Basisschool Anloo

Kerkbrink 2 9467 PH Anloo

Schoolfoto van Basisschool Anloo

Het team

Toelichting van de school

De teamleden van obs Anloo zijn samen verantwoordelijke de dagelijks gang van zaken op school. Daarbinnen heeft ieder zijn specifieke functie, taak en verantwoordelijkheid. Het team bestaat uit: 

  • Directeur
  • Groepsleerkrachten
  • Intern begeleider
  • Onderwijsassistent
  • Administratief medewerker
  • Conciërge

Daarnaast zijn er vrijwilligers aan school verbonden voor het project Samen Leren. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet vervanging van leerkrachten geregeld worden, bijvoorbeeld bij ziekte of als een leerkracht verlof heeft aangevraagd voor studie of andere bezigheden. De groepsleerkracht kan vervangen worden door een andere leerkracht van de school, door een leerkracht uit de vervangerspool van Stichting PrimAH of door een externe invaller of themadocent. Hiervoor maken we gebruik van de diensten van SLIM Personeelsbemiddeling. Het kan voorkomen dat er geen vervanging beschikbaar is, waardoor kinderen in uiterste nood thuis moeten blijven. We streven ernaar om dit zo vroeg mogelijk kenbaar te maken aan ouders. Natuurlijk denken we graag mee wanneer ouders geen noodopvang voor hun kind kunnen organiseren. 

Klassewerkplek 2024!

Samen met de andere schoolbesturen bundelen we onze krachten voor het behoud van werkgelegenheid en de instroom van jonge, talentvolle leerkrachten. Obs Anloo is Klassewerkplek van 2024! Hiermee laten wij zien dat het werkplezier op obs Anloo groot is; voor leerkrachten én leerlingen. Zo dragen wij ons steentje bij aan het terugdringen van het tekort aan leerkrachten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op obs Anloo werken we met drie combinatiegroepen. Twee of drie groepen worden gecombineerd tot één groep. In schooljaar 2024-2025 werken we in de volgende combinatiegroepen:

  • groep 1/2/3
  • groep 4/5/6
  • groep 7/8

Vanaf groep 1 stimuleren we de ontwikkeling van uw kind spelenderwijs; bewegend en ontdekkend leren staan centraal. De leerkracht draagt zorg voor een rijke leeromgeving. In hun schoolloopbaan maken de kinderen geleidelijk de overstap van informeel naar formeel leren. Ook vindt er een verschuiving plaats in lestijd voor de verschillende vakken. Er komen andere vakken bij, er is meer of juist minder tijd nodig voor een bepaald vakgebied. In alle groepen is aandacht voor coöperatieve werkvormen en bewegend leren. 

In principe volgen de kinderen binnen hun eigen combinatiegroep de lessen. Het kan voorkomen dat kinderen tijdens de instructie aansluiten bij een andere groep, omdat dit aansluit bij de onderwijsbehoeften van deze leerling. Ook wordt er regelmatig groepsdoorbrekend in niveaugroepen gewerkt, bijvoorbeeld bij horizontaal lezen en wereldoriëntatie. Groepsdoorbrekend werken wordt ook regelmatig ingezet bij activiteiten als Kerstviering of voorleesontbijt. 

De onderwijsassistent wordt ingezet om leerlingen of groepjes leerlingen te begeleiden. Deze inzet zal vooral binnen en soms ook buiten de groep plaatsvinden. Dit is afhankelijk van de onderwijsbehoeften van het kind. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd

De overheid bepaalt hoeveel uren de leerlingen per jaar tenminste naar school moeten. Wettelijk gezien hebben kinderen in hun basisschooltijd recht op 7520 lesuren verdeeld over acht schooljaren. Op obs Anloo werken we vanaf 2022-2023 met het 5-gelijke dagen model. Bij het 5-gelijke dagen model heeft elke groep gelijke schooltijden, bij ons is dit van 8.30 tot 14.00 uur. De kinderen maken bij dit rooster minder lesuren per jaar. We willen voldoen aan het totaal aantal lesuren dat gegeven moet worden. Daarom hebben de kinderen in voorgaande schooljaren extra lesuren gemaakt. Ook in schooljaar 2024-2025 maken de kinderen nog een aantal extra lesuren; er is ruimte voor één margedag. 

Bovenstaand rooster geeft de gemiddelde besteding per vakgebied aan. Op obs Anloo houden we rekening met verschillen tussen leerlingen en proberen daarmee te voldoen aan de definitie van passend onderwijs. Daarom kan het voorkomen dat sommige kinderen voor het ene vakgebied meer onderwijstijd ontvangen dan voor het andere vak. We sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van alle kinderen; hiermee realiseren we een passend aanbod voor zowel de leerlingen met extra ondersteuning als de (hoog) begaafde leerlingen. Ons streven is altijd om de mogelijkheden van ieder kind tot groei te laten komen.

Burgerschap

Kinderen groeien op in een samenleving die voortdurend verandert. De leerlingen van obs Anloo ontwikkelen zich daarin tot sociale en actief betrokken individuen, die oog hebben voor de wereld om hen heen. Onze leerlingen zijn betrokken en nieuwsgierig. De omgeving waarin onze leerlingen wonen, biedt hen een veilige en beschermde plek om op te groeien. Hierdoor komen zij niet altijd vanzelf in aanraking met andere culturen of geestelijk stromingen. Als school hebben wij hierin een actieve taak: de leerlingen in contact brengen met de wereld om hen heen.

Burgerschap heeft voor ons vijf uitgangspunten:

  • We laten de kinderen kennismaken met een internationale, interculturele samenleving en onze positie in de wereld.
  • We leren de kinderen samen leven en samen werken. We vinden het belangrijk dat kinderen respect hebben voor anderen en naar anderen omzien.
  • Onze kinderen respecteren en waarderen de verschillen tussen mensen. We creëren een veilige en open sfeer, waarin iedereen zichzelf mag zijn.
  • We benaderen iedereen op een positieve manier; een positieve benadering lokt positief gedrag uit.
  • We leren de kinderen naar elkaar te luisteren en open te staan voor elkaars opvattingen en overtuigingen. De kinderen weten wat democratie inhoudt en handelen daarnaar: ze leren hun eigen opvattingen bepalen, argumenten formuleren en debatteren.

Vakken staan niet op zichzelf, we proberen zoveel mogelijk de samenhang tussen de verschillende vakgebieden op te zoeken. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij 'Oriëntatie op jezelf en de wereld'. Wereldoriëntatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap komen daarin samen. Ook is er een leerlingenraad bestaand uit vier kinderen uit de groepen 4 t/m 8. De leerlingenraad mag meepraten, -denken en -beslissen over diverse aspecten in de schoolomgeving.  

Verkeer

Wij vinden het belangrijk dat kinderen veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Daarom besteden wij vanaf groep 1 aandacht aan verkeer. Wij zijn in het bezit van het Drents Verkeersveiligheidslabel (DVL). Dit is een kwaliteitskeurmerk voor basisscholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Belangrijk hierbij zijn de (praktische) verkeerslessen, ouderparticipatie en een verkeersveilige omgeving. Om het label te verdienen moet een school voldoen aan een aantal criteria. Zo moet er bijvoorbeeld een verkeershulpouder zijn en gewerkt worden met een actuele verkeersmethode. Wij werken met de Jeugdverkeerskrant. Samen met de verkeersouder organiseren wij extra verkeersactiviteiten, waaronder het theoretisch en praktisch verkeersexamen, dode hoekproject voor groep 7/8 (om het jaar) en de fiets controle voor groep 1 t/m 8.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een School Ondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. Hierin staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Stichting PrimAH heeft een basisplan voor de scholen binnen de organisatie opgesteld. Het team van obs Anloo heeft het ondersteuningsprofiel aangevuld met school specifieke onderdelen. Het team is voortdurend in ontwikkeling, hierdoor kan het aanbod en de mogelijkheden met betrekking tot de zorg jaarlijks veranderen. Het SOP is daarom een groeidocument en wordt jaarlijks bijgesteld. 

Alle kinderen verdienen een plek in het onderwijs. Wij willen ervoor zorgdragen dat uw kind een zo goed mogelijk passende plaats in het onderwijs heeft. De mogelijkheden tot extra hulp zijn verschillend per school, daarom is een leerling soms beter op zijn plek op een andere school. Dit kan binnen ons schoolbestuur of op het speciaal (basis)onderwijs zijn. De school waar het kind is aangemeld gaat, samen met ouder(s)/verzorger(s) op zoek naar de best passende plaats voor het kind, dat noemen we zorgplicht. Wij werken samen met andere schoolbesturen in het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Noord- en Midden-Drenthe. Samen zijn we verantwoordelijk voor een dekkend netwerk. Passend Onderwijs is op niveaus ingericht, de basisondersteuning en extra ondersteuning. Dit komt neer op:

  • Basisondersteuning: Onderwijs dat passend is binnen het regulier onderwijsprogramma. Leerlingen die het reguliere programma kunnen doorlopen m.b.v. standaard differentiatie of benodigde basisondersteuning waarbij wordt afgeweken van de standaard differentiatie. Onze school of een andere reguliere basisschool komt tegemoet aan de onderwijsbehoefte van deze leerlingen.
  • Extra ondersteuning: Leerlingen voor wie de basisondersteuning niet voldoende is en een specialistische onderwijsbehoefte hebben. Het overstijgt het niveau van de basisondersteuning. Uitgangspunt dat wij hanteren bij de extra ondersteuning is: “Regulier waar het kan, speciaal waar het moet”. Als wij als basisschool de (extra) ondersteuning die een kind nodig heeft niet (helemaal) zelf kunnen bieden, gaan we op zoek naar een andere school die dat wel kan. 

In het Schoolondersteuningsprofiel van obs Anloo is omschreven op welke wijze wij basisondersteuning bieden. 

Samenwerkingsverband

Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs. Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.   In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband. Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.

https://passendonderwijsdrenthe.nl/


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het Schoolondersteuningsprofiel is herzien en aangevuld met nieuwe ambities. De doelen kunt u terugvinden in het school(jaar)plan. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Beredeneerd aanbod

Wij werken vanuit leerlijnen en tussendoelen die opgesteld zijn door het SLO (leerlijnen in beeld). Iedere week staan de SLO doelen centraal in de klas. De doelen worden in een kring geïntroduceerd, er wordt instructie gegeven en er wordt spelenderwijs geoefend. Vervolgens kunnen de kinderen het doel oefenen met ontwikkelingsmateriaal en door middel van vrij spel. Waar nodig wordt er een herhaalde instructie gegeven. Voor groep 1/2 schrijven wij een beredeneerd aanbod. Activiteiten worden gekoppeld aan een leerdoel. Deze leerdoelen en overkoepelend thema staan omschreven in een jaarplanning. Verschillende methodes worden gebruikt als bron voor ideeën om aan doelen te werken, waaronder de werkmappen Gecijferd- en Fonemisch Bewustzijn. In groep 3 werken we voor de basisvaardigheden met de methodes Pluspunt, Veilig Leren Lezen en Schrijven in de Basisschool. Waar mogelijk wordt er samengewerkt in groep 1/2/3. Dit zal voornamelijk plaatsvinden op de gebieden wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, sociaal emotionele ontwikkeling, Engels en verkeer. Kinderen leren van elkaar en vergroten hun zelfstandigheid, eigenaarschap en zelfredzaamheid. Daarnaast leren kinderen om te gaan met uitgestelde aandacht. Dit oefenen we door gebruik te maken van een stoplicht en timer. Voor sociaal emotionele ontwikkeling maken we sinds dit schooljaar gebruik van Kwink!  

Rijke leeromgeving

De kinderen leren in hoeken om zelfstandig te werken, eigen initiatieven te nemen en leren ontdekkend- en probleemoplossend denken. De hoeken zijn zo ingericht dat het aansluit bij de verschillende spelontwikkelingsfases waarin kinderen zich bevinden. Daarnaast is er ruimte voor voldoende natuurlijke taalgebruikssituaties en sociale ontwikkeling. De interactie in hoeken zorgt voor verbreding en verdieping. Hoeken sluiten aan bij de actualiteit en leerbehoefte van de kinderen. Ten slotte kunnen hoeken worden ingezet om de leerstof na een instructie te verwerken en te remediëren. In groep 1/2 wordt de basis gelegd voor het eigen maken van vaardigheden en grip krijgen op de wereld om zich heen. In groep 3 ontwikkelt zich dit verder door. Vaardigheden die kinderen methodisch aangeboden krijgen, worden spelenderwijs toegepast en verwerkt. In groep 1/2 wordt naast het spel gebruik gemaakt van ontwikkelingsmaterialen. Hiermee oefenen de kinderen een gerichte vaardigheid. De ontwikkelingsmaterialen hebben een duidelijke opbouw in moeilijkheid. Dit geeft de leerkracht de ruimte om gericht te observeren op een bepaald leerdoel.  

Instructie en differentiatie 

Tijdens instructiemomenten maken wij gebruik van het Expliciet Directe Instructie-model (EDI). De leerkracht doet het voor in een kring (ik), evenals het samen oefenen (wij). Vervolgens oefenen de kinderen samen (jullie). De laatste stap wordt vaak uitgevoerd d.m.v. een taak (jij).   In groep 1/2 worden de stappen van het EDI-model verspreid over de dag of week aangeboden. Hierbij wordt goed gekeken naar de ontwikkeling van het kind, zodat de taak passend is voor het individuele kind. Naast differentiatie in taken vindt er ook differentiatie in kringen plaats. Als blijkt dat kinderen na een instructie in een grote kring nog moeite hebben met het leerdoel, dan oefenen we dit samen in een kleine kring.  

Thematisch werken

We werken thematisch vanuit de SLO doelen voor Wereldoriëntatie. Zo spelen we in op de belevingswereld van het jonge kind. Waar mogelijk wordt het thema gekozen door de groep en geven we het thema samen vorm. De leerdoelen voor een themaperiode zijn vooraf in een jaarplanning geformuleerd. De groep bepaalt gezamenlijk welke route afgelegd wordt om de doelen te behalen, hierbij proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met de individuele behoefte van kinderen. Met elkaar creëren we een betekenisvolle leersituatie. Dat wil zeggen dat we samen leervragen bedenken en ook samen bepalen hoe de verschillende hoeken worden ingericht. De leerkracht stuurt bij op welke doelen de focus komt te liggen. Een thema duurt ongeveer 5 tot 6 weken en loopt vaak van vakantie tot vakantie.  

Spel

Uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen het meeste leren van zelf oefenen en directe toepassing in vrij spel. Hierdoor kunnen zij nieuw opgedane kennis eigen maken en onthouden zij dit beter. Spel is voor ons de basis van leren. We zien spel niet als een middel, maar een doel. We maken onderscheid in de volgende soorten spel: vrij spel (in hoeken), begeleid spel (in kringen) en geleid spel (door middel van coöperatieve werkvormen). We nemen spel bewust op in onze dagplanning, evenals de tijd om spel te begeleiden. Bij het begeleiden van vrij spel maken we gebruik van de begeleidingsmethodiek van El’Konin. Hierbij gaan we er vanuit dat kinderen achtereenvolgens de volgende spelfases doorlopen:

  • Manipulerend spel; concreet handelen met objecten
  • Eenvoudige rolgebonden handelingen; handelen staat nog steeds centraal, voorwerpen krijgen een rol
  • Eenvoudig rollenspel; handelingen worden uitgevoerd om volwassenen te imiteren
  • Uitgebreid rollenspel; kinderen gaan zelf spelverhalen bedenken (‘doen alsof’)
  • Realistisch rollenspel; ze nemen niet meer genoegen meer met imitatie of nabootsing

Door interventies toe te passen die aansluiten bij de spelfase waarin het kind zich bevindt, stimuleren we kinderen om zich verder te ontwikkelen in het spel. In groep 1/2 zal de focus voornamelijk liggen op het leren spelen, in groep 3 op het spelend leren.

Zelfstandigheid en eigenaarschap

Wij vinden het belangrijk dat de zelfstandigheid en het eigenaarschap van kinderen vergroot worden. Dat doen we door kinderen zelf hun taken te laten plannen op het takenbord. Door te werken met een vaste dagplanning en structuur kunnen kinderen zelf weloverwogen keuzes leren maken. Voor de pauzes en aan het einde van de dag reflecteren we gezamenlijk in de kring. We bespreken onder andere hoe de taken zijn gegaan, hoe de werkhouding tijdens de periode was en welke kennis we individueel en/of als groep hebben opgedaan.

Van informeel naar formeel leren

In de loop van groep 3 neemt de spelbehoefte af en gaan kinderen op een andere manier leren. De spanningsboog wordt groter en de behoefte aan schriftelijke verwerking ook. Er is steeds minder behoefte aan beweging en herhaling. Groep 3 zal in de eerste helft van het schooljaar veel meespelen in hoeken en dit zal gaandeweg het schooljaar afnemen. 

Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE)

Stichting Kinderopvang Rolde verzorgt de VVE.

Terug naar boven