Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In schooljaar 2020-2021 scoorden we onder het landelijk gemiddelde en hebben we plannen opgesteld om de eindscores te verbeteren. In schooljaar 2021-2022 hebben we boven landelijk gemiddelde gescoord.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Vanaf groep 3 vinden er tweemaal per jaar methode onafhankelijke toetsen plaats voor de vakgebieden lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. We gebruiken hiervoor het Cito Leerlingvolgsysteem. De resultaten hiervan worden geanalyseerd door de leerkrachten. Deze analyse vormt de basis voor groepsplannen.
Tussentijds zijn er regelmatig methode gebonden toetsen. Op basis hiervan kan het groepsplan worden bijgesteld.
Wij vinden het belangrijk een passend schooladvies te geven dat past bij je zoon of dochter. Gedurende de jaren volgen we uw kind en vormen we ons op deze manier een goed beeld van uw kind. Aan het eind van groep 7 gaan we voor het eerst met u in gesprek over het advies voor de middelbare school, dit noemen we het voorlopig advies. Voor dit gesprek met u, hebben we als school het voorlopig advies vastgesteld. Dit doet de leerkracht (of leerkrachten) van uw kind, samen met de intern begeleider en de directrice. Hierbij wordt gekeken naar de resultaten in groep 6 en in groep 7. Maar, belangrijker, kijken we ook goed naar hoe uw kind is. Hoe is de werkhouding, het werktempo, maar bijvoorbeeld ook naar de vraag hoe gaat uw kind om met huiswerk.
Na dit gesprek gaat uw kind over naar groep 8. In groep 8 kan uw kind zich nog verder ontwikkelen en zullen we in januari het advies opnieuw bekijken. Tussen 10 en 31 januari komen wij met een definitief advies. Dit advies net als het voorlopig advies eind groep 7 tot stand in overleg tussen leerkracht(en), intern begeleider en directie. Ook hier wordt gekeken naar resultaten én uw kind. Na dit definitieve advies maken de leerlingen begin februari de doorstroomtoets. Het advies kan aan de hand van deze doorstroomtoets nog aangepast worden, als uit de doorstroomtoets blijkt dat een hoger advies toch passender zou zijn. Wij gaan dan wederom met u in gesprek.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We vinden het belangrijk dat kinderen opgroeien in een veilige omgeving. We richten ons op het vergroten van sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van kinderen. Het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing staat hoog in ons vaandel. Een goed pedagogisch klimaat vormt de basis van goede sociale opbrengsten.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.