Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Ieder kind krijgt het onderwijs die het nodig heeft. Wanneer er kinderen met leer- en/of gedragsproblemen zijn, wordt er extra naar gekeken. Deze problemen kunnen door het gehele onderwijsteam worden besproken tijdens een leerlingbespreking.
Ook komt het voor dat de groepsleerkracht verder onderzoek doet samen met de Intern Begeleider (hiervan worden de ouders van te voren ingelicht). Dat kan bestaan uit het afnemen van toetsen en het observeren in de groep. Na een analyse van de toetsen (het stellen van een diagnose) kan een hulpprogramma worden opgesteld met als doel de problemen op te lossen. Vervolgens wordt weer contact met de ouders opgenomen. Samen met ouders, leerkracht en de Intern Begeleider (IB-er) wordt, indien nodig, een apart handelings(zorg)plan opgesteld.
Voor de extra hulp aan kinderen heeft de Intern Begeleider wekelijks een aantal uren tot haar beschikking.Ondersteuningsteam
Ook kunnen kinderen worden besproken in het Ondersteuningsteam. Dit team komt vijf keer per jaar bijeen en bestaat uit directie, IB-er, een orthopedagoog van het Samenwerkingsverband De West-Friese Knoop, indien nodig een gedragsdeskundige van het samenwerkingsverband en/of externe deskundigen en vanzelfsprekend de ouders. Tijdens de bespreking van een leerling is ook de betrokken leerkracht aanwezig en kunnen ook andere deskundigen als bijvoorbeeld een logopedist worden uitgenodigd. Tijdens het overleg gaat het om leerling- vaardigheden als lezen, spellen, schrijven en rekenen, maar ook om hoe kinderen functioneren in de groep (sociaal-emotioneel); of hoe kunnen meer-kunners uitgedaagd worden. Toetsen worden besproken, maar ook een specifieke begeleidingsvraag. Er worden plannen voorbereid en ook weer besproken als ze uitgevoerd zijn. Als het Ondersteuningsteam praat over uw kind, zal dat uiteraard nooit buiten u om gaan. De school betrekt u vooraf bij dit proces. Leerkracht en ouders vullen samen een groeidocument in van de desbetreffende leerling. Ook dit is nieuw en past binnen de nieuwe structuur van De West-Friese Knoop. In het groeidocument wordt alles opgeslagen en gaat mee tot aan het einde van de basisschool en kan dan mee als basis voor het voortgezet onderwijs. Als school kunnen we advies inwinnen bij de Onderwijs Begeleidingsdienst Noordwest Noord-Holland. Soms kan er verwijzing plaatsvinden naar hulpverlenende instanties of naar een school voor speciaal basisonderwijs. Contactgegevens West-Friese Knoop:
Samenwerkingsverband De Westfriese Knoop.
Koopvaarder 11625 BZ HoornNederland
T: 0229 572633
E: secretariaat@passendonderwijswf.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het gehele team volgt een training van 'Met Sprongen Vooruit' om alle kinderen op een beeldende en inzichtelijke wijze het rekenonderwijs aan te bieden. De training dient als middel naast de rekenmethode.
Wij zijn alert op het signaleren van jonge risicoleerlingen. Dankzij onze inpandige peuterschool en de nauwe samenwerking met de pedagogisch medewerkster hebben wij risicoleerlingen al vanaf 2 jaar in beeld. Dit zijn leerlingen bij wie de ontwikkeling risicovol verloopt of dreigt te gaan verlopen.