Oecumenische basisschool Pro Rege

Hemsterhuisstraat 87 a 1065 JX Amsterdam

Schoolfoto van Oecumenische basisschool Pro Rege

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten voor schooljaar 2018-2019 kunt u zien op www.scholenopdekaart.nl

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de leervorderingen van onze leerlingen door op vaste tijdstippen in het schooljaar landelijk genormeerde toetsen af te nemen. De gegevens uit die toetsen verwerken we in een systeem, het zogenaamde leerlingvolgsysteem (LVS). Daarmee kunnen we de vorderingen of het gebrek aan vorderingen aflezen. Deze gegevens uit ons LVS worden vergeleken met landelijke gemiddelden. Zo ontstaat er een duidelijk beeld van waar uw kind zich qua ontwikkeling en kennisniveau bevindt ten opzichte van zijn leeftijdgenootjes. In de school heeft iedere leerling een eigen (digitaal) dossier. 

Onze leerkrachten stemmen het lesaanbod af op verschillende niveaus, zodat de leerlingen binnen de groep oo kindividuele aandacht krijgen. Er worden verschillende werkvormen gebruikt om het leren zo aantrekkelijk mogelijk te maken. We werken met methodes met einddoelen. Deze einddoelen omvatten de wettelijke kerndoelen voor het onderwijs. Op vaste momenten in het jaar worden de leerlingen getest en d eresultaten daarvan worden opgenomen in het LVS. We bekijken de resultaten op groepsniveau en ook op schoolniveau, zodat we de kwaliteit goed in de gaten kunnen houden. De toetsen worden vervolgens ook nabesproken met de intern begeleiders. Dit zijn speciale functionarissen binnen de school die zich onder meer hebben geprofessionaliseerd in het begeleiden van leraren. De leerkrachten krijgen hulp bij het vaststellen van (specifieke) leerbehoeften bij leerlingen. Waar nodig geeft de intern begeleider aan welke eventuele achterstanden ingelopen kunnen worden. 

Leerlingen die de leerdoelen niet hebben bereikt worden op deze manier gesignaleerd en krijgen extra hulp. Dit kan zijn in de vorm van een apart programma of individuele hulp. Na een bepaalde periode bekijken we weer of de leerling vorderingen heeft gemaakt en zo ja welke. Is er te weinig voortgang, dan kijken we naar de oorzaak en eventuele andere vormen van hulp. Wij denken dat we de leerlingen binnen ons adaptieve onderwijssysteem (een onderwijssysteem dat aansluit bijverschillende behoeften) goede begeleiding kunnen geven. Ook de leerlingen die moeite hebben met leren, maken binnen deze onderwijsvorm de beste kans om het juiste niveau te bereiken. Soms is het voor een leerling beter om een andere manier te werken dan de rest van de groep, omdat de reguliere leerstof toch te moeilijk blijkt te zijn. Als blijkt dat dit inderdaad de enige oplossing is om binnen onze school te blijven, dan overleggen we daarover uiteraard met de ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Zelfvertrouwen, eigenwaarde, weten wie je bent en wat je kunt. En daarmee vol trots de wereld in stappen, dat is wat wij willen voor onze kinderen.

Wij hebben een zeer diverse populatie en benutten de kansen die die diversiteit ons biedt. We besteden veel aandacht aan het echt leren kennen van onszelf en elkaar. En ook aan het omgaan met conflicten; want die horen bij het leven. Leren accepteren dat iedereen uniek is en dat je het niet altijd overal met elkaar over eens hoeft te zijn om toch vreedzaam samen te kunnen leven. Dat verschillende overtuigingen gewoon naast elkaar kunnen bestaan.

Omdat we elkaar nodig hebben om de wereld om ons heen leefbaar te houden, mooier te maken en van generatie op generatie door te geven aan onze kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Open
  • Betrokken
  • Optimistisch

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven