Basisschool Het Bovenland

Akersluis 1 A 1066 ER Amsterdam

  • Schoolfoto van Basisschool Het Bovenland
  • Schoolfoto van Basisschool Het Bovenland
  • Schoolfoto van Basisschool Het Bovenland
  • Schoolfoto van Basisschool Het Bovenland
  • Schoolfoto van Basisschool Het Bovenland

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten geven ons een beeld van de kwaliteit van ons onderwijs. We toetsen onze leerlingen om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling en daarbij passende ondersteuning te kunnen bieden.

Op groeps-, jaargroep- en schoolniveau worden de onderwijsopbrengsten inzichtelijk gemaakt d.m.v. observaties, toetsen van de methode, toetsen Leerling in Beeld en het Digikeuzebord (voor groep 1/2). 

Op basis van data wordt een (trend) analyse gemaakt en nieuwe doelen geformuleerd. Dit cyclisch proces van Data - Duiden - Doelen - Doen wordt gedurende het schooljaar meerdere malen doorlopen. Op deze manier hebben we leerlingen goed in beeld en hierdoor kan instructie worden gegeven die aansluit bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In juli zal er in groep 7 een V.O. oriënterend gesprek gevoerd worden. Hierin worden de resultaten en de werkhouding van de leerling besproken, aangevuld met een doorstroomperspectief. Deze gesprekken zullen gezamenlijk worden voorbereid door de leerkrachten van groep 7, de nieuwe leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en directie. De leerlingen van groep 7 zijn op deze dag lesvrij.

In groep 8 zijn in november de B-toetsen van CITO en ontvangen de leerlingen hun voorlopig advies in een gesprek. Deze gesprekken zullen gezamenlijk worden voorbereid door de leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en directie. De leerlingen van groep 8 zijn op deze dag lesvrij.

In de eerste weken van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. Midden maart zullen de gesprekken worden gevoerd over het definitieve schooladvies. Eind maart is er een centrale aanmeldingsweek, waarin alle leerlingen zich aanmelden op een voortgezet onderwijsschool.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een school is een ontmoetingsplaats van en voor vele mensen. Wij willen dat Het Bovenland een veilige omgeving is waar leerlingen, ouders, het team en anderen zich op hun gemak voelen, waar goed en prettig gewerkt en geleerd kan worden. We proberen een pedagogisch klimaat te scheppen waarin dit optimaal mogelijk is.

We werken vanuit kernwaarden die ons richting geven voor ons handelen en voor de activiteiten die wij doen op school. Deze zijn ook het uitgangspunt om tot optimaal en best passend onderwijs te komen voor iedereen. Vanuit een onderzoekende houding komen wij tot ontwikkeling, waarbij we altijd de volgende kernwaarden in ogenschouw nemen:

  • Verbinding Een veilige basis door in contact met elkaar te zijn en met de omgeving, elkaar te horen en te zien, te waarderen en te respecteren.
  • Vertrouwen We nemen elkaar serieus, we hebben vertrouwen in elkaar en in onszelf; samen kunnen we alles.
  • Verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, voor elkaar en voor de wereld om je heen. Deze zijn ook het uitgangspunt voor dit protocol om zo tot optimaal en best passend onderwijs te komen voor iedereen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft op 10 en 12 juni 2014 een schoolbezoek gehad, in het kader van het vierjaarlijkse onderzoek, van de Inspectie van het Onderwijs. We beschikken over een rapport met de bevindingen (zie bijlage). De inspectie heeft geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op onze school op de onderzochte onderdelen grotendeels op orde is en dat er op die gebieden weinig tekortkomingen zijn. De afgelopen jaren zijn punten ter verbetering in het schoolplan van de school verwerkt.

Inmiddels is er een veranderend inspectietoezicht. Het toezicht van de inspectie begint bij schoolbesturen. Het bestuur moet daarbij laten zien hoe het de kwaliteitszorg voor zijn scholen heeft geregeld. Het schoolplan vormt daarbij het uitgangspunt. In ons schoolplan zijn de standaarden van de inspectie verwerkt in de verschillende onderdelen. De school heeft een basisarrangement gekregen. Dat wil zeggen er geen aanwijzingen zijn dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Terug naar boven