Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op de Marke worden twee keer per jaar methode onafhankelijke toetsen afgenomen, in januari en juni. Wij gebruiken hiervoor de toetsen van Cito-leerling in beeld.
De resultaten worden geanalyseerd en besproken in het team. Afspraken en eventuele interventies worden na aanleiding van de analyses gemaakt.
Wij werken leerdoelgericht en de door kinderen behaalde doelen worden bijgehouden in mijn leerlijn.
Na de basisschool gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Het is belangrijk dat de kinderen een advies krijgen dat passend is bij hem of haar. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van het kind.
In groep 7 krijgen de kinderen een voorlopig advies. Dit advies is gebaseerd op leerprestaties, aanleg en ontwikkeling. In groep 8 krijgen de kinderen opnieuw een advies. Na het maken van de doorstroomtoets kan het advies eventueel naar boven bijgesteld worden.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Uitgangspunt is dat elk kind met plezier naar school gaat. Ieder kind wordt gezien en gehoord.
Wij gaan uit van de 5 competenties van sociaal emotioneel leren:
Besef hebben van jezelf
- Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
- Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
- Een gezond zelfvertrouwen
Besef hebben van de ander
- Empathie
- Perspectief nemen
- Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
- Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren
Keuzes kunnen maken
- Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
- Bijdragen aan een positief klimaat in je school
- Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag
Zelfmanagement
- Impulscontrole bij stressvolle situaties
- Omgaan met heftige emoties
- Doelgericht gedrag
Relaties kunnen hanteren
- Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
- Sociale druk weerstaan
- Conflicten oplossen
Steekproefsgewijs worden jaarlijks een aantal scholen per jaar bezocht, in het kader van een landelijk onderzoek naar de staat van het primair onderwijs in Nederland. In schooljaar 2011-2012 viel het lot op de Marke om aan dit onderzoek mee te doen. De indicatoren worden tevens gebruikt voor een regulier inspectierapport. Tevreden waren we over het feit dat deze "landelijke inspectie" het toegekende basisarrangement opnieuw heeft verlengd. De verbeterpunten hebben we goed geanalyseerd en hebben daarvoor ook actie ondernomen.