<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De organisatie van ons onderwijs is omschreven in onze ikcgids. In de bijlage op deze pagina kunt u deze vinden. Daarnaast kunt u de website van de school bezoeken: www.ikcspoorbuurt.nl
In de groepen 3 t/m 8 sluiten we aan bij de ontwikkeling van de kinderen opgedaan in de groepen 1-2 vanuit de principes van basisontwikkeling. Basisontwikkeling gaat uit van de eigen ontwikkeling van kinderen. Elk kind ontwikkelt zich anders. Om zich te kunnen ontplooien moet het zich vrij en veilig voelen. De methode vormt daarmee het uitgangspunt van werken. Op onze school werken we ook met weektaken. Belangrijk is dat leerlingen hierdoor leren plannen, keuzes maken en organiseren. In de groepen 7 en 8 gebruiken de kinderen dan ook een agenda om te leren plannen. De leerkrachten volgen, begeleiden en sturen de leerlingen en hanteren als rode draad de methodes bij de diverse vakgebieden. Net als elke andere school stelt IKC Spoorbuurt zich ten doel om de kerndoelen die de overheid heeft vastgesteld voor alle kinderen haalbaar te laten zijn. Deze kerndoelen zijn op verzoek bij de directie verkrijgbaar. Zij zijn ook te downloaden via onze website. Leren gebeurt in een doorlopend proces tot en met groep 8. Om vroegtijdig problemen te signaleren, nemen leerkrachten regelmatig toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem af. De keuzes die wij maken om de kerndoelen te bereiken staan verder beschreven in het schoolplan. Daarin staat ook welke ontwikkelingen er de komende jaren op school lopen en welke inhoudelijke keuzes daaraan ten grondslag liggen.
Zie IKC-gids.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zijn op weg naar een inclusiever IKC.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.