Basisschool Anloo

Kerkbrink 2 9467 PH Anloo

Schoolfoto van Basisschool Anloo

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen van groep 8 hebben de IEP-eindtoets gemaakt. Omdat het leerlingaantal in groep 8 kleiner dan 10 is, is het moeilijker om te relateren aan het landelijk gemiddelde. Daarom kijken wij naar de prestaties van de leerlingen afzonderlijk. Alle leerlingen hebben conform verwachtingen gepresteerd; er zijn geen adviezen heroverwogen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We willen ieder kind zo goed mogelijk volgen en begeleiden in zijn ontwikkeling. Dat doen we aan de hand van observaties, methode afhankelijke en methode onafhankelijke toetsen van IEP. Hierdoor krijgen de leerkracht, ouders en het kind een compleet beeld van de vaardigheden die een kind heeft, welke hulp geboden moet worden en welke nieuwe doelen gesteld kunnen worden. 

We willen dat alle kinderen optimaal profiteren van het aanbod in de school. Daarvoor kunnen we verschillende voorzieningen inzetten, die per leerling kunnen verschillen. Hier hoort bijvoorbeeld ook de procedure bij om zorgleerlingen te signaleren, te diagnosticeren en te behandelen. Dit noemen proces we de zorgstructuur en is zodanig ingericht dat er op tijd interventies gedaan kunnen worden. Tijdens de lessen observeert de leerkracht of de kinderen het begrepen hebben en of zij het lesdoel beheersen. Op basis daarvan stelt de leerkracht het handelen voor de komende lessen waar nodig bij. Dit noemen we de kleine zorgcyclus. Resultaten van methode afhankelijke en onafhankelijk toetsen worden bijgehouden in Plan B2. De onderwijsbehoeften die eruit naar voren komen worden voor ieder kind verwerkt in het leerlingoverzicht en groepsplan. Dit noemen we de grote zorgcyclus. De Intern Begeleider van de school is hierbij nauw betrokken. Er zijn groepsbesprekingen gepland, waarin alle leerlingen worden besproken met leerkracht(en) en Intern Begeleider. Waar nodig kan de expertise van het PrimAH Expertise Team worden ingeschakeld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 telde groep 8 vijf leerlingen. De uitstroom naar het voorgezet onderwijs is als volgt: 

  • VWO: 2 leerlingen
  • VMBO-TL: 1 leerling
  • VMBO-BB/KB: 2 leerlingen
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat uw kind zich veilig en prettig voelt op school. Bij alles wat we doen is een goed pedagogisch klimaat de basis. Ons uitgangspunt is dat een positieve en duidelijke aanpak het gewenste gedrag versterken. We streven daarbij naar een balans tussen individuele en groepsprocessen. Aan het begin van het ieder schooljaar worden er groepsafspraken gemaakt. Deze afspraken zijn zichtbaar in de lokalen. Het gehele jaar worden deze afspraken behandeld en geoefend. We verwachten dat afspraken door iedereen binnen de school worden gerespecteerd en nageleefd. Wanneer het nodig is worden met betreffende kinderen passende afspraken gemaakt. Daarnaast spelen de leerkrachten ook in op actuele situaties.

Kinderen kunnen zich pas optimaal ontwikkelen wanneer ze voldoende energie, weerbaarheid en veerkracht hebben. Daarvoor is het belangrijk dat kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen en uitbouwen. We hebben aandacht voor talentontwikkeling op cognitief en sociaal vlak, zodat de kinderen succeservaringen opdoen.  

Als uw kind met tegenzin naar schoolgaat, hopen we dat u dat bij ons komt melden. We doen dan ons uiterste best om tot een oplossing te komen. We willen dat ieder kind een fijne tijd heeft op school!   


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven