZKA

De Stichting Onderwijs aan Zieke Kinderen Apeldoorn (SOZKA) verzorgt onderwijs voor kinderen die in het ziekenhuis liggen of thuis worden verpleegd. SOZKA werkt samen met Onderwijs Zieke Leerlingen IJsselgroep. Uw kind komt in aanmerking voor onderwijs thuis als uw kind leerplichtig is en het in verband met ziekte (voorlopig) niet naar school kan. Het onderwijs wordt gegeven door onderwijsbevoegde vrijwilligers. Wanneer dit voor uw kind geldt kunt u samen met de groepsleerkracht of intern begeleider van onze school contact opnemen met SOZKA. SOZKA heeft altijd nauw contact met de school. Meer informatie vindt u op: www.sozka.apeldoorn-onderwijs.nl. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen de komende jaren het onderwijs aan begaafde kinderen versterken, zodat we minder vaak gebruik maken van de bovenschoolse plusklas en meer kinderen gedurende hun hele schoolloopbaan voldoende kunnen uitdagen en begeleiden bij het omgaan met de zijnskenmerken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VVE-indicatie

Kinderen met een VVE-indicatie kunnen naar Peuterspeelzaal ‘t Druivelaartje gaan, gevestigd in de directe nabijheid van de school, in basisschool De Schakel.

Peutergroep De Gong

IKC De Gong heeft in het gebouw een eigen peutergroep. Hoewel onze peutergroep geen VVE locatie is, wordt er wel gewerkt met een erkende methode voor voorschools educatie, Peuterplein. Dit educatieve programma richt zich op de brede ontwikkeling van kinderen, met speciale aandacht voor de taalontwikkeling. Het sluit aan bij Kleuterplein, de methode die gebruikt wordt in groep 1 en 2. Zo hebben we in ons Kindcentrum een doorlopende leerlijn in het aanbieden van activiteiten en stimuleren van de ontwikkeling van het jonge kind.

Vanaf twee jaar zijn peuters elke dag van de week welkom om bij ons in de peutergroep te komen spelen. Zij worden opgevangen in een speciaal voor hen ingerichte ruimte en worden spelenderwijs voorbereid op het basisonderwijs. Bijvoorbeeld door te werken met hetzelfde dagritme, door thema’s op elkaar af te stemmen en door op vaste momenten samen te spelen. De peuters doen regelmatig mee in groep 1. Zo leren ze de leerkracht en hun toekomstige klasgenootjes alvast een beetje kennen.

Terug naar boven