Oecumenische Basisschool Frankendael

Hogeweg 61 1098 CA Amsterdam

  • Schoolfoto van Oecumenische Basisschool Frankendael
  • Schoolfoto van Oecumenische Basisschool Frankendael
  • Schoolfoto van Oecumenische Basisschool Frankendael
  • Schoolfoto van Oecumenische Basisschool Frankendael
  • Schoolfoto van Oecumenische Basisschool Frankendael

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht incidenteel vervangen moet worden, proberen we dat zoveel mogelijk intern op te lossen. Dit doen wij door groepen te verdelen of ambulante teamleden voor de groep te plaatsen. Bij langdurig verlof (zwangerschap of ziekte) zoeken wij naar een vaste vervanger. In verband met het aanhoudende lerarentekort moeten wij incidenteel een beroep doen op ouders om de kinderen thuis op te vangen. Wij proberen dit tot een minimum te beperken. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Om te komen tot goede resultaten werken wij met methodes die ons in staat stellen de kerndoelen en referentieniveaus te behalen alsook de vorderingen van de leerlingen te kunnen volgen. Een overzicht van onze methodes vindt u in ons schoolplan. De methoden zijn zo gekozen, dat:

  • de leerstof een doorgaande lijn heeft en leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces doorlopen;
  • dat de leerstof tegemoet komt aan verschillen tussen leerlingen en wordt afgestemd op de ontwikkeling van de leerlingen
  • in het bijzonder voor de leerlingen die extra zorg behoeven;
  • dat de leerlingen gebruik leren maken van ICT;
  • dat de leerlingen worden voorbereid op het vervolgonderwijs.

Op de Frankendael wordt gewerkt met het leerstofjaarklassensysteem. Wij creëren ruimte voor de leerlingen om hun zelfstandigheid te versterken en differentiëren ons aanbod op de kennis,- en vakgebieden. De school is ingedeeld in onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Alle leerlingen zitten in de klas aan ‘tafelgroepjes’. Binnen de tafelgroep kunnen en mogen leerlingen met en van elkaar leren. Zij leren en ontdekken in de loop van de tijd de manier van leren en helpen die bij hen past. Ook kunnen ze experimenteren met hun sociale rol.

Ons onderwijs is geen vrijblijvende aangelegenheid; het is erop gericht dat leerlingen zich zo goed mogelijk ononderbroken kunnen ontwikkelen en het beste uit zichzelf leren te halen. We vinden het belangrijk dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en opbrengsten realiseren die leiden tot passend vervolgonderwijs.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bovenstaand overzicht is bij benadering. In de onderbouw wordt voornamelijk thematisch gewerkt.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaand overzicht is bij benadering. Vaak worden onderwijsdomeinen thematisch of integraal aangeboden. Ook maken leerkrachten soms keuzes om aan bepaalde elementen meer of juist minder tijd te besteden. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Frankendael mogen we verschillend zijn, we leren met en van elkaar! 

Om ons onderwijs zo goed als mogelijk aan te laten sluiten bij de leer- en ontwikkelbehoefte van onze leerlingen hebben wij, naast bekwame leerkrachten, ook interne specialisten als een intern begeleider, een taal- en rekencoördinator en een specialist hoogbegaafdheid. In gezamenlijkheid kijken we hoe we onze leerlingen zo adequaat mogelijk kunnen ondersteunen. 

We werken ook samen met externe specialisten als meerdere orthopedagogen, een specialist meervoudige intelligentie, een ouder kind-adviseur (OKA), een schoolarts vanuit de GGD en onze wijkagent. Daarnaast worden onze leerkrachten jaarlijks geschoold middels teambijeenkomsten, studiedagen en klassenconsultaties. Onderwerpen die bijvoorbeeld centraal staan zijn: de diverse vakgebieden, meer- en hoogbegaafdheid, meervoudige intelligentie of nieuwe protocollen vanuit veranderde wetgeving. 

In ons schoolondersteuningsprofiel vertellen wij u uitgebreider over onze ondersteuningsstructuur. Deze vindt u o.a. op onze website: https://frankendaelschool.nl/de-school/school-ondersteunings-profiel/   

Passend onderwijs

Zorgplicht

Zorgplicht betekent dat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit of zich aanmeldt en voor wie ook plek is, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Klik hier voor meer informatie over passend onderwijs en zorgplicht.  

