Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op obs Anloo werken we met drie combinatiegroepen. Twee of drie groepen worden gecombineerd tot één groep. In schooljaar 2023-2024 werken we in de volgende combinatiegroepen:
- groep 1/2/3
- groep 4/5/6
- groep 7/8
In principe volgen de kinderen binnen hun eigen combinatiegroep de lessen. Het kan voorkomen dat kinderen tijdens de instructie aansluiten bij een andere groep, omdat dit aansluit bij de onderwijsbehoeften van deze leerling. Ook wordt er regelmatig groepsdoorbrekend in niveaugroepen gewerkt, bijvoorbeeld bij horizontaal lezen en wereldoriëntatie. Groepsdoorbrekend werken wordt ook regelmatig ingezet bij activiteiten als Kerstviering of voorleesontbijt.
De onderwijsassistent wordt ingezet om leerlingen of groepjes leerlingen te begeleiden. Deze inzet zal vooral binnen en soms ook buiten de groep plaatsvinden. Dit is afhankelijk van de onderwijsbehoeften van het kind.
Dagritme
In de groepen 1 en 2 stimuleren we de ontwikkeling van uw kind spelenderwijs; bewegend en ontdekkend leren staan centraal. De leerkracht draagt zorg voor een rijke leeromgeving. We werken thematisch en volgens een vast dagritme. De leerkrachten bieden aan de hand daarvan diverse uitdagende activiteiten aan. De activiteiten zijn met name gericht op de:
- Mondelinge taal en woordenschat
- Beginnende geletterdheid
- Beginnende gecijferdheid
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Motorische ontwikkeling
- Werkhouding en taakgerichtheid
Onderwijstijd
De overheid bepaalt hoeveel uren de leerlingen per jaar tenminste naar school moeten. Het minimum is 7520 uren verdeeld over acht schooljaren. Op obs Anloo werken we met het 5-gelijke dagen model. Dit houdt in dat elke groep gelijke schooltijden heeft. Om te voldoen aan het minimum aantal uren hebben de kinderen in 2022-2023 een kwartier extra lestijd gehad. Hiermee hebben we gewaarborgd dat ieder leerling voldoende onderwijstijd heeft ontvang. Met ingang van het schooljaar 2023-2024 gaan alle kinderen elke dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school.
Bovenstaand rooster geeft de gemiddelde besteding per vakgebied aan. Op obs Anloo houden we rekening met verschillen tussen leerlingen en proberen daarmee te voldoen aan de definitie van passend onderwijs. Daarom kan het voorkomen dat sommige kinderen voor het ene vakgebied meer onderwijstijd ontvangen dan voor het andere vak. We sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van alle kinderen; hiermee realiseren we een passend aanbod voor zowel de leerlingen met extra ondersteuning als de (hoog) begaafde leerlingen. Ons streven is altijd om de mogelijkheden van ieder kind tot groei te laten komen.
Burgerschap
Vakken staan niet op zichzelf, we proberen zoveel mogelijk de samenhang tussen de verschillende vakgebieden op te zoeken. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij 'Oriëntatie op jezelf en de wereld'. Wereldoriëntatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap komen daarin samen. Kinderen groeien op in een complexe samenleving. We willen dat onze kinderen zich bewust zijn van hun eigen talenten, respectvol omgaan met elkaar en met de omgeving. Kinderen van groep 3 t/m 8 mogen meepraten over hun schoolomgeving door zitting te nemen in de leerlingenraad.
Verkeer
Wij vinden het belangrijk dat kinderen veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Daarom besteden wij vanaf groep 1 aandacht aan verkeer. Wij zijn in het bezit van het Drents Verkeersveiligheidslabel (DVL). Dit is een kwaliteitskeurmerk voor basisscholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Belangrijk hierbij zijn de (praktische) verkeerslessen, ouderparticipatie en een verkeersveilige omgeving. Om het label te verdienen moet een school voldoen aan een aantal criteria. Zo moet er bijvoorbeeld een verkeershulpouder zijn en gewerkt worden met een actuele verkeersmethode. Wij werken met de Jeugdverkeerskrant. Samen met de verkeersouder organiseren wij extra verkeersactiviteiten, waaronder het theoretisch en praktisch verkeersexamen, dode hoekproject voor groep 7/8 (om het jaar) en de fietscontrole voor groep 1 t/m 8.
Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een School Ondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. Hierin staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Stichting PrimAH heeft een basisplan voor de scholen binnen de organisatie opgesteld. Het team van obs Anloo heeft het ondersteuningsprofiel aangevuld met school specifieke onderdelen. Het team is voortdurend in ontwikkeling, hierdoor kan het aanbod en de mogelijkheden met betrekking tot de zorg jaarlijks veranderen. Het SOP is daarom een groeidocument en wordt jaarlijks bijgesteld.
Alle kinderen verdienen een plek in het onderwijs. Wij willen ervoor zorgdragen dat uw kind een zo goed mogelijk passende plaats in het onderwijs heeft. De mogelijkheden tot extra hulp zijn verschillend per school, daarom is een leerling soms beter op zijn plek op een andere school. Dit kan binnen ons schoolbestuur of op het speciaal (basis)onderwijs zijn. De school waar het kind is aangemeld gaat, samen met ouder(s)/verzorger(s) op zoek naar de best passende plaats voor het kind, dat noemen we zorgplicht. Wij werken samen met andere schoolbesturen in het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Noord- en Midden-Drenthe. Samen zijn we verantwoordelijk voor een dekkend netwerk. Passend Onderwijs is op niveaus ingericht, de basisondersteuning en extra ondersteuning. Dit komt neer op:
- Basisondersteuning: Onderwijs dat passend is binnen het regulier onderwijsprogramma. Leerlingen die het reguliere programma kunnen doorlopen m.b.v. standaard differentiatie of benodigde basisondersteuning waarbij wordt afgeweken van de standaard differentiatie. Onze school of een andere reguliere basisschool komt tegemoet aan de onderwijsbehoefte van deze leerlingen.
- Extra ondersteuning: Leerlingen voor wie de basisondersteuning niet voldoende is en een specialistische onderwijsbehoefte hebben. Het overstijgt het niveau van de basisondersteuning. Uitgangspunt dat wij hanteren bij de extra ondersteuning is: “Regulier waar het kan, speciaal waar het moet”. Als wij als basisschool de (extra) ondersteuning die een kind nodig heeft niet (helemaal) zelf kunnen bieden, gaan we op zoek naar een andere school die dat wel kan.
In het School Ondersteuningsprofiel van obs Anloo is omschreven op welke wijze wij basisondersteuning bieden.
Samenwerkingsverband
Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs. Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe. In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband.
Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.
https://passendonderwijsdrenthe.nl/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het Schoolondersteuningsplan is herzien en aangevuld met nieuwe ambities. De doelen kunt u terugvinden in het school(jaar)plan.
Het onderwijsaanbod voor de kleuters is breed. Er wordt onder andere gewerkt aan beginnende geletterd- en gecijferdheid, beweging en expressieactiviteiten. Dit doen we aan de hand van een beredeneerd aanbod uit Fonemisch Bewustzijn, Gecijferd Bewustzijn en Kleuteruniversiteit. Het aanbod wordt aangevuld met extra activiteiten. Er wordt thematisch gewerkt, waarbij leerkrachten zorgdragen voor een uitdagende speel- en leeromgeving. Obs Anloo is geen VVE-school. Stichting Kinderopvang Rolde (SKR) verzorgt de Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE).