Basisschool Anloo

Kerkbrink 2 9467 PH Anloo

Schoolfoto van Basisschool Anloo

Het team

Toelichting van de school

De teamleden van obs Anloo zijn samen verantwoordelijke de dagelijks gang van zaken op school. Daarbinnen heeft ieder zijn specifieke functie, taak en verantwoordelijkheid. Het team bestaat uit: 

  • Directeur
  • Groepsleerkrachten
  • Intern begeleider
  • Onderwijsassistent
  • Administratief medewerker

Daarnaast zijn er vrijwilligers aan school verbonden voor het project Samen Leren. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet vervanging van leerkrachten geregeld worden, bijvoorbeeld bij ziekte of als een leerkracht verlof heeft aangevraagd voor studie of andere bezigheden. De groepsleerkracht kan vervangen worden door een andere leerkracht van de school, door een leerkracht uit de vervangerspool van Stichting PrimAH of door een externe invaller. Hiervoor maken we gebruik van de diensten van SLIM Personeelsbemiddeling. 

Samen met de andere schoolbesturen bundelen we onze krachten voor het behoud van werkgelegenheid en de instroom van jonge, talentvolle leerkrachten. Het tekort aan onderwijzend personeel is echter een groot probleem. Het kan voorkomen dat er geen vervanging beschikbaar is en dat kinderen daardoor thuis moeten blijven. We streven ernaar om dit zo vroeg mogelijk kenbaar te maken aan ouders. Natuurlijk denken we graag mee wanneer ouders geen noodopvang voor hun kind kunnen organiseren. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op obs Anloo werken we met drie combinatiegroepen. Twee of drie groepen worden gecombineerd tot één groep. In schooljaar 2023-2024 werken we in de volgende combinatiegroepen:

  • groep 1/2/3
  • groep 4/5/6
  • groep 7/8

In principe volgen de kinderen binnen hun eigen combinatiegroep de lessen. Het kan voorkomen dat kinderen tijdens de instructie aansluiten bij een andere groep, omdat dit aansluit bij de onderwijsbehoeften van deze leerling. Ook wordt er regelmatig groepsdoorbrekend in niveaugroepen gewerkt, bijvoorbeeld bij horizontaal lezen en wereldoriëntatie. Groepsdoorbrekend werken wordt ook regelmatig ingezet bij activiteiten als Kerstviering of voorleesontbijt. 

De onderwijsassistent wordt ingezet om leerlingen of groepjes leerlingen te begeleiden. Deze inzet zal vooral binnen en soms ook buiten de groep plaatsvinden. Dit is afhankelijk van de onderwijsbehoeften van het kind. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Dagritme 

In de groepen 1 en 2 stimuleren we de ontwikkeling van uw kind spelenderwijs; bewegend en ontdekkend leren staan centraal. De leerkracht draagt zorg voor een rijke leeromgeving. We werken thematisch en volgens een vast dagritme. De leerkrachten bieden aan de hand daarvan diverse uitdagende activiteiten aan. De activiteiten zijn met name gericht op de:

  • Mondelinge taal en woordenschat
  • Beginnende geletterdheid
  • Beginnende gecijferdheid
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Motorische ontwikkeling 
  • Werkhouding en taakgerichtheid

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd

De overheid bepaalt hoeveel uren de leerlingen per jaar tenminste naar school moeten. Het minimum is 7520 uren verdeeld over acht schooljaren. Op obs Anloo werken we met het 5-gelijke dagen model. Dit houdt in dat elke groep gelijke schooltijden heeft. Om te voldoen aan het minimum aantal uren hebben de kinderen in 2022-2023 een kwartier extra lestijd gehad. Hiermee hebben we gewaarborgd dat ieder leerling voldoende onderwijstijd heeft ontvang. Met ingang van het schooljaar 2023-2024 gaan alle kinderen elke dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school.

Bovenstaand rooster geeft de gemiddelde besteding per vakgebied aan. Op obs Anloo houden we rekening met verschillen tussen leerlingen en proberen daarmee te voldoen aan de definitie van passend onderwijs. Daarom kan het voorkomen dat sommige kinderen voor het ene vakgebied meer onderwijstijd ontvangen dan voor het andere vak. We sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van alle kinderen; hiermee realiseren we een passend aanbod voor zowel de leerlingen met extra ondersteuning als de (hoog) begaafde leerlingen. Ons streven is altijd om de mogelijkheden van ieder kind tot groei te laten komen.

Burgerschap

Vakken staan niet op zichzelf, we proberen zoveel mogelijk de samenhang tussen de verschillende vakgebieden op te zoeken. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij 'Oriëntatie op jezelf en de wereld'. Wereldoriëntatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap komen daarin samen. Kinderen groeien op in een complexe samenleving. We willen dat onze kinderen zich bewust zijn van hun eigen talenten, respectvol omgaan met elkaar en met de omgeving. Kinderen van groep 3 t/m 8 mogen meepraten over hun schoolomgeving door zitting te nemen in de leerlingenraad. 

Verkeer

Wij vinden het belangrijk dat kinderen veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Daarom besteden wij vanaf groep 1 aandacht aan verkeer. Wij zijn in het bezit van het Drents Verkeersveiligheidslabel (DVL). Dit is een kwaliteitskeurmerk voor basisscholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Belangrijk hierbij zijn de (praktische) verkeerslessen, ouderparticipatie en een verkeersveilige omgeving. Om het label te verdienen moet een school voldoen aan een aantal criteria. Zo moet er bijvoorbeeld een verkeershulpouder zijn en gewerkt worden met een actuele verkeersmethode. Wij werken met de Jeugdverkeerskrant. Samen met de verkeersouder organiseren wij extra verkeersactiviteiten, waaronder het theoretisch en praktisch verkeersexamen, dode hoekproject voor groep 7/8 (om het jaar) en de fietscontrole voor groep 1 t/m 8.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een School Ondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. Hierin staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Stichting PrimAH heeft een basisplan voor de scholen binnen de organisatie opgesteld. Het team van obs Anloo heeft het ondersteuningsprofiel aangevuld met school specifieke onderdelen. Het team is voortdurend in ontwikkeling, hierdoor kan het aanbod en de mogelijkheden met betrekking tot de zorg jaarlijks veranderen. Het SOP is daarom een groeidocument en wordt jaarlijks bijgesteld.

Alle kinderen verdienen een plek in het onderwijs. Wij willen ervoor zorgdragen dat uw kind een zo goed mogelijk passende plaats in het onderwijs heeft. De mogelijkheden tot extra hulp zijn verschillend per school, daarom is een leerling soms beter op zijn plek op een andere school. Dit kan binnen ons schoolbestuur of op het speciaal (basis)onderwijs zijn. De school waar het kind is aangemeld gaat, samen met ouder(s)/verzorger(s) op zoek naar de best passende plaats voor het kind, dat noemen we zorgplicht. Wij werken samen met andere schoolbesturen in het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Noord- en Midden-Drenthe. Samen zijn we verantwoordelijk voor een dekkend netwerk. Passend Onderwijs is op niveaus ingericht, de basisondersteuning en extra ondersteuning. Dit komt neer op:

  • Basisondersteuning: Onderwijs dat passend is binnen het regulier onderwijsprogramma. Leerlingen die het reguliere programma kunnen doorlopen m.b.v. standaard differentiatie of benodigde basisondersteuning waarbij wordt afgeweken van de standaard differentiatie. Onze school of een andere reguliere basisschool komt tegemoet aan de onderwijsbehoefte van deze leerlingen.
  • Extra ondersteuning: Leerlingen voor wie de basisondersteuning niet voldoende is en een specialistische onderwijsbehoefte hebben. Het overstijgt het niveau van de basisondersteuning. Uitgangspunt dat wij hanteren bij de extra ondersteuning is: “Regulier waar het kan, speciaal waar het moet”. Als wij als basisschool de (extra) ondersteuning die een kind nodig heeft niet (helemaal) zelf kunnen bieden, gaan we op zoek naar een andere school die dat wel kan. 

In het School Ondersteuningsprofiel van obs Anloo is omschreven op welke wijze wij basisondersteuning bieden. 

Samenwerkingsverband

Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs. Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe. In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband. 

Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe. 

https://passendonderwijsdrenthe.nl/


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het Schoolondersteuningsplan is herzien en aangevuld met nieuwe ambities. De doelen kunt u terugvinden in het school(jaar)plan. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het onderwijsaanbod voor de kleuters is breed. Er wordt onder andere gewerkt aan beginnende geletterd- en gecijferdheid, beweging en expressieactiviteiten. Dit doen we aan de hand van een beredeneerd aanbod uit Fonemisch Bewustzijn, Gecijferd Bewustzijn en Kleuteruniversiteit. Het aanbod wordt aangevuld met extra activiteiten. Er wordt thematisch gewerkt, waarbij leerkrachten zorgdragen voor een uitdagende speel- en leeromgeving. Obs Anloo is geen VVE-school. Stichting Kinderopvang Rolde (SKR) verzorgt de Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE).

Terug naar boven