Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We willen ieder kind zo goed mogelijk volgen en begeleiden in zijn ontwikkeling. Dat doen we aan de hand van observaties, methode afhankelijke en methode onafhankelijke toetsen van IEP. Hierdoor krijgen de leerkracht, ouders en het kind een compleet beeld van de vaardigheden die een kind heeft, welke hulp geboden moet worden en welke nieuwe doelen gesteld kunnen worden.
We willen dat alle kinderen optimaal profiteren van het aanbod in de school. Daarvoor kunnen we verschillende voorzieningen inzetten, die per leerling kunnen verschillen. Hier hoort bijvoorbeeld ook de procedure bij om zorgleerlingen te signaleren, te diagnosticeren en te behandelen. Dit proces noemen we de zorgstructuur en is zodanig ingericht dat er op tijd interventies gedaan kunnen worden. Tijdens de lessen observeert de leerkracht of de kinderen het begrepen hebben en of zij het lesdoel beheersen. Op basis daarvan stelt de leerkracht het handelen voor de komende lessen waar nodig bij. Dit noemen we de korte zorgcyclus. Resultaten van methode afhankelijke en onafhankelijk toetsen worden bijgehouden in Parnassys. De onderwijsbehoeften die eruit naar voren komen worden voor ieder kind verwerkt in het leerlingoverzicht en groepsplan. Dit noemen we de (middel)lange zorgcyclus. De Intern Begeleider van de school is hierbij nauw betrokken. Tijdens de groepsbesprekingen en groeps- en trendanalyse worden alle resultaten besproken met leerkrachten en Intern Begeleider. Waar nodig kan de expertise van het PrimAH Expertise Team worden ingeschakeld.
Bij de afsluiting van de schoolloopbaan komt de advisering voor het voortgezet onderwijs in zicht. De opbouw voor het geven van een voorlopig advies begint eind groep 7. In januari groep 8 volgt het tweede voorlopig advies en na de uitslag van de doorstroomtoets wordt het advies definitief gemaakt. Bij het opstellen van het voorlopig advies nemen we de volgende aspecten mee:
- Observatiegegevens van de leerkracht; zelfstandigheid, motivatie en zelfvertrouwen (sociaal-emotionele ontwikkeling)
- Gedrag en werkhouding.
- Gegevens van methodegebonden toetsen.
- Gegevens van IEP LVS toetsen.
Sinds schooljaar 2023-2024 zijn alle scholen in Nederland verplicht om het schooladvies hoger bij te stellen, wanneer het advies uit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies. Scholen mogen hiervan afwijken als een bijstelling niet in het belang van de leerling is. Ze moeten dit dan wel motiveren. Wij onderbouwen onze adviezen in de Plaatsingswijzer en nemen reacties vanuit ouders en leerlingen mee wanneer dit van belang is.
Hieronder ziet u een overzicht van het tijdpad m.b.t. de doorstroomtoets en aanmelding bij het voortgezet onderwijs:
- De voorlopige adviezen in groep 8 worden gegeven van 10 t/m 31 januari 2025
- De doorstroomtoets (IEP) vindt plaats op 4 en 5 februari 2025
- We ontvangen het toetsadvies van IEP uiterlijk 15 maart 2025
- Leerlingen ontvangen het definitief advies uiterlijk 24 maart 2025
- De centrale aanmeldweek bij het voortgezet onderwijs is van 25 maart t/m 31 maart 2025
- Middelbare scholen nemen een besluit over de toelating uiterlijk op 12 mei 2025
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden het belangrijk dat een kind zich veilig en prettig voelt op school, want leven en leren zijn in samenhang. Vertrouwen, veiligheid en samenwerking zijn onze kernwaarden. Kinderen kunnen zich pas optimaal ontwikkelen wanneer ze voldoende energie, weerbaarheid en veerkracht hebben. Daarvoor is het belangrijk dat kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen en uitbouwen, zowel op cognitief als sociaal vlak. We stimuleren de kinderen om fouten te maken, door te zetten wanneer het moeilijk wordt, de grenzen van hun eigen kunnen op te zoeken en te overstijgen. Hiermee doen kinderen succeservaringen op die een grote bijdrage leveren aan het welbevinden van het kind.
Bij alles wat we doen is een goed pedagogisch klimaat de basis. Er moet een goede balans zijn tussen de verschillende vaardigheden en tussen individuele en groepsprocessen. Ons uitgangspunt is dat een positieve en duidelijke aanpak het gewenste gedrag versterken. Aan het begin van het ieder schooljaar worden er groepsafspraken gemaakt. Deze afspraken zijn zichtbaar in de lokalen. Het gehele jaar worden deze afspraken behandeld en geoefend. We verwachten dat afspraken door iedereen binnen de school worden gerespecteerd en nageleefd. Wanneer het nodig is worden met betreffende kinderen individuele passende afspraken gemaakt. Daarnaast spelen de leerkrachten ook in op actuele situaties.
Het belangrijkste is dat er op school een sfeer heerst waarin kinderen respectvol met elkaar omgaan en waarin onderlinge verschillen geaccepteerd worden. School moet een plek zijn waar kinderen zich veilig voelen en bereid zijn om elkaar te helpen. Merkt u dat uw kind met tegenzin naar school gaat, hopen we dat u dat bij ons komt melden. We doen dan ons uiterste best om tot een oplossing te komen. We willen dat ieder kind een fijne tijd heeft op school!
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.