KC de Spreng-El

De Steeghe 7 7784 CG Ane

  • Schoolfoto van KC de Spreng-El
  • Schoolfoto van KC de Spreng-El
  • Schoolfoto van KC de Spreng-El
  • Schoolfoto van KC de Spreng-El
  • Schoolfoto van KC de Spreng-El

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om opbrengsten goed in beeld te brengen, gebruiken we het leerlingvolgsysteem van DIA. We bekijken de verschillende vaardigheids- en groeigrafieken per kind. Daarbij kijken we naar de groei van het kind en de Vaardigheidsscore. Tevens maken we gebruik van de groepsanalyses, schoolanalyses. Deze worden tijdens de bespreking met leerkrachten en tijdens de?zorgvergadering opbrengsten besproken.?? We brengen aan de hand van het format opbrengsten verschillende leerlingen in beeld. Zowel de kinderen die hoog presteren op de toetsen, als de leerlingen met opvallende resultaten, dwz niet in lijn der verwachting. De leerkrachten en IBer? vullen het formulier opbrengstgerichte gesprekken in (alleen bijzonderheden). Tijdens de leerling- groeps- en opbrengstbespreking worden de formulieren van de leerkrachten en intern begeleider besproken met elkaar. Op basis hiervan maken we plannen om de kwaliteit van ons onderwijs hoog te houden of te verbeteren. Eindconclusies worden besproken tijdens de zorgvergadering.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school adviseren we kansrijk. De eindtoetsresultaten liggen doorgaans op hetzelfde niveau als het gegeven schooladvies. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen kinderen kennis laten nemen van, confronteren en leren omgaan met feiten en vaardigheden, zelfstandigheidsopvoeding, mondelinge uitingsvaardigheden en algemene hulptechnieken, die de kinderen in staat stellen hun eigen weg te vinden in de moderne samenleving. Tevens wordt aandacht geschonken aan het onafhankelijk en mondig zijn: weerbaar zijn. Het leren stellen en accepteren van eigen of andermans grenzen staat hierbij centraal. Wij zien in onze leerlingpopulatie dat er behoefte bestaat om deze aspecten aangeleerd te krijgen. Dit wordt in de praktijk gebracht door ‘Rots en Water’ lessen, gegeven door een hiervoor bevoegde leerkracht. Aanvullend doen wij mee aan schooljudo, waarin de lesmethode sociaal emotionele ontwikkeling van HiRo gekoppeld is. In deze lessen wordt de fysieke kant van de sociale en emotionele ontwikkeling belicht. De thema's die in deze lessen naar voren komen zijn vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Geborgenheid
  • Veiligheid
  • Kleinschaligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven