Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong

Pythagorasstraat 384 7323 HW Apeldoorn

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kinderen maken vaak sprongen in hun ontwikkeling. Wij monitoren de schoolresultaten van onze leerlingen vanaf groep 1 tot en met groep 8 via het leerlingvolgsysteem van Cito. Twee keer per jaar toetsen wij onze leerlingen op taal, rekenen/ ordenen en begrijpend lezen. Daardoor krijgen wij een goed beeld van de mogelijkheden van onze leerlingen. In groep 8 nemen wij de Cito Eindtoets af. Wij beschouwen deze toets nadrukkelijk als slechts een van de toetsen van een groter geheel. Score Cito Eindtoets 2022-2023 (landelijk gemiddelde: 535,3) 543,5.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school maken wij gebruik van het Leerlingvolgsysteem van Cito. Tweejaarlijks worden de Cito-toetsen afgenomen. Deze resultaten worden geanalyseerd en besproken in het team. Hieruit vloeien afspraken/ acties die worden uitgevoerd. Tevens worden tijdens het gesprek met het team de gemaakte acties geëvalueerd. 

Wij maken ook gebruik van methode gebonden toetsen. Deze toetsen worden na elk blok/ hoofdstuk afgenomen. Hierop maakt de leerkracht een analyse om te kijken wat de leerling goed kan en waar de leerling nog hulp bij nodig heeft.

Leerlingen krijgen twee keer per jaar (februari en juni) het rapport mee naar huis.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 wordt het uitstroomperspectief besproken met leerlingen en hun ouders, zodat zij zich al een beetje kunnen oriënteren op een vervolgschool. In groep 7 krijgen de leerlingen een pre-advies. Als alles verloopt zoals wij verachten, zal uw zoon/ dochter na groep 8 zijn/ haar schoolloopbaan voortzetten in het Voortgezet Onderwijs. De leerlingen van groep 8 doen mee aan de Centrale Cito-eindtoets. 
Aan het begin van het schooljaar van groep 8 wordt u samen met de groepsleerkracht uitgenodigd voor een PO-VO avond op een van de Apeldoornse VO-scholen. Hier ontvangt u informatie over het verloop wat betreft het VO en over de mogelijkheden in het VO in Apeldoorn. Daarnaast zal de school u op de hoogte houden van de DOE-dagen en de open dagen van alle scholen voor VO in Apeldoorn.

Onze adviezen aan leerlingen van groep 8 baseren wij op de resultaten van het leerlingvolgsysteem en onze eigen bevindingen. Het advies wordt altijd eerst met de leerlingen en hun ouders besproken. Als een leerling zich ingeschreven heeft bij een school voor voortgezet onderwijs (VO), volgt een afspraak (zogenoemde warme overdracht) tussen de leerkracht groep 8 en een docent van de VO-school. Hiermee willen wij bijdragen aan een soepele overgang van de basisschool naar het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen komen pas tot leren als zij zich prettig en veilig voelen. Aan het begin van ieder schooljaar besteden wij aandacht aan groepsvorming (Gouden Weken). Gedurende het schooljaar krijgen alle leerlingen Kanjertraining van de leerkracht. De training bestaat uit lessen en oefeningen die het vertrouwen en de veiligheid van de klas bevorderen. Tijdens de training leren de leerlingen om op een goede manier om te gaan met zichzelf en anderen. Zij leren positief over zichzelf en anderen te denken en worden zich bewust van hun gedrag. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Eigenaarschap
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs, daarom staat de kwaliteit van ons onderwijs vanzelfsprekend altijd voorop! De inspectie heeft onze school in 2016 beoordeeld en het basisarrangement toegekend. Dat houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van het onderwijs op onze school, onze zorgplannen voor leerlingen en onze manier van werken in de klas.

Terug naar boven