Montessorischool Passe-Partout

Lange Grafte 37 7321 ZC Apeldoorn

  • Passie en zorgzaamheid
  • Zelfbewust en zelfstandig
  • Ontplooiing en ontwikkeling
  • Vertrouwen en verantwoordelijk
  • Uniciteit en eigenheid

Het team

Toelichting van de school

Uitdagen, stimuleren en motiveren: dat is wat onze leerkrachten elke dag doen in hun groep. Zij zijn betrokken bij de individuele, brede ontwikkeling van ieder kind en zijn daarbij zijn of haar coach. Eenzelfde werkwijze vind je bij MAM’s Montessori Kinderopvang en de MAM’s Montessori BSO in onze school: we werken vanuit dezelfde betrokkenheid bij kinderen en vanuit dezelfde visie. Daarbij horen duidelijke routines: kinderen weten precies wat van hen verwacht wordt en wat zij van hun leerkracht kunnen verwachten. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers zijn actief betrokken en begeleiden ieder kind bij zijn keuzes.

We werken met een relatief jong team, dat bruist van energie en zich geïnspireerd weet door het montessorigedachtegoed. Al onze leerkrachten en pedagogische professionals hebben de montessoriopleiding afgerond en zijn in staat om dit te vertalen naar de dagelijkse praktijk.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als er een leerkracht afwezig is in geval van verlof of ziekte, zorgen wij op onze school voor vervanging. Vaak is dat een leerkracht van onze eigen school die een dag extra werkt. Ook kan het voorkomen dat de leraarondersteuner wordt ingezet. Verder maken we gebruik van de invalpool van PCBO Apeldoorn. Op dit moment is het zo dat er in de invalpool weinig tot geen invallers meer beschikbaar zijn. Mocht het zo zijn dat we een groep niet op kunnen vangen, dan worden de kinderen in eerste instantie verdeeld over de andere groepen of er worden stagiaires ingezet. In een uitzonderlijk geval vragen we de ouders hun kind thuis te houden, dit hoort u altijd minimaal een dag vantevoren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie van montessorionderwijs

In ons Montessori Kindcentrum wordt nauw samengewerkt tussen onderwijs en opvang. We werken met heterogene groepen, dat wil zeggen dat kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in één groep zitten. Zo leren zij van sociale situaties, dat zij een keer de jongste, middelste en oudste in de groep zijn. Op die manier oefenen zij verschillende rollen, van volger tot leider in de groep. Bij MAM´s starten de kinderen in de baby/dreumesgroep. Daarna stromen zij vanaf 2,5 jaar door naar het minicollege. In het minicollege worden kinderen voorbereid op het naar school gaan en wordt veel samengewerkt met de kinderen van de onderbouw.

Als de kinderen 4 jaar worden mogen zij formeel naar school en komen zij in de onderbouw. In de onderbouw blijf je tot je 6 jaar bent, daarna mag je door naar de middenbouw. Hier zitten kinderen van 6 - 9 jaar. De laatste fase in het Montessori Kindcentrum is de bovenbouw. Hier werken kinderen van 10 - 13 jaar.

Hoogbegaafdheidsonderwijs (Het Lab)

In ons Montessori Kindcentrum vinden we het van belang dat we ons aanbod en de voorbereide omgeving goed afstemmen op de leer- en ontwikkelingsbehoefte van de kinderen. We maken in ons onderwijs vanzelfsprekend gebruik van compacten en verrijken in de groep, door met kinderen het gesprek te voeren over hun eigen leerdoelen. Voor de doelgroep hoogbegaafde kinderen binnen onze montessorischolen hebben we een extra HB groep georganiseerd. Dit betekent dat zij twee dagen per week uit hun eigen groep gaan naar deze HB groep. In deze HB klas wordt specifiek HB onderwijs aangeboden, gericht op deze doelgroep. In het Lab wordt gefocust op de zijnskenmerken van de HB kinderen vanuit de invalshoeken, leren leren, leren leven, leren denken. Ook zorgen we op die manier voor een peergroup voor deze kinderen. De kinderen in het Lab worden begeleid door een leerkracht met HB expertise en daarnaast worden we begeleid door Praktijk voor Begaafdheid Hetty Velthuis.

Muziekonderwijs

Voor het vak muziek heeft de montessorischool een intensieve samenwerking met Gigant Apeldoorn. Er wordt gebruik gemaakt van de principes van Muziek in de Klas, waarbij kinderen in de bovenbouw een muziekinstrument leren bespelen. Kinderen kunnen kiezen uit Zang, Viool of Slagwerk. Klik op de link voor de site van Muziek in de Klas Daarnaast wordt in de andere groepen muziek gegeven door een vakleerkracht aan de hand van 1.2.3 Zing.

Bewegingsonderwijs

Ook voor bewegingsonderwijs maken we gebruik van een vakleerkracht. Via InOpbouw wordt een sportleraar ingezet om de gymlessen op een hoogwaardig niveau te kunnen invullen. We geven in de onderbouw één keer per week een uur gymles en in de midden- en bovenbouw twee keer 3 kwartier. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderbouw

8.15 uur binnenkomst en begroeting (hand)
8.30 uur werkperiode (flexibele fruitpauze)
11.30 uur kring
12.00 uur lunch en bezinning
12.30 uur buiten
13.30 uur lezen
14.00 uur einde schooldag

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Middenbouw en Bovenbouw

8.15 uur binnenkomst en begroeting (hand)
8.30 uur werkperiode (flexibele fruitpauze)
11.30 uur lunch en bezinning
12.00 uur buiten
12.30 uur jeugdjournaal en lezen
13.00 uur groepsactiviteit/werkperiode
13.45 uur taken
14.00 uur einde schooldag

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school biedt montessori basisonderwijs aan kinderen van ouders die bewust kiezen voor montessorionderwijs uit alle wijken van Apeldoorn. We hanteren als uitgangspunt de driedeling van Biesta (2012): Kwalificatie, Socialisatie en Persoonsvorming.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om te blijven verbeteren. We werken met themagroepen die zich bezig houden met de ontwikkeling van ons Montessori Kindcentrum. Deze themagroepen zijn: didactisch handelen, zicht op ontwikkeling, Kosmisch onderwijs, buitenonderwijs, Rijke Taal.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Montessori Kindcentrum Apeldoorn is een integraal kindcentrum voor kinderen van 0 tot 13. Dit betekent dat we vanuit één doorgaande lijn werken aan de brede ontwikkeling van kinderen. We werken in gemixte groepen met één pedagigsche aanpak voor zowel kinderopvang als onderwijs.

Terug naar boven