Daltonschool Neptunus

Piet Zwarthof 2 1087 AX Amsterdam

  • Schoolfoto van Daltonschool Neptunus
  • Schoolfoto van Daltonschool Neptunus
  • Schoolfoto van Daltonschool Neptunus
  • Schoolfoto van Daltonschool Neptunus
  • Schoolfoto van Daltonschool Neptunus

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij kortdurende ziekte of verlof van ons personeel (<14 dagen), kijken we naar interne mogelijkheden om het onderwijs in de betreffende groep door te laten gaan. Veelal zal dit betekenen dat de leerlingen van deze groep verdeeld worden over onze andere groepen. Waar mogelijk zullen we een beroep doen op een collega van het ondersteunend personeel om de groep over te nemen. Mochten er meerdere collega's afwezig zijn, dan kan het zijn dan een of meerdere groepen naar huis worden gestuurd. Ouders worden hierover ingelicht, wanneer mogelijk zal overgegaan worden op (online) thuisonderwijs.

Bij langere periode van afwezigheid (>14 dagen) zullen wij onze uiterste best doen om een geschikte vervanger/vervangster aan te trekken zodat het onderwijsproces in de groep zo gewoon mogelijk kan doorgaan.

Gedurende schooljaar 2022-2023 heeft er regelmatig lesuitval plaatsgevonden, veroorzaakt door het landelijke lerarentekort. Helaas is het niet in alle gevallen mogelijk gebleken een alternatief programma op school aan te bieden.

Opleidingsschool

Wij doen ons uiterste best lesuitval tot het minimum te beperken en dragen actief ons steentje bij als het gaat om het terugdringen van het lerarentekort. Neptunus werkt nauw samen met de I-pabo Amsterdam als opleidingsschool in het “Samen Opleiden” traject. Hierbij worden praktijk en opleiding nauw op elkaar afgestemd. Ook lopen er studenten van andere opleidingsinstituten stage op onze school. Daarnaast zijn wij één van zes mini-opleidingsinstituten van Amsterdam. Vanuit deze samenwerking met de gemeente Amsterdam begeleiden wij in ons cluster Poseidon/Neptunus, ca. 6 zij-instromers op jaarbasis en leveren zo een bijdrage om het lerarentekort tegen te gaan. Een interne schoolopleider coördineert dit proces.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Elke groep heeft één of twee vaste leerkrachten. Twee dagen per week is er een vakleerkracht aanwezig voor Wetenschap, Natuur en Technologie. Deze lessen worden in de hiervoor speciaal ingerichte vaklokalen en in de daktuin op de 3e verdieping gegeven. Drie dagen per week is er een vakleerkracht bewegingsonderwijs, die werkt met de groepen 1 t/m 8.

De school heeft onderwijsassistenten, die ondersteunen bij de begeleiding van kinderen in de groepen. 

De maximale groepsgrote is per groep verschillend, dit is afhankelijk van het aantal kinderen met specifieke onderwijsbehoeften en het niveau van ondersteuning dat geboden kan worden. Deze aantallen kunnen opgevraagd worden op school.

Invulling van de onderwijstijd

Elke basisschool moet haar onderwijs zo inrichten dat de leerlingen in acht schooljaren ten minste 7520 uren onderwijs krijgen. Dit is wettelijk bepaald. In de eerste vier schooljaren zijn dit ten minste 3520 uren en in de laatste vier schooljaren ten minste 3760 uren. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Activiteiten in groep 1 en 2

Het werken in de onderbouw is gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van uw kind. De leerlingen hebben alle gelegenheid om te onderzoeken wat ze kunnen, willen en plezierig vinden om te doen. Samen met de leerkracht plant uw kind wat het die dag(deel) wilt/kan doen en vervolgens kan het dit werk merendeels zelfstandig uitvoeren. De leerkracht heeft dan ruimte om alle kinderen voldoende aandacht te geven. De leerkracht helpt uw kind uiteraard waar nodig. De leerkracht geeft instructie aan leerlingen zowel in grote als kleine groepen.  

Spelend leren

Kinderen leren door spelen. In spel onderzoeken zij de wereld en leren zichzelf en anderen beter kennen. Ze oefenen, lossen problemen op en verwerken wat ze hebben meegemaakt. Spelen is dus heel belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. Door te spelen leren kinderen vaardigheden die nodig zijn voor het leren in de hogere groepen. Van speelleren naar speelwerken. Zowel de cognitieve vaardigheden als de sociale ontwikkeling wordt uitgebreid geoefend en ontwikkeld tijdens het spelen. 

Dagritme

Elke dag heeft een vaste tijdsindeling. Door de vaste volgorde weten de kinderen precies wat er gaat gebeuren. Het belangrijkste onderdeel van het dagschema is het speelleren. De kinderen plannen deels zelf wat ze gaan doen in één van de hoeken. Deze planning wordt gevisualiseerd d.m.v. het planbord. Tijdens het speelleren ondernemen de kinderen een activiteit die door de leerkracht is voorbereid. Dit is een activiteit die aansluit bij de belevingswereld van de kinderen.

Hoeken

De kleuterklas is ingedeeld in hoeken. Elke hoek heeft een naam bijv.: de huishoek, de bouwhoek,het atelier en de bibliotheek. De hoeken zijn gescheiden door lage kasten, zodat kinderen zelf de materialen kunnen pakken en weer opbergen. In de onderbouw wordt gewerkt met de methode “Kleuterplein” als bronnenboek. Een veelzijdige methode die alle vakgebieden integraal aanbiedt in de vorm van thema’s. De methode waarborgt een doorgaande leerlijn naar groep 3 en is vele manieren zichtbaar in de groep. Een aantal leerlingen maakt een start met het leesproces in groep 2. 

Inzichtelijk  

De leerkrachten volgen alle leerlingen individueel. Zij registreren de ontwikkelingen van de leerlingen in inzichtelijk. Dit helpt de leerkrachten om gericht de ontwikkelingen te volgen en kinderen uit te dagen op het juiste niveau om ze plezier in ontwikkelen te laten ervaren.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Activiteiten in de groepen 3 t/m 8

In groep drie begint de overgang van het speelse naar het meer schoolse leren. Er wordt systematisch begonnen met het leren lezen en schrijven aan de hand van de methode Veilig leren lezen. Het rekenen wordt volgens de leerlijnen van de methode Pluspunt aangeboden, de verwerking en inoefening vindt plaats op Snappet.

De vaardigheden geleerd in de onderbouw worden uitgebreid en verdiept. De taak van de leerkracht is de leerstof zo aan te bieden dat leerlingen uitgedaagd worden en er zelf verder mee willen. Dus niet uitsluitend het aanbieden van feiten, maar juist het aanleren van vaardigheden om zelf problemen te leren zien en op te lossen. Na de korte klassikale instructie van de leerkracht volgt in de regel het verwerken van de oefenstof. De oefenstof wordt in de meeste gevallen op drie niveaus aangeboden. Een gedeelte van deze oefenstof wordt zelfstandig en alleen verwerkt. Een kleine groep wordt begeleid tijdens de verwerking van de stof.  

Ook wordt geregeld de mogelijkheid geboden om in groepen samen te werken. Elkaar iets uitleggen of het samen bedenken van mogelijke oplossingen voor een probleem zijn heel belangrijk voor het leren denken en voor het leren omgaan met elkaar. Regelmatig wordt er geëvalueerd op proces en resultaat.  We bespreken hoe we hebben gewerkt, wat we hebben ontdekt en wat eventueel de volgende keer anders kan. Iedere reflectie biedt de kinderen handvatten om de volgende keer zelfstandiger en succesvoller een taak te kunnen maken. Leerlingen gebruiken de taakbrief om gericht te leren plannen maar ook om te reflecteren op de organisatie en uitvoering van het (gemaakte) werk.

Methoden

De nieuwste methoden op het gebied van rekenen, taal, begrijpend lezen, Engels en wereldoriëntatie garanderen een goed onderwijsaanbod en een doorgaande leerlijn. Leerkrachten vullen deze methoden aan met ervaring en omgevingsfactoren. Zo zullen zij onderwerpen bijvoorbeeld combineren om een rijke leeromgeving te creëren. Voor de verwerking van de stof werken wij met Snappet. Dit is digitale verwerkingssoftware. 

Creatieve vakken en culturele vorming

De creatieve vakken en culturele vorming vormen naast alle andere vakken een belangrijk onderdeel van ons aanbod. Wij willen dat kinderen zich in de volledige breedte ontwikkelen dit doen zij niet alleen in de klas maar ook tijdens talententijd waarbij (vak)docenten twee middagen intensief met de kinderen aan het werk gaan. 

WNT

Het profiel van onze school is Wetenschap, Natuur en Technologie. Experimenteren, onderzoeken en ontdekken staan centraal. Een hele schooltijd lang is het een feest van beleven, verwonderen, genieten. In het Maaklab, de technieklokalen en in de daktuin kiezen leerlingen uit allerlei opdrachten die hen nieuwsgierig maken en hun ondernemingszin prikkelen. Alleen, in tweetallen of kleine groepjes gaan ze aan de slag. Ze timmeren een vogelhuisje of maken tandpasta. Doen weermetingen of observeren de kippen. Ze werken in Scratch of programmeren een microbit. Of ze ontwerpen en bouwen de snelst mogelijke knikkerbaan. Ze leren door te doen en te reflecteren op wat er gebeurt.  

Samen zoeken naar oplossingen, je creativiteit gebruiken, zien dat iets mislukt, nog een keer proberen, doorzetten én succes hebben. Kinderen kunnen zo anders tegen dingen aankijken, ze kunnen ons versteld doen staan. Wij weten dit, omdat we het al jaren meemaken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zo herken je passend onderwijs in onze school

Bij ons in de school herken je passend onderwijs bijvoorbeeld aan het volgende:

  • een plan op maat voor een leerling,
  • hulp van de ouder- en kindadviseur bij zorgen thuis en op school,
  • een robot in de klas voor een zieke leerling dat vanuit huis de les volgt,
  • een onderzoek naar intelligentie bij een leerling,
  • een aangepast lesprogramma voor kinderen die meer-en hoogbegaafd zijn,
  • een groepstraining Rots en Water om zodat kinderen zich fijn voelen in de groep.

Stap voor stap naar ondersteuning

Bij ons op school zie je als ouder de piramide van handelingsgericht werken terug in het volgende stappenplan:

1: Basisaanbod De leerkracht bepaalt n.a.v. de resultaten vanuit de (methode) toetsen welk aanbod (niveau) de leerlingen krijgen binnen het basisaanbod van de methodes. De leerkracht maakt zelf keuzes om kortdurende aanpassingen te doen in het aanbod. Ouders worden geïnformeerd m.b.v. de standaard voortgangsgesprekken. We vragen aan uw kind wat hij/zij nodig heeft. Op basis van de behoeften van uw kind geven we het best passende onderwijs in de groep.

2: Onderwijs op maat De leerkracht constateert dat de kleine aanpassingen in het aanbod niet het gewenste effect hebben op de resultaten. Er worden groepsinterventies en bijhorende doelen opgesteld. We vragen aan u (en uw kind) wat hij/zij nodig heeft. Op basis van de behoeften van uw kind geven we het best passende onderwijs in de groep.

3: Extra begeleiding in de groep Als de leerkracht constateert dat uw kind meer begeleiding nodig blijkt te hebben dan bieden we in de groep extra leertijd en uitleg en /of begeleiding aan. Deze aanpak wordt met u als ouders en uw kind besproken en in school ook met de intern begeleider. Afwijkend gedrag wordt grensoverschrijdend als andere leerlingen hierdoor regelmatig gedupeerd worden. De veiligheid van de groep gaat voor het individuele belang.

4: Extra ondersteuning op de school Als uw kind meer begeleiding nodig blijkt te hebben binnen of buiten de groep dan organiseren we dat. Hiervoor werken we eventueel samen met partners van buiten de school. De inhoud van de aanpak wordt in overleg en met instemming van ouders (en kind) beschreven in een speciaal plan van aanpak. Extra ondersteuning moet in principe binnen de school gerealiseerd kunnen worden. Dat betekent dat een kind “altijd” als leerling in een groep mee moet kunnen doen. Arrangementen hebben het karakter van een -tijdelijke- voorziening, wanneer de voorziening duurzaam moeten worden ingezet wordt overgegaan naar stap 5.

5: We vragen aan het SWV om met ons mee te kijken en advies te geven over waar het ondersteuningsaanbod wel kan worden geboden. Meestal is dat een gespecialiseerde vorm van onderwijs, bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). We proberen jou als ouder dus zo vroeg mogelijk te betrekken zodat je kunt meedenken over de hulp aan je kind. Ook als je zelf zorgen hebt over je kind willen we graag dat je dit deelt met school. Je kunt dit het beste bij de leerkracht aangeven. De leerkracht kan dan .

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Feedback geven

Vanuit wetenschappelijk onderzoek weten we dat het geven van effectieve feedback een grote bijdrage levert aan het verbeteren van de leerprestaties van de leerlingen. Komend schooljaar breiden we onze vaardigheden op het geven van feedback uit. 

Executieve functies

Executieve Functies zijn de regel- en aansturingsfuncties van de hersenen welke in het bijzonder nodig zijn bij het leren op school. Zij zijn een sterke voorspeller voor schoolsucces en goede executieve functies zijn een voorwaarde om tot leren te komen. Planmatig zullen wij aandacht besteden aan de ontwikkeling hiervan. Steeds zal de relatie in de ontwikkeling hiervan met thuis worden gelegd. 

Rekenonderwijs

De school heeft een gediplomeerde specialist op gebied van het rekenonderwijs, deze doet aanbevelingen om beter aan te kunnen sluiten op de specifieke ondersteuningsbehoefte van leerlingen op dit gebied. Daarnaast werkt de school ook met een rekenondersteuner die ervoor zorg dat de basis sterker wordt. 

Overig aanbod extra ondersteuning

Kinderen zijn allemaal verschillend zo ook het aanbod dat zij nodig hebben. Wij zoeken altijd naar het best passende aanbod in zowel de basis ondersteuning als de extra ondersteuning. De interventies worden zo vroeg mogelijk inzet en proberen wij altijd zo kort mogelijk te laten duren. Na elke interventie wordt er geëvalueerd om te bekijken of de extra ondersteuning moet worden doorgezet in huidige vorm, moet worden aangepast/bijgesteld of kan worden afgesloten. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij hebben een intensieve samenwerking met onze partner Unikidz. Samen zorgen wij voor een doorgaande leerlijn en passende pedagogische aanpak van kinderdagverblijf of voorschool naar de basisschool. Maar ook in het aanbod van talententijd onder schooltijd en het aanbod na schooltijd zit een logisch vervolg. Hierdoor stromen kinderen zo door van Unikidz naar school en van school weer naar Unikidz.

Terug naar boven