Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Organisatie van montessorionderwijs
In ons Montessori Kindcentrum wordt nauw samengewerkt tussen onderwijs en opvang. We werken met heterogene groepen, dat wil zeggen dat kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in één groep zitten. Zo leren zij van sociale situaties, dat zij een keer de jongste, middelste en oudste in de groep zijn. Op die manier oefenen zij verschillende rollen, van volger tot leider in de groep. Bij MAM´s starten de kinderen in de baby/dreumesgroep. Daarna stromen zij vanaf 2,5 jaar door naar het minicollege. In het minicollege worden kinderen voorbereid op het naar school gaan en wordt veel samengewerkt met de kinderen van de onderbouw.
Als de kinderen 4 jaar worden mogen zij formeel naar school en komen zij in de onderbouw. In de onderbouw blijf je tot je 6 jaar bent, daarna mag je door naar de middenbouw. Hier zitten kinderen van 6 - 9 jaar. De laatste fase in het Montessori Kindcentrum is de bovenbouw. Hier werken kinderen van 10 - 13 jaar.
Hoogbegaafdheidsonderwijs (Het Lab)
In ons Montessori Kindcentrum vinden we het van belang dat we ons aanbod en de voorbereide omgeving goed afstemmen op de leer- en ontwikkelingsbehoefte van de kinderen. We maken in ons onderwijs vanzelfsprekend gebruik van compacten en verrijken in de groep, door met kinderen het gesprek te voeren over hun eigen leerdoelen. Voor de doelgroep hoogbegaafde kinderen binnen onze montessorischolen hebben we een extra HB groep georganiseerd. Dit betekent dat zij twee dagen per week uit hun eigen groep gaan naar deze HB groep. In deze HB klas wordt specifiek HB onderwijs aangeboden, gericht op deze doelgroep. In het Lab wordt gefocust op de zijnskenmerken van de HB kinderen vanuit de invalshoeken, leren leren, leren leven, leren denken. Ook zorgen we op die manier voor een peergroup voor deze kinderen. De kinderen in het Lab worden begeleid door een leerkracht met HB expertise en daarnaast worden we begeleid door Praktijk voor Begaafdheid Hetty Velthuis.
Muziekonderwijs
Voor het vak muziek heeft de montessorischool een intensieve samenwerking met Gigant Apeldoorn. Er wordt gebruik gemaakt van de principes van Muziek in de Klas, waarbij kinderen in de bovenbouw een muziekinstrument leren bespelen. Kinderen kunnen kiezen uit Zang, Viool of Slagwerk. Klik op de link voor de site van Muziek in de Klas Daarnaast wordt in de andere groepen muziek gegeven door een vakleerkracht aan de hand van 1.2.3 Zing.
Bewegingsonderwijs
Ook voor bewegingsonderwijs maken we gebruik van een vakleerkracht. Via InOpbouw wordt een sportleraar ingezet om de gymlessen op een hoogwaardig niveau te kunnen invullen. We geven in de onderbouw één keer per week een uur gymles en in de midden- en bovenbouw twee keer 3 kwartier.
Onderbouw
8.15 uur binnenkomst en begroeting (hand)
8.30 uur werkperiode (flexibele fruitpauze)
11.30 uur kring
12.00 uur lunch en bezinning
12.30 uur buiten
13.30 uur lezen
14.00 uur einde schooldag
Middenbouw en Bovenbouw
8.15 uur binnenkomst en begroeting (hand)
8.30 uur werkperiode (flexibele fruitpauze)
11.30 uur lunch en bezinning
12.00 uur buiten
12.30 uur jeugdjournaal en lezen
13.00 uur groepsactiviteit/werkperiode
13.45 uur taken
14.00 uur einde schooldag
Onze school biedt montessori basisonderwijs aan kinderen van ouders die bewust kiezen voor montessorionderwijs uit alle wijken van Apeldoorn. We hanteren als uitgangspunt de driedeling van Biesta (2012): Kwalificatie, Socialisatie en Persoonsvorming.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om te blijven verbeteren. We werken met themagroepen die zich bezig houden met de ontwikkeling van ons Montessori Kindcentrum. Deze themagroepen zijn: didactisch handelen, zicht op ontwikkeling, Kosmisch onderwijs, buitenonderwijs, Rijke Taal.
Montessori Kindcentrum Apeldoorn is een integraal kindcentrum voor kinderen van 0 tot 13. Dit betekent dat we vanuit één doorgaande lijn werken aan de brede ontwikkeling van kinderen. We werken in gemixte groepen met één pedagigsche aanpak voor zowel kinderopvang als onderwijs.