PCBO De Ploeg

Holtrichtersveld 3 7327 DJ Apeldoorn

  • Op De Ploeg werken we met moderne methoden. Een paar daarvan zijn voor een een deel digitaal.
  • Op De Ploeg werken we met behulp van het International Primary Curriculum (IPC) aan een rijke leeromgeving.
  • Op De Ploeg werken we met het programma Cultuur met Kwaliteit aan de brede ontwikkeling van kinderen
  • De Ploeg heeft een splinternieuw schoolgebouw.
  • Op De Ploeg zijn leesbeleving en leesplezier belangrijk.

Het team

Toelichting van de school

IKC De Ploeg heeft een divers en deskundig team bestaande uit leerkrachten en leraarondersteuners. Daarnaast bieden wij ieder jaar aan studenten de gelegenheid om in ons Kindcentrum een onderwijs- of kinderopvangstage te komen lopen, dit geldt zowel voor PABO studenten als voor MBO studenten.

De leerkrachten en leraarondersteuners werken samen in een mini-team. Zij investeren in zichzelf en in de school door jaarlijks deel te nemen aan diverse vormen van scholing. Een aantal leerkrachten heeft zich gespecialiseerd als bijvoorbeeld taalspecialist, gedragsspecialist of rekenspecialist. We staan voor ons vak en zijn dagelijks bezig om de kwaliteit van het onderwijs hoog te houden. Daarnaast gunnen we iedere leerling een plezierige basisschoolperiode.   

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht zal de directeur altijd proberen een invaller te regelen. Als dit niet op tijd lukt, probeert de school een andere oplossing te vinden. In het uiterste geval kan een groep een dag of een dagdeel extra vrij hebben. Dit kan alleen wanneer de ouders/verzorgers vooraf op de hoogte zijn gesteld. Als je dan geen opvang kunt regelen thuis, zal de school in overleg voor opvang zorgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Om elk kind goed en passend onderwijs te kunnen bieden, werken schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Meer informatie over zorgplicht, passend onderwijs, het School Ondersteunings Profiel (SOP) en het Samenwerkingsverband, lees je hier: https://ploeg.pcboapeldoorn.nl/onderwijs/passend-onderwijs/.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 werken we thematisch. Alle vakken komen geïntegreerd aan de orde. Het accent ligt op spelend werken en leren. Het beredeneerd leeraanbod bestaat uit de aspecten: voelen, onderzoeken, ontdekken, maken, horen, zien en leren. We volgen de werkwijze van IPC bij onze thema's. Regelmatig stellen we ouders en verzorgers in de gelegenheid om onder schooltijd langs te komen om het werk van hun kind te bewonderen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We streven naar een evenwichtige verdeling van de onderwijstijd. 's Ochtends ligt het accent op de kernvakken taal, spelling, lezen en rekenen. 's Middags is er tijd en ruimte voor IPC. We werken thematisch aan wereldoriëntatie, vaak in combinatie met creatieve vakken. Hiernaast staan Engels, gymnastiek en levensbeschouwelijke vorming op het programma.

Taal
Taal is voorwaarde om te kunnen leren, want taal is de belangrijkste vorm van communicatie en nodig om te kunnen begrijpen.  Krachtig taalonderwijs biedt kinderen de basisvaardigheden die ze nodig hebben om te leren en te groeien. Het zorgt voor een goede ontwikkeling in lezen, schrijven, spreken en luisteren. Hierdoor kunnen kinderen effectief communiceren en succesvol zijn op school en later in de maatschappij.  In groep 1 en 2 gaat de ontwikkeling van taalvaardigheid spelenderwijs. Spelend leren wordt ingezet om jonge kinderen in hun ontwikkeling te ondersteunen of iets nieuws te leren. De kinderen leren nieuwe woorden passend bij het thema dat centraal staat. Zij gebruiken taal tijdens hun spel en worden zo al spelend bewust gemaakt van klanken in woorden. Ook worden letters aangeleerd, leren ze woorden hakken en leren ze de functie van bijvoorbeeld geschreven taal.

