Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
IKC Spoorbuurt scoort op de eindopbrengsten datgene dat op grond van de schoolpopulatie verwacht mag worden. Twee keer per jaar monitort en analyseert het team de resultaten en reflecteert het team op de effecten van het onderwijs. Aan de hand van deze opbrengsten worden verbeterpunten opgepakt om aanpassingen in het onderwijsaanbod en het handelen te doen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het in kaart brengen van de ontwikkeling in de groepen 1 en 2 vindt plaats middels het invullen van het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep. Deze gaat uit van de ontwikkelings- en leerlijnen van het kind. In de groepen 3 t/m 8 volgen wij de ontwikkeling door middel van het leerlingvolgsysteem van IEP. We werken hierbij via een kwaliteitszorgkalender binnen het IKC. Er wordt binnen IKC Spoorbuurt onderwijs gewerkt volgens het systeem van groepsplanloos werken binnen een handelingsgerichte aanpak.
Wij werken volgens een procedure richting het voortgezet onderwijs waarin afstemming met het VO en intern met de medewerkers in de bovenbouw van de school essentieel is. Eind groep 7 wordt een pre-advies gegeven. In groep 8 ontvangen de kinderen een voorlopig en definitief advies dat wordt ondersteund door een groeigesprek met ouders en kind.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
IKC Spoorbuurt streeft ernaar een school te zijn met een goede sfeer waarin iedereen zich thuis voelt, kinderen, ouders en leerkrachten. We creëren een veilige leeromgeving door met de kinderen na te denken over hoe je op respectvolle wijze met elkaar kunt omgaan. Om dit te bereiken wordt er op school gewerkt met het programma van de kanjertraining. De Kanjertraining is erop gericht kinderen te leren omgaan met verschillende sociale situaties. Kinderen leren op een positieve manier naar zichzelf en naar elkaar te kijken. De leerkrachten van onze school hebben de Kanjertraining gevolgd en geven de Kanjerlessen in hun groep. Op school zijn verschillende afspraken. De school heeft de afspraken samengevat in de ‘kanjerregels’. Deze hangen zichtbaar in iedere groep. Met de Kanjertraining worden de volgende doelen nagestreefd:Kinderen durven zichzelf te zijn.Kinderen voelen zich veilig.Kinderen voelen zich bij elkaar betrokken.Kinderen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen.Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen. Pestproblemen worden hanteerbaar of lossen zich op.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.