Wat houdt Passend onderwijs in? Passend onderwijs wil zeggen dat de school waar uw kind is ingeschreven de hulp en begeleiding moet bieden die uw kind nodig heeft. Als uw kind meer hulp of ondersteuning nodig heeft dan de school van uw kind kan bieden, dan zal de school, samen met u, een andere school voor uw kind moeten zoeken. Het initiatief ligt dus steeds bij de school van uw kind. U hoeft niet zelf op zoek.

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school van uw kind staat beschreven welke hulp en ondersteuning de school al in huis heeft. Denk aan rekenspecialisten, deskundigen op het gebied van dyslexie etc. De school kan als dat nodig is ook specifieke ondersteuning in huis halen, bijvoorbeeld advies van-, of begeleiding door een (gedrags)deskundige, een logopedist of een psycholoog.  

Naast deskundigheid en expertise die aanwezig is in de school, of die door de school in huis kan worden gehaald, spelen ook andere factoren een rol. Zo kan binnen een kleine klas vaak meer begeleiding worden geboden dan binnen een klas met veel leerlingen. En niet elke school heeft een lift voor kinderen die slecht ter been zijn of niet kunnen lopen. 

Soms blijkt dat het echt niet lukt om een kind binnen de eigen school passend onderwijs te bieden. In die situaties zal de school het samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) vragen om met de school mee te kijken en te beoordelen of een kind een andere vorm van onderwijs nodig heeft. Bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Als het gaat om een kind met een taalontwikkelingsstoornis en het de school niet lukt om passend onderwijs te geven, dan kan het kind ook naar een speciale school. Het is dan niet het SWV maar een organisatie genaamd Kentalis die de beoordeling doet. Benieuwd welke ondersteuning onze school kan bieden? Dit staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Wilt u dat inzien, klik dan hier: https://frankendaelschool.nl/de-school/school-ondersteunings-profiel/        

De juiste ondersteuning is niet mogelijk. Wat nu?

Soms kan het gebeuren dat onze school, ondanks de mogelijkheid van extra ondersteuning, geen passend onderwijs aan een leerling (meer) kan bieden. In dat geval zorgen wij ervoor dat de leerling ergens anders terecht kan waar deze ondersteuning wel wordt geboden. Dit kan op een andere school van hetzelfde schoolbestuur zijn, een school bij een ander bestuur of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Onderwijs dicht bij huis is hierbij een belangrijk uitgangspunt. De verantwoordelijkheid voor het zoeken en aanbieden van een juiste onderwijsplek ligt bij de school waar de leerling is aangemeld.

Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen

Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs.   Kijk voor meer informatie over passend onderwijs in Amsterdam en Diemen op de website van het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen: www.swvamsterdamdiemen.nl.

U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken:

Samenwerking met de gemeente voor jeugdhulp

Onze school vindt een goede samenwerking met de jeugdhulp heel belangrijk. De school werkt  daartoe samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen of zorgen over uw kind, neem dan contact op met de ouder- en kindadviseur van onze school. Onze OKA is: Uliane Bartelink, zij is op vrijdag aanwezig en bereikbaar op telefoonnummer 06-31631581.  

Medezeggenschap bij passend onderwijs

Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokken bij passend onderwijs:

  • Medezeggenschapsraad van de school: de MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.
  • Ondersteuningsplanraad: dit is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen.
  • GMR van de schoolbesturen: de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR’s van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen.



Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Frankendael wil als team de basiskwaliteit verder vergroten door gerichte aandacht op het gebied van analysevaardigheden, zowel op didactisch- als sociaal emotioneel niveau. We werken toe naar een grotere differentiatie in de klas, waarbij alle leerlingen op hun eigen niveau, op basis van hun talenten, aan de slag kunnen. Daarnaast schenken wij aandacht aan kansengelijkheid door tegemoet te komen aan de ondersteuningsmogelijkheden van iedere leerling.

Als het kind het niveau van de klas niet aan kan, en onderzoek wijst uit dat er belemmeringen zijn maar de leerling wel niveau E6 zou moeten kunnen behalen, wordt er een eigen ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op maat gemaakt voor betreffende leerling. Deze wordt twee keer per jaar geëvalueerd, waarbij gekeken wordt of het de juiste ontwikkeling doormaakt. Daarnaast kijken wij naar het welbevinden van de leerling. Met deze informatie en werkwijze proberen wij ten allen tijden te zoeken naar de juiste onderwijsplek voor een leerling. Voor meer- en hoogbegaafden kinderen werken we aan een specifieke (aanvullende) leerroute.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken samen met een Dynamo, een organisatie die op meerdere locaties in de stad de voorschool verzorgt. De voorschool is gevestigd in het gebouw van de school.

Terug naar boven