Montessorischool Passe-Partout

Lange Grafte 37 7321 ZC Apeldoorn

  • Passie en zorgzaamheid
  • Zelfbewust en zelfstandig
  • Ontplooiing en ontwikkeling
  • Vertrouwen en verantwoordelijk
  • Uniciteit en eigenheid

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

geen toelichting

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De visie van Montessori voorstaat dat alle kinderen zich in hun eigen tempo en op eigen unieke wijze ontwikkelen. Dit betekent dat iedereen ook zijn eigen leerlijn volgt, afhankelijk van interesse, tempo, leervermogen en persoonlijkheid. Wanneer het kind nét niet aan een toets toe is, maakt het veel fouten. Wanneer het kind al lang aan deze toets toe was, is de toets veel te makkelijk en zegt het nog steeds niks over het niveau waarop het wel zit.

We kiezen op Montessori Kindcentrum daarom voor de IEP. De IEP gaat er van uit dat ieder kind van nature graag leert en graag laat zien wie hij is en wat hij kan. Kinderen zijn iedere dag bezig om zich te ontwikkelen en ieder kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. De toets- en meetinstrumenten van de IEP zijn zo ontwikkeld dat we volledig aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. We gebruiken een context die past bij de leeftijd van het kind, bijv. skeeleren, blogs, schoolkamp etc. Op deze manier zijn de situaties herkenbaar, vertrouwd en motiveren we de kinderen om aan de slag te gaan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt op basis van observaties van leerkrachten, de ontwikkeling gedurende de schoolloopbaan en vanuit maximale potentie tot stand. Eind groep 7 krijgen de kinderen een globaal advies, dit geeft richting om te gaan kijken voor een school in het vervolg onderwijs. Vervolgens wordt er in januari het definitief advies gedeeld. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op ons Montessori Kindcentrum staat de levenshouding van het kind centraal en ligt de focus meer op: Wie ben je? in plaats van met name op: Wat weet je? We leren de kinderen om zelfbewust en zelfstandig in het leven te staan en stimuleren ze om over zichzelf en anderen na te denken. Om respect te hebben voor verschillen, zelf ruimte in te nemen en die ook anderen te gunnen. We leren ze ook over verantwoordelijkheid en hoe ze kunnen bijdragen aan het eigen geluk en dat van de wereld om hen heen. Er wordt gewerkt vanuit de positieve psychologie en de kracht van optimistisch zijn. Dit helpt om met uitdagingen en tegenslagen om te gaan en door te zetten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfstandig
  • Zelfbewust
  • Gelukkig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

PC Montessorischool Passe-Partout heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement. Wij hebben op 12 december 2016 een kwaliteitsonderzoek gedaan bij Montessorischool Passe-Partout. Op deze school wordt lesgegeven volgens de Montessori-visie.

In de school zijn de uitgangspunten van het Montessori-onderwijs goed zichtbaar. Een voorbeeld hiervan is het kosmisch onderwijzen en opvoeden. Kosmisch onderwijs helpt leerlingen de wereld om zich heen te begrijpen, bijvoorbeeld als het gaat om tijd, plaats, natuur en cultuur.De lessen die de school geeft gaan over alle belangrijke zaken die leerlingen moeten leren. De school heeft daarnaast ook lesmateriaal voor leerlingen die heel makkelijk kunnen leren en leerlingen die moeite hebben met leren. Op Montessorischool Passe-Partout heerst een prettige en vriendelijke sfeer. Leerlingen voelen zich er veilig. De school leert de leerlingen hoe zij met elkaar om kunnen gaan. De leraren leggen de leerstof duidelijk uit. Leerlingen die dat nodig hebben, krijgen een aangepaste uitleg. De mensen van Montessorischool Passe-Partout werken samen aan de ontwikkeling van de school. Zij gaan daarbij uit van de Montessori-visie. Leraren werken ook aan hun eigen ontwikkeling.

Terug naar boven