Idenburgschool

Dijkweg 30 1619 HB Andijk

  • In de pauze spelen de kinderen lekker buiten als het weer dat toe laat. Ook wordt er intensief gebruik gemaakt van het naastgelegen grasveld
  • De kinderen uit groep 7 en 8 gingen naar camping Noorder Sandt in Juliadorp.
  • In de bovenbouw leerden de kinderen alles over de Ottomanen. Eén van de thema's waaraan gewerkt wordt binnen  de DaVinci methode.
  • Sinterklaas kwam dit jaar langs bij WINGS OF CHANGE. De  dag werd afgesloten met een vogelshow.
  • Uitzicht vanaf de dijk. Het Koolzaad is volop in bloei.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De IEP-eindtoets is een schoolvorderingentoets. De functie van de toets is tweeledig:

1. De toets geeft informatie over iedere leerlingen in verband met de overgang naar het voortgezet onderwijs;
2. De toets levert informatie ten behoeve van de evaluatie van het onderwijsprogramma van de school.

De inhoud van de Eindtoets Basisonderwijs is gebaseerd op de algemeen aanvaarde doelstellingen die voor alle leerlingen in het hoogste leerjaar van het basisonderwijs geldig worden geacht. Deze doelstellingen betreffen de cognitieve vaardigheden, kennis en inzicht en de toepassing daarvan. Ook de kerndoelen worden bij de samenstelling in acht genomen. Deze kerndoelen dienen voor de school als richtlijn voor hetgeen de leerlingen aan het eind van het basisonderwijs is onderwezen. Wat betreft de Eindtoets Basisonderwijs doen wij mee aan de onderdelen taal en rekenen.           

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om er voor te zorgen dat alle leerlingen zo optimaal mogelijk worden begeleid is het noodzakelijk dat er binnen de school een aantal gegevens worden vastgelegd. Er wordt niet alleen gekeken welke leerlingen bijvoorbeeld extra zorg nodig hebben, maar ook hoe we ons onderwijs kunnen optimaliseren. “Gegevens gestuurd werken”, noemen we dat. Om die reden volgen we de ontwikkeling van groep 1 t/m 8,  zodat we een goed beeld hebben van de onderwijsbehoeften van de kinderen. Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS).

Een LVS geeft de leerkrachten inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel- als op groepsniveau. Door de resultaten te analyseren kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de leerlingen. Een kind is meer dan taal en rekenen. Kwalificatie is een belangrijk doel van ons onderwijs. In groep 7 geven we tevens een pré-advies en in groep 8 een schooladvies. Dit pré-advies en schooladvies kan de leerkracht gebruiken als ondersteuning bij het geven van een passend advies. Voor groep 6 vinden we een dergelijk advies nog te vroeg. Daarom laten we voor die leerlingen alleen de scores zien van het behaalde referentieniveau taal en rekenen.

Naast kwalificatie zijn socialisatie en persoonsvorming ook belangrijke doelen van ons onderwijs. Daarom bestaat het IEP LVS naast de hoofdtoetsen, ook uit  hart- en handeninstrumenten. Deze instrumenten vult de leerling zelf in. Dit gebeurt met behulp van een Talentenkaart. Zo krijgen de leerling en de leerkracht inzicht in het profiel van de leerling op leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen. Kenmerken van het IEP LVS. Het IEP LVS is een digitaal systeem, zodat leerkrachten direct de resultaten hebben en daarmee aan de slag kunnen. De context van de vragen is afgestemd op de leefwereld van de leerlingen, bijv. skeeleren, blogs en een tekst over het schoolkamp. Ook bij de hart- en handeninstrumenten is rekening gehouden met de leefwereld van de leerlingen door situaties voor te leggen waarin een leerling zich écht herkent. De leerkracht gebruikt de Talentenkaart om samen met de leerling te praten over de resultaten. Zo stimuleren we het eigenaarschap van de kinderen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen uit groep 8 zijn op basis van het LOVS IEP verwezen naar het vervolgonderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen / Aandacht
  • Meedoen
  • Acceptatie/Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven