Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken met groepsdoorbrekende niveaugroepen, ofwel Units. Onze school bestaat uit een onderbouwunit (leerjaar 1 t/m 3) en een bovenbouwunit (leerjaar 4 t/m 8). Hierbinnen is een indeling gemaakt in 3 pedagogische groepen:
- De Bijenkorf -- leerjaar 1, 2 en 3
- De Vlindertuin -- leerjaar 4, 5 en 6
- Het Uilennest -- leerjaar 7 en 8
Binnen een pedagogisch blok zitten de kinderen met leeftijdsgenoten bij elkaar in de groep. Zo starten en eindigen we de dag met pedagogische blokken. Binnen een didactisch blok bieden we de hoofdvakken aan in niveaugroepen. Hierbij werken kinderen in verschillende groepen en krijgen instructie op eigen niveau van verschillende leerkrachten. Voor de zelfstandige verwerking werken kinderen met een weektaak en oefenen ze digitaal en adaptief de stof verder in met behulp van het softwareprogramma van Snappet.
Wij vinden dat de 'mens' voor de klas, de kwaliteit van de leerkracht zeer belangrijk is. Effectieve leerkrachten kenmerken zich wat ons betreft door het geven van een goede, effectieve instructie en een duidelijke klassenorganisatie, waarbij de leraar optimaal gebruik maakt van de beschikbare onderwijstijd. Leraren op onze school hechten veel waarde aan het activeren en het steeds meer verantwoordelijk maken van kinderen. Wij leren kinderen om goed zelfstandig (samen) te kunnen werken.
Wij vinden dat de jongste kinderen dienen te worden uitgedaagd om spelend te leren. In de kleutergroep werken we thematisch. De leerkracht speelt hierbij een duidelijk begeleidende rol. In de kleutergroepen werken we met een taak, d.w.z. aan het begin van een thema worden de werkjes uitgelegd. In de loop van de periode moeten de werkjes gedaan worden, opbouwend in aantal. De kinderen mogen (meestal) zelf weten wanneer ze deze werkjes maken. Bij deze manier van werken zijn de kinderen wat vrijer, maar tegelijk hebben ze ook een stukje eigen verantwoordelijkheid: alle werkjes moeten af in een bepaalde periode. De kinderen houden zelf op het "planbord" bij of hun werk af is.
We gaan uit van een lessentabel van 25,75 uur per week, dat is minimaal 1000 lesuren per jaar. (Leerjaar 3 en 4 maakt 23 ½ uur, wat neerkomt op minimaal 880 lesuren per schooljaar.) We proberen een goed evenwicht te vinden in het aanleren van kennis, het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling en het aanleren van praktische vaardigheden. De vakken rekenen en vooral taal en lezen vormen de kern van ons onderwijs. Zij krijgen veel nadruk. De exacte lesurenverdeling ligt ter inzage op school in het document lesroosters. Voor de vakanties en vrije middagen wordt verwezen naar de jaarkalender die jaarlijks wordt verstrekt.
Komende jaren werken wij aan een 'uitlooplijn' waarin wij kinderen die meer uitdaging aankunnen en versneld door de stof gaan een perspectief te bieden richting 3F niveau.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.