Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong

Pythagorasstraat 384 7323 HW Apeldoorn

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Flexpool
Het is altijd vervelend als een leerkracht voor korte of langere tijd uitvalt.
De Veluwse Onderwijsgroep heeft een eigen flexpool. Hierin zitten inval(leer)krachten die indien nodig bij kunnen springen op de 16 basisscholen binnen de Veluwse Onderwijsgroep. Hierdoor staat er bijna altijd een leerkracht voor de klas en worden leerlingen niet zomaar naar huis gestuurd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Huiswerkbegeleiding
De huiswerkklas is bedoeld voor leerlingen in de bovenbouw (groep 5 t/m 8) die ondersteuning nodig hebben tijdens het leren. Leerlingen kunnen om diverse redenen gebruikmaken van de huiswerkklas. In de huiswerkklas kunnen leerlingen op school hun huiswerk maken, samen met de leerkracht hun huiswerk plannen, ondersteuning krijgen bij het voorbereiden van bijvoorbeeld een spreekbeurt, leren plannen of gewoon op een rustig plekje in de klas zelfstandig aan het werk gaan. Ook kan er extra uitleg gegeven worden over dingen die leerlingen nog lastig vinden. Bij bovenstaande activiteiten mag gebruik worden gemaakt van de materialen en I-pads/ laptops van de school. Het is aan de leerlingen zelf om te kiezen of ze gebruik willen maken van de huiswerkklas. De huiswerkklas wordt begeleid door een vaste leerkracht. Op die manier blijft de leerkracht goed op de hoogte van de ontwikkeling van de leerling.

Praktijkklas
De praktijkklas is bedoeld voor leerlingen in de bovenbouw (groep 6,7 en 8) die een hoge mate van interesse hebben om met hun handen te werken. Doel van de praktijkklas is om leerlingen die vastlopen in alleen maar het cognitieve deel, te voorzien van een ander aanbod. Dit aanbod kan hen prikkelen om zo het plezier in leren terug te vinden. Verder kunnen zij hun talenten kwijt in doe-activiteiten. De kinderen gaan onder andere aan de slag met het kennismaken met gereedschappen, houtbewerking en dagelijkse praktische klusjes zoals een fietsband plakken. Ook worden er bezoeken afgelegd aan bedrijven en instellingen. Mocht er coaching nodig zijn op sociaal-emotioneel gebied, dan kan hier in deze tijd ook aandacht aan besteed worden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij werken en spelen aan de hand van thema's die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen en de actualiteit. Door veel samen te praten en door spelenderwijs allerlei dingen te ervaren leert het kind veel woorden en begrippen. Daarnaast komen verschillende taalactiviteiten aan bod, zoals voorlezen, vertellen, versjes leren en taalspelletjes.
Ook wordt er veel aandacht besteed aan voorbereidend rekenen zoals tellen, cijfers en meten. Tijdens de werklessen worden activiteiten gedaan als knippen, plakken, scheuren, boetseren en tekenen.
In ons programma is ook ruimte voor expressie en beweging in de vorm van muziek maken, dansen en toneelstukjes.
De kleuters gymmen in ons speellokaal waar ze volop uitgedaagd worden.

De kleuterbouw maakt gebruik van de leerlijnen van Parnassys.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder taal wordt ook spelling verstaan.

In groep 3 zijn lezen en taal geïntegreerd in de methode Veilig leren lezen - KIM versie.

Op De Zevensprong maken wij gebruik van de volgende lesmethodes:
Rekenen - Wereld in Getallen 5
Taal - Taal Actief
Spelling - Staal
Schrijven - Pennenstreken
Engels - Groove Me
Woordenschat - Logo3000 (groep 1 t/m 5)
Aardrijkskunde, Natuur en Geschiedenis - Meander, Naut, Brandaan
Verkeer - Op voeten en fietsen
Godsdienst - Hemel en Aarde

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school


Ons schoolondersteuningsprofiel is hier online in te zien: 

PASSEND ONDERWIJS
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in  het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs.

Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper van de school overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige ie vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden.

Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs geplaatst worden. Onze school werkt nauw samen met SBO de Vorm (www.sbodevorm.nl), de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep.

Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden op: www.swvapeldoorn.nl.


CENTRUM JEUGD EN GEZIN: In Apeldoorn is er passende hulp, ondersteuning en zorg voor elk kind als daar behoefte aan is. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. U kunt ook bellen met uw vragen. De professionals die in het CJG werken, bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen. De medewerkers van het CJG zijn ook regelmatig bij uw kind op school. De schoolverpleegkundige is op school betrokken bij het kernteam en kan altijd ingeschakeld worden.  De doktersassistente van het CJG kan gezondheidslessen geven op verzoek van de school.

Contact met het CJG?

M.: info@cjgapeldoorn.nl
T.: (055) 357 88 75 (dagelijks van 08.30-17.00 uur)
W.: www.cjgapeldoorn.nl
www.facebook.com/CJGapeldoorn

Eureka! groep

De meeste meerbegaafde leerlingen hebben voldoende uitdaging als er compacting en verrijking aangeboden wordt. Soms lijkt er meer aan de hand: een leerling durft bijvoorbeeld geen uitdagingen aan te gaan of lijkt onder niveau te presteren. Deze leerlingen hebben een hulpvraag die in de groep vaak moeilijk op te lossen is. Dan is begeleiding in de Eurekagroep een optie.

STARgroep
De STARgroep is een tijdelijk arrangement voor kinderen met kenmerken van (hoog)begaafdheid die in hun (school)ontwikkeling dreigen vast te lopen. Zij zitten niet lekker in hun vel, trekken zich terug, worden verdrietig of boos, komen niet tot werken in de klas en dit uit zich ook thuis. In de STARgroep wordt in samenwerking met ouders en school onderzocht: ‘wat werkt wel’? STAR staat voor: Samen Talent Autonomie Relatie. Voor de STARgroep zijn geen eenduidige criteria opgesteld. Er moet sprake zijn van een hoog ontwikkelingspotentieel bij het kind, van complexiteit van problematiek, en van te weinig ontwikkeling bij eerdere interventies. De intern begeleider, de groepsleerkracht, de aan de school verbonden gedragswetenschapper van het Samenwerkingsverband en, indien van toepassing, de begaafdheidscoördinator van de school of het bestuur hebben het kind al langere tijd in beeld. Zij besluiten samen met ouders aan te melden bij het SWV voor de STARgroep. De aanmelding loopt via de intern begeleider.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het jaarplan 2023-2024 zijn de volgende doelen gesteld:
- Begrijpend lezen/ luisteren: verhogen van resultaten en motivatie bij leerlingen;
- Didactisch coachen: tweede opleidingsjaar.

Deze twee speerpunten hebben betrekking op leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte. In het komende jaar gaan wij ons huidig aanbod bekijken en ons ondersteuningsaanbod verbeteren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven