Oecumenische basisschool Pro Rege

Hemsterhuisstraat 87 a 1065 JX Amsterdam

Schoolfoto van Oecumenische basisschool Pro Rege

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Pro Rege kenmerkt zich door bevlogenheid en passie en de wens om te leren van en met elkaar. We zijn verschillend in leeftijd, achtergrond en ervaringsniveau en staan altijd open voor iedereen die bij ons het vak wil komen leren. Daarnaast maken we graag grapjes; plezier in wat je doet verhoogt zowel de kwaliteit van je leven als die van je werk!

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van ziekte of afwezigheid van de leerkracht zoeken wij vervanging. Dat is niet altijd even makkelijk. Vandaar dat er tijdens zo’n periode van afwezigheid van de leerkracht soms verschillende leerkrachten voor de groep staan. Ook kan het zijn dat de kinderen verdeeld worden over verschillende groepen. 

In het uiterste geval kan het gebeuren dat wij een klas naar huis moeten sturen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Dynamische schooldag/ Bewegend leren:

Op de Pro Rege hanteren wij een dynamische schooldag. In het kort houdt dit in dat wij het zittend leren proberen te doorbreken met beweging en dat wij daarnaast kinderen stimuleren om veel en veelzijdig te bewegen. Dit doen wij op een aantal manieren en om een aantal redenen. Allereerst is veel bewegen goed voor de gezondheid en voor de motoriek. Ook weten we dat bewegen zorgt voor een betere doorbloeding van de hersenen, wat weer kan zorgen voor een betere hersenwerking tijdens het leren. Energizers: Alle groepsleerkrachten zijn getraind in het verzorgen van ‘energizers’. Een energizer is een korte beweegactiviteit om de doorbloeding te stimuleren. Een energizer wordt vaak toegepast tussen twee lessen in of als een leerkracht ziet dat de klas een energizer nodig heeft. Leerkrachten verzorgen zelf de energizers of maken gebruik van Smartbreaks.nl

Bij bewegend leren bewegen de kinderen tijdens het leren. Dit kan omdat het bewegen zorgt voor een betere concentratie of omdat de beweging het leren ondersteund. Hierbij zorgt de beweging ervoor dat kinderen de lesstof beter kunnen onthouden. Alle kinderen krijgen minimaal één keer in de week rekenen in het ‘bewegend-reken-lokaal’. Dit lokaal is zo ingericht dat kinderen spellen kunnen doen waarbij ze bewegen tijdens het leren rekenen. Kinderen springen bijvoorbeeld terwijl ze de tafels leren. Omdat de beweging steeds wordt herhaald en het uitrekenen van de tafels ook steeds een herhaling is zorgt dit ervoor dat het bewegen het leren ondersteunt. De kinderen van groep 3 t/m 6 krijgen één keer per week bewegend leren en wereldoriëntatie. Daarbij ‘beleven’ de kinderen de lesstof van IPC/ Da vinci, onze lesmethodes voor wereldoriëntatie. Vanuit de theorie van ‘embodied cognition’ weten we dat we lesstof die we beleven beter kunnen onthouden. Als voorbeeld, als we een hefboom mogen ervaren door er zelf op te staan of zelf iets op te tillen dan kunnen we beter begrijpen hoe een hefboom werkt.Nog meer bewegen: Alle kinderen van groep 1 t/m 8 krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. Onze ‘groene’ schoolpleinen zijn uitgerust met verschillende toestellen die stimuleren tot bewegen. Zoals een pannakooi, een freerun parcours(Noorderhof) en verschillende klimtoestellen. Kinderen spelen twee keer per dag buiten, waarvan één keer onder begeleiding van ‘brood en spelen’. Dit is een organisatie die zich richt op het verzorgen van pauzes op basisscholen. Gedurende het schooljaar zijn er verschillende Naschoolse sportactiviteiten. Deze activiteiten worden verzorgd door de gemeente Amsterdam vanuit het project ‘de gezonde school’.Kinderen worden uitgedaagd om te bewegen op de gang. Binnen ons schoolgebouw hebben wij een aantal beweegtoestellen toegevoegd waar kinderen gebruik van mogen maken. Zo zijn er een ‘boulder-klimmuur’ (Noorderhof) verschillende ‘hinkelparcours’ en een ‘monkeybox’.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In onze visie op onderwijs denken wij aan 21e eeuwse vaardigheden zoals het aannemen een open en onderzoekende houding naar de wereld en de mensen om je heen, het ontwikkelen van zelfvertrouwen, het nemen van verantwoordelijkheid, het ontdekken en ontwikkelen van je talenten, weten dat fouten maken onderdeel is van het leerproces en het ontwikkelen van reflectief vermogen.

Ons onderwijs moet zo zijn ingericht dat ál onze leerlingen de ondersteuning en ruimte krijgen om deze vaardigheden te ontwikkelen. Wij denken dat een goede balans tussen gerichte instructie en ruimte om zelf te ontdekken en experimenteren de beste kansen biedt voor alle leerlingen.

Ons aanbod is daarop ook ingericht; voor de kernvakken rekenen, (begrijpend) lezen en spelling gebruiken wij het adaptieve directe instructiemodel dat rekening houdt met verschillen. Wij denken dat deze vakken echter pas betekenis krijgen voor leerlingen als ze worden toegepast.

Daarom hebben wij ervoor gekozen om te werken met de methode Da Vinci. Dit is een geïntegreerde methode voor wereldoriëntatie waarin leerlingen worden uitgedaagd zich te verwonderen over de wereld om hen heen in heden, verleden én toekomst. Leerlingen leren hun eigen onderzoeksvragen te bedenken en ontwerpen en maken elk thema een zogenaamd Meesterstuk waarin alles wat ze ontdekt en geleerd hebben samen komt.

Daarnaast zijn wij een Vreedzame school; samen met onze leerlingen en hun ouders vormen wij een leer- en leefgemeenschap waarin samenwerken en samenleven centraal staat. Om dit te bereiken is het belangrijk om jezelf goed te kennen en om uit te gaan van een zogenaamd 'growth mindset'. Fouten maken is noodzakelijk om te leren; wat we met die fouten doen om onszelf te ontwikkelen is belangrijk

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Pro Regeschool is een lerende organisatie waarin iedereen zichzelf steeds wil ontwikkelen en samen leren centraal staat. Op dit moment zijn wij onze visie aan het herijken. We hebben het dan over 21eeuwse vaardigheden waaronder het aannemen van een open en  onderzoekende houding naar de wereld en de mensen om je heen, het ontwikkelen van zelfvertrouwen, het nemen vanverantwoordelijkheid, het ontdekken en ontwikkelen van je talenten, weten dat fouten maken onderdeel is van het leerproces en het ontwikkelen van reflectief vermogen. Ons onderwijs moet zo zijn ingericht dat ál onzeleerlingen de ondersteuning en ruimte krijgen om deze vaardigheden te ontwikkelen. Wij kunnen al goed signaleren of kinderen specifieke onderwijsbehoeften hebben en worden steeds beter in het inspelen op deze behoeften. Wij denken dat een goede balans tussen gerichte instructie en ruimte om zelf te ontdekken en experimenteren de beste kansen biedt voor alle leerlingen.

Wat houdt Passend onderwijs in?    

Scholen en schoolbesturen hebben de plicht om elk kind een goede onderwijsplek te bieden(zorgplicht). Voor de meeste kinderen is het reguliere basisonderwijs de beste plek. Als het echt nodig is, kunnen kinderen naar het speciaal basisonderwijsof het speciaal onderwijs. Kinderen krijgen daar waar mogelijk onderwijs dicht bij huis. Dit betekent dat de ondersteuning waar mogelijk naar de leerling moet worden gebracht in plaats van de leerling naar de ondersteuning. Scholen moeten meer uitgaan van de mogelijkheden van leerlingen en minder de nadruk leggen op eventuele beperkingen. Scholen kunnen sneller en effectiever handelen als een leerling extra ondersteuning nodig heeft. 

Zorgplicht beteken tdat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit ofzich aanmeldt, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Kijk op www.swvamsterdamdiemen.nl. 

Benieuwd welke ondersteuning onze school kan bieden? Dit staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. (Als bijlage toegevoegd).

De juiste ondersteuning is niet mogelijk. Wat nu? Soms kan he tgebeuren dat onze school, ondanks de mogelijkheid van extra ondersteuning, geen passend onderwijs aan een leerling (meer) kan bieden. In dat geval zorgen wij ervoor dat de leerling ergens anders terecht kan waar deze ondersteuning wel wordt geboden. Dit kan op een andere school van hetzelfde schoolbestuur zijn, een school bij een ander bestuur of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Onderwijs dicht bij huis is hierbij een belangrijk uitgangspunt. De verantwoordelijkheid voor het zoeken en aanbieden van een juiste onderwijsplek ligt bij de school waar de leerling is aangemeld.  

Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen(SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs. 

U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken:

Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen Maassluisstraat 2 III1062 GD Amsterdam T: 020 7237100 E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl  

Onze school vindt een goede samenwerking met de jeugdhulp heel belangrijk. De school werkt daartoe samen met de Ouder- en Kindteams vande gemeente. Heeft u vragen of zorgen over uw kind, neem dan contact op met de ouder- en kindadviseur van onze school. Zij zijn op dinsdag- en donderdagochtend aanwezig en bereikbaar op telefoonnummer 06 41525549of via mail c.caspersz@oktamsterdam.nl.

Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokkenbij passend onderwijs. De MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel. In dit profiel legt de school vast wat ze aan (extra) ondersteuning kan bieden en hoe deze ondersteuning georganiseerd is. De ondersteuningsplanraad is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen. 

Dan is er nog de GMR van de schoolbesturen; de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijkemedezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR-en van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Dit staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Door het gebruik van het observatiesysteem Kijk wordt de ontwikkeling van het jonge kind bij ons op school in een doorgaande lijn ondersteund van 2.5 tot 6 jaar

Terug naar boven