IKC De Kroon

De Verwachting 2 1761 VM Anna Paulowna

  • Schoolfoto van IKC De Kroon
  • Schoolfoto van IKC De Kroon
  • Schoolfoto van IKC De Kroon
  • Schoolfoto van IKC De Kroon
  • Schoolfoto van IKC De Kroon

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het in kaart brengen van de ontwikkeling in de groepen 1 en 2 vindt plaats middels het invullen van het Ontwikkelingsvolgmodel Jonge Kinderen (OVMJK). Verder gebruiken we het entreeformulier dat na vier tot zes weken vanaf de binnenkomst van een kind door de ouders wordt ingevuld en samen met de groepsleerkracht  besproken. Na drie maanden volgt de eerste invulling van het OVMJK  plus de bespreking hiervan met de ouders.  

In de groepen 3 t/m 8 volgen wij de ontwikkeling door middel van methodetoetsen en de IEP toetsen, die volgens een in de toetskalender vastgestelde cyclus worden afgenomen. Na het definitieve eindadvies van groep 8 doen de leerlingen mee aan de doorstroomtoets. Wij vinden het belangrijk dat kinderen inzicht krijgen in hun leerproces. In de midden- en bovenbouwgroepen kijken de kinderen zelf hun werk na. Zo wordt hen ook duidelijk of iets lukt of niet en waar ze nog hulp van de leerkracht nodig hebben. Na deze oefenfase volgt een dictee of toets. Deze worden door de leerkracht nagekeken en beoordeeld.  

Voor meer informatie over de manier waarop wij lesgeven, de niveaus van ondersteuning, ons instructiemodel, het brede aanbod en het klassenmanagement, verwijzen wij naar ons schoolondersteuningsprofiel. Tevens hebben wij een aanpak beschreven voor aanbod aan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong op één of meerdere vakgebieden. Beide stukken liggen op school voor u ter inzage.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De onderstaande schooladviezen van het schooljaar zijn gebaseerd op de schooladviezen van de kinderen van groep 8 van basisschool IKC De Kroon. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op IKC De Kroon vinden we het heel belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan.

Vanuit voortdurende aandacht voor relatie (gezien worden en samen leren), competentie (groeien in een uitdagende omgeving) en autonomie (ontwikkelen vanuit zelfvertrouwen en eigen initiatief) streven we naar een zo groot mogelijke motivatie en ontwikkeling bij kinderen. Hoge betrokkenheid laat zien dat kinderen gemotiveerd zijn om te leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • relatie
  • competentie
  • autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven