Admiraal De Ruyterschool

Bestevaerstraat 42 -44 1056 HP Amsterdam

  • Per bouw wordt er gewerkt met een thema. Tijdens het thema insecten kreeg de onderbouw bezoek van een imker.
  • Tijdens Admiraal Presenteert! presenteren de leerlingen hun werk aan ouders en andere geïnteresseerden. Hier zie je een tentoonstelling.
  • De Admiraal is zeer divers. Kinderen hebben nemen vanuit huis veel kennis mee. Deze geven wij op school een plek tijdens de lessen.
  • Samen met de Ouderraad organiseert de school vele activiteiten. De Avond4daagse is favoriet. Maar ook de Koningsspelen is altijd een succes!
  • In de ochtend werkt iedere groep aan de basisvakken (rekenen, taal, spelling). In de middag thematisch. BEVO hoort daar ook bij.

Hoe tevreden zijn leerlingen over de school?

Toelichting van de school

Met een geleding van de leerlingenraad, Ouderraad en Medezeggenschapsraad hebben we de uitkomsten van de enquêtes besproken en de kinderen zeggen het volgende n.a.v. de enquêtes:  

De leerlingen zijn tevreden over het pedagogisch handelen van de leerkrachten; ruzies worden altijd goed opgelost en de leerkrachten luisteren goed naar de kinderen. Ook het didactisch handelen is volgens de leerlingen meer dan voldoende; gemiddeld wordt hier een 3,59 gescoord. De leerlingen zijn zeer tevreden over het schoolklimaat; de regels zijn duidelijk en de leerlingen voelen zich prettig in hun klas. De leerlingen vinden ook dat ze genoeg ondersteund worden, ook buiten de klas als het nodig is. Uit het gesprek met de leerlingen blijkt dat ze blij zijn hoe er omgegaan wordt met de Leer Extra Dingen Klas en de extra ondersteuning die buiten de klas geboden wordt. Iedereen mag om hulp vragen; op welk niveau dan ook. De leerlingen voelen zich heel veilig op school en er zijn weinig incidenten. Tijdens het gesprek met de leerlingen gaven ze aan dat de leerkrachten en de directie goed op de veiligheid in de school letten; de deuren zijn goed dicht, er wordt niks gestolen, de regels in de school zijn duidelijk en zorgen voor een prettige sfeer.  

Opvallend is dat de leerlingen meerdere keren tijdens het gesprek aangeven dat ze graag meer dingen op hun eigen manier willen doen: actieve en zelfstandige rol van de leerlingen. Ze geven aan wel eigenaarschap te ervaren binnen bepaalde lessen; tijdens DaVinci vooral. De leerlingen vinden dat ze genoeg eigen verantwoordelijkheid krijgen, maar zouden graag wat meer zelf kiezen hoe de dag eruitziet. Soms moet je lang wachten tot de leerkracht je kan helpen, de dobbelsteen helpt daar wel bij, maar in een grote klas vinden de leerlingen het wel vervelend. Dit komt zowel uit de enquête als tijdens het gesprek uitgebreid aan de orde. Vooral als je maar heel soms een vraag hebt is het vervelend.  

De volgende acties haalt school uit bovenstaande:

  • In ons aanbod streven we ernaar dat we steeds meer uitgaan van een actievere en zelfstandige rol van de leerlingen. Door bijvoorbeeld de weektaak, methode Da Vinci, input vanuit de leerlingenraad.
  • De leerkrachten kunnen vaardiger worden in het leren loslaten welke leerstof (bij bijvoorbeeld vaardige rekenaars), niet behandeld hoeft te worden.
  • Kinderen krijgen mede door het werken met de doeltrappen, meer inzicht in eigen vaardigheden en doelen die behaald kunnen worden. ·   
  • De leerlingenraad krijgt een actievere rol in het scholen van de groepen om om te gaan met een eigen klassenbudget en de raad krijgt een actieve rol in het inventariseren van allerlei leerling talenten op school. Dit ligt in de lijn van onze methodiek Funds of Knowledge. ·     


Download tevredenheidsrapport Bron

Hoe tevreden zijn ouders over de school?

Toelichting van de school

We hebben ook dit jaar weer een oudertevredenheid enquête gehouden onder de ouders . De uitkomst is besproken met de MR en de OR.

In 2022 beoordeelden de ouders de school gemiddeld met een 7.8. Nu twee jaar later, in 2024, beoordelen ouders de school gemiddeld met een 8.4. 

Slechts 1 van alle indicatoren scoort onder een 3.00. Dat betreft de stelling: 'De school vraagt mij regelmatig wat ik verwacht van de school' onder de categorie kwaliteitszorg. Dat was 2 jaar geleden ook zo. Ook de stelling: 'De school organiseert voldoende activiteiten voor ouders' scoorde lager.

Samen met de MR en OR is hierover doorgepraat. Daar kwam uit dat ouders niet per se behoefte hebben aan meer ouderavonden of thema-avonden, maar vooral aan ongedwongen ontmoetingen met elkaar. Bijvoorbeeld een koffiemoment op een woensdagmiddag. Dit neemt de school mee naar de jaarplanning van 24-25. 

Als positieve ontwikkelingen noemden de ouders:

  • Aanstelling van een BEVO-leerkracht
  • Verdere implementatie van wereldburgerschap
  • Een helderere gesprekkencyclus met ouders
  • Dat de school een klassewerkplek 2024 voor leerkrachten is geworden!
  • Dat er weinig lesuitval is en dat de leerkrachten bevoegd en bekwaam zijn.

Download tevredenheidsrapport Bron

Terug naar boven