Lezen
In groep 3 leren de kinderen lezen en schrijven aan de hand van de methode Lijn 3. Lijn 3 is een taal-leesmethode voor groep 3. Met buslijn 3 gaan de kinderen een jaar lang op reis door Leesstad. De buschauffeur Ben Bus vertrekt vanaf het schoolplein en brengt de kinderen langs 12 haltes (12 thema’s). Bij iedere halte maken de kinderen kennis met de letters en woorden rondom het thema. De kinderen ontdekken en leren van alles over de wereld om hen heen. De letter staat centraal in de leeslessen. Er zijn verschillende werkvormen zoals zingend lezen, hardop denkend voordoen (modelen) en voor-koor-door lezen. Lezen, spelling, woordenschat, mondelinge communicatie, begrijpend luisteren, het schrijven van teksten, leesbevordering en zelfs wereldoriëntatie komen aan bod.

Vanaf groep 4 wordt er meer geoefend met voortgezet technisch lezen en ook komt begrijpend lezen meer aan bod. Het is namelijk niet alleen belangrijk dat je kan lezen, maar begrijp je dan ook wat je leest? Een uitgebreide woordenschat is hierbij van groot belang. Leeskilometers maken door hardop te lezen, stillezen en voorlezen helpt hierbij enorm.

In de hogere leerjaren komt de nadruk steeds meer te liggen op studerend lezen en studievaardigheden als voorbereiding op de middelbare school. Op school stimuleren we het lezen. Elke dag op school begint met lezen. In onze prachtige bibliotheek staan zowel klassiekers als de nieuwste kinderboeken. Kinderen kiezen, als het nodig is met behulp van medewerkers van de bibliotheek uit groep 7 en 8, zelf een boek die ze op school mogen lezen.  

Rekenen en wiskunde
In groep 1 en 2 is veel aandacht voor het voorbereidend rekenen en gaat de ontwikkeling van rekenvaardigheid net als taalvaardigheid spelenderwijs en wordt ingepast in de thema's. Kinderen leren tellen, maken spelenderwijs kennis met belangrijke rekenbegrippen als meer/minder, eerste, tweede, derde, enzovoort. Ze oefenen met ordenen en getalsymbolen.  Vanaf groep 3 maken we gebruik van de methode Wereld in Getallen 5 (WIG5). In de groepen 3, 4 en 5 is het startniveau van de les voor de hele groep gelijk. Iedere dag wordt er gekeken welke kinderen verlengde instructie nodig hebben. Kinderen krijgen eigen taken aangeboden die passend zijn bij hun eigen rekenniveau en er zijn centrale instructielessen met basis- en verlengde instructies en ook mogelijkheid tot verdieping. In groep 3 en 4 wordt op papier gewerkt. Vanaf groep 5 wordt er daarnaast ook digitaal gewerkt met WIG5. Vanaf groep 6 bereidt de Wereld in getallen de kinderen voor op het behalen van doelen op Fundamenteel niveau (1F) of Streefniveau (1S). De werkwijze is zoals in de groepen 3, 4 en 5. Groep 6 kan worden gezien als een tussenjaar. Vanaf groep 7 zijn de werkboeken en de toetsen op het 1F niveau en op het 1S niveau. Er is een gezamenlijke instructie voor alle kinderen. Kinderen die werken in het F/S-werkboek maken de toets op het 1F niveau. Kinderen die in het S/S+-werkboek werken, maken de toets op het S niveau. Het F/S -werkboek bereidt dus met name voor op het eindniveau 1F , maar in iedere les is er de mogelijkheid om voor dat doel de instructie en verwerking op het hogere S niveau te maken.  Alle kinderen hebben baat bij het gebruik van ‘echte’ materialen naast de oefeningen die in de digitale leeromgeving aan bod komen. We beschikken over een rekenatelier waar materialen aanwezig zijn die ingezet worden bij de rekenles. Ook wordt gewerkt met rekenspellen van ‘Met Sprongen Vooruit’. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisondersteuning

Wij kunnen leerlingen die dat nodig hebben de volgende extra ondersteuning geven:

  • extra ondersteuning op het gebied van leren
  • coachen van leerlingen met uitdagingen op het gebied van gedrag
  • extra ondersteuning van leerlingen met een gedragsstoornis
  • extra ondersteuning van leerlingen met een beperking, bijvoorbeeld visueel

Daarnaast kunnen wij in overleg met de gedragswetenschapper van ons samenwerkingsverband extra ondersteuning aanvragen.

