Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op IKC De Kroon wordt gewerkt in jaargroepen. Buiten deze groepen ontmoeten de kinderen elkaar bij activiteiten, tijdens pauzes, op de leerpleinen en tijdens (thematische) groepsdoorbrekende activiteiten. Leren doe je samen, ontmoeten stimuleren we dan ook zoveel als mogelijk.
Wekelijks worden er twee lessen per groep bewegingsonderwijs gegeven aan de groepen 3 t/m 8 door een vakdocent. Levensbeschouwelijke lessen worden verzorgd door de eigen groepsleerkracht. Doel van deze lessen is kinderen kennis laten maken met verschillende geloofs- en levensovertuigingen om hiermee het begrip voor elkaar te vergroten.
Naast bewegingsonderwijs worden dans en beeldende vorming afwisselend aangeboden. Sinds het schooljaar 2021-2022 is IKC De Kroon een intensieve samenwerking aangegaan met kunstencentrum Triade. Door middel van de landelijke subsidieregeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) worden teamleden geschoold in het geven van muziek. Hierbij wordt ook de samenwerking opgezocht met de lokale verenigingen en kunstenaars.
Het onderwijsaanbod in de groepen 1 en 2.
Op IKC De Kroon wordt in groep 1 en 2 gewerkt aan de hand van 5 kernactiviteiten:
- Spelactiviteiten (rollenspel spelen, spel in de huishoek, themahoeken, winkel etc.)
- Constructieve en beeldende activiteiten (bouwen, spelen met constructiemateriaal, knutselen, tekenen, schilderen, kleien etc.)
- Gespreksactiviteiten (gesprekken over onderwerpen in kleine en grote groepen, woordenschat uitbreiden, verhalen vertellen, boeken voorlezen, versjes leren, lessen Vreedzame School etc.)
- Lees- en schrijfactiviteiten (krabbelboodschappen tijdens spel, spelen bij de verteltafel en een verhaal naspelen, teksten bij tekeningen verwoorden, naam schrijven, letters maken van allerlei materialen, spelen met klanken, rijmen etc.)
- Reken- en wiskunde activiteiten (bouwen, meten, wegen, ordenen, vergelijken, tellen, spelen met vormen, cijfers, mozaïek etc.)
Thematisch werken
In de groepen 3 t/m 8 wordt thematisch gewerkt voor wereldoriëntatie, taal, levensbeschouwing en kunsteducatie. Vanuit de kerndoelen worden thema's voorbereid. Door middel van onderzoek komen kinderen van alles te weten over het desbetreffende onderwerp. Waar mogelijk wordt ook taal in de thema's geïntegreerd (woordenschat, spreken, luisteren en het schrijven van teksten). Zo zoeken wij naar thema's die betekenisvol voor kinderen zijn.
Het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland (Postbus 1120, 1810 KC Alkmaar) heeft in haar ondersteuningsplan beschreven welke basisondersteuning elke school moet kunnen bieden. Het uitgangspunt van basisondersteuning is dat uw kind zo veel mogelijk wordt opgevangen in de eigen groep door zijn of haar eigen leerkracht. Het ondersteuningsteam (OT) van de school bewaakt dit.
In ons schoolondersteuningsprofiel staat omschreven welke specifieke ondersteuning, binnen de basisondersteuning, de school uw kind kan bieden. Ook heeft de school de inzet van externe zorgverleners en ketenpartners beschreven in haar schoolondersteuningsprofiel, dit is de ondersteuning om de school heen zoals de inzet van ambulante begeleiders, jeugdzorg en gedragsdeskundigen. Maar een school kan ook zelf experts op een bepaald ondersteuningsgebied in huis hebben zoals een dyslexiespecialist, iemand die expert is op het gebied van autisme of op het gebied van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. De scholen in eenzelfde scholengroep zorgen samen voor een dekkend aanbod van alle vormen van ondersteuning binnen de basisondersteuning. Dus als onze school uw kind niet de juiste ondersteuning kan bieden, dan kunnen wij een beroep doen op de expertise van de collega-scholen uit de scholengroep.
Ook kan het ondersteuningsteam van onze scholengroep (OTG) zorgen voor een passend zogeheten “arrangement” voor uw kind, dit noemen we diepte of extra ondersteuning. Als uw kind extra ondersteuning nodig heeft, dan vragen wij dit samen met u aan bij het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland. Wanneer de extra ondersteuning niet meer toereikend is, kan intensieve ondersteuning geboden worden in de vorm van plaatsing op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Speciale scholen voor kinderen met een visuele beperking, dove en slechthorende kinderen en kinderen met een communicatieve beperking vormen een uitzondering. Het CTO (Commissie Toelating Onderwijsvoorziening) bekijkt of een kind voor plaatsing in aanmerking komt. Onze school biedt in principe onderwijs aan alle kinderen.
Wij hebben in de school deskundigheid op het gebied van:
- dyslexiebegeleiding via het Regionaal Instituut Dyslexie (RID) elke week in de school;
- autistisch spectrum;
- sociaal-emotionele begeleiding door een wijkteammedewerker op een vaste dag in de school;
- kindercoaching (waaronder Rots en Water).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Er wordt momenteel met verschillende partijen (school, kinderopvang, wijkteam, GGD etc.) gewerkt aan een plan voor het verstevigen van de sociaal-emotionele basis van onze kinderen. Hiervoor willen we een brede basisondersteuning en preventieve aanpak ontwikkelen zodat voldaan kan worden aan de wens van inclusief onderwijs en opvang voor alle kinderen in het dorp. Dit kernthema ligt met name op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van kinderen.
Dit betekent:
- Interdisciplinaire samenwerking met kinderopvang, jeugdzorg, GGD en School Maatschappelijk Werk (SMW) zodat ouders en kinderen merken dat ‘ontschotting’ heeft plaatsgevonden;
- Eén pedagogische lijn, aanpak en methodiek voor onderwijs, opvang en ketenpartners;
- Schoolmaatschappelijk werk, opvoedondersteuning en gedragsdeskundige maken onderdeel uit van het team van het IKC De Kroon;
- Het vergroten van het welbevinden van alle kinderen (ook de kinderen waar het, nu, goed mee gaat).
IKC De Kroon bestaat uit een afdeling primair onderwijs, kinderopvang, buitenschoolse opvang en peuterschool. Er wordt gewerkt aan een doorgaande lijn van peuters naar kleuters en van school naar BSO zodat kinderen in een ononderbroken lijn hun ontwikkeling/ dag kunnen vervolgen.