Korte interventies
Korte interventies vinden plaats in de interactie met het kind. De interne begeleider en de leerkracht krijgen vanuit het samenwerkingsverband 8 à 10 uur onderwijsbegeleiding en coaching om ‘dit kind, in deze situatie en in deze groep’ op de juiste manier verder te helpen. Voor kinderen met een hulpvraag op het gebied van taalontwikkeling, spraak en gehoor zijn er specifieke korte interventies. Hetzelfde geldt voor uitdagingen met betrekking tot bewegen en motoriek. Uiteraard worden de korte interventies samen met school geëvalueerd: functioneert het kind goed in de klas of zijn aanvullende korte interventies nodig.

Extra ondersteuning
Voor kinderen met complexe en/of langdurige uitdagingen is een andere vorm van ondersteuning nodig. Vanuit het samenwerkingsverband zorgt een onderwijsbegeleider voor de inhoudelijke aansturing en coördinatie: wat heeft dit kind nodig, gebeuren er de goede dingen en past de leerlijn bij het kind (niet te hoog en niet te laag). Hierbij wordt nauw samengewerkt met een gedragswetenschapper die betrokken is bij het kind. Natuurlijk spelen ook de ouders een belangrijke rol bij de ondersteuning.

Extra ondersteuning plus
Soms is het nodig om kinderen in de klas extra ondersteuning te bieden. Bijvoorbeeld om kinderen kort of langdurig te ondersteunen bij het leren en het functioneren in de klas. Vanuit het samenwerkingsband worden financiële middelen ingezet voor bijvoorbeeld een onderwijsassistent die in de klas de leerkracht ondersteunt. De dienstverlening is altijd onderwijs gerelateerd en heeft vaak betrekking op persoonlijke ontwikkeling en de eigen leerlijn van de leerling. Ook nu houdt een onderwijsbegeleider zicht op de voortgang en de inhoud van de ondersteuning. Alle inspanningen zijn erop gericht om het kind goed te kunnen laten functioneren in de klas.

Onze grenzen m.b.t. passend onderwijs
Wij willen passend onderwijs bieden aan onze leerlingen. Ons uitgangspunt is dat alle kinderen welkom zijn. Het kan soms zijn dat wij aanlopen tegen onze grenzen van passend onderwijs. Dit kan te maken hebben met kindfactoren, maar ook omgevingsfactoren. Denk hierbij aan de inrichting van het gebouw of de samenstelling en de grootte van een groep.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op De Ploeg is een klusklas speciaal voor leerlingen uit de hoogste groepen die graag praktisch gericht (met de handen) werken en leren. Komende periode wordt het aanbod voor deze leerlingen verder uitgewerkt.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Basisschool De Ploeg vormt samen met kinderopvang Doomijn een Integraal Kindcentrum (IKC). We vormen één team en we maken gebruik van elkaars ruimtes. Er vinden gezamenlijke activiteiten plaats. Samen spelen en ontdekken dus.

Vanaf 4 jaar gaan kinderen naar school en komen ze in een van de kleutergroepen. Jonge kinderen krijgen tijd om te wennen aan het ritme van het dagelijks naar school gaan. Zij spelen met andere kinderen en leren zich te houden aan de gemaakte afspraken. Op onze school hebben we jongere en oudere kleuters bewust gemengd in combinatiegroepen: kinderen leren veel en graag van elkaar.

In de kleutergroepen wordt met thema’s van de methode “Kleuterplein” gewerkt aan de totale ontwikkeling van het kind: taal, rekenen, motoriek, zintuiglijke ontwikkeling (zien, horen, voelen), sociaal-emotionele ontwikkeling en creatieve ontwikkeling. De leerlingen van groep 1 en 2 krijgen een keer in de week gymles in het speellokaal in de school.

We gebruiken Leerlijnen voor het jonge kind om de ontwikkeling van het kind te volgen. We passen ons onderwijs hierop aan en gaan in gesprek met ouders. Zo nodig geeft de leerkracht advies over bijvoorbeeld logopedie of fysiotherapie.

Terug naar boven