Openbare Basisschool IJplein

Gedempte Insteekhaven 85 1021 RA Amsterdam

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool IJplein
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool IJplein
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool IJplein
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool IJplein
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool IJplein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol.

Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij zijn een school die hoge verwachtingen en ambities heeft. Deze spreken we uit naar onze leerlingen en naar onszelf.  Om de kwaliteit van onze zorg en onze ambitie te bewaken, maken wij gebruik van de plan-do-check-act cyclus. Deze cyclus vindt twee keer per jaar plaats op basis van de DIA resultaten uit het leerlingvolgsysteem. In de check fase bespreken wij als team systematisch of de gewenste effecten en resultaten gehaald worden. In de plan fase bespreken leerkrachten, individueel met de intern begeleider, eventuele verbeterafspraken. Uit deze cyclus volgen nieuwe handelingsplannen om, leerlingen die dit nodig hebben, extra te ondersteunen. Daarnaast hebben we een dagelijkse voortgangscheck vanuit onze methodes en doordat wij werken conform de EDI werkwijze. 

Als een leerdoel nog niet gehaald is, zien we dat direct en kunnen leerlingen hier nog extra aan werken. Loopt een leerling vast, dan is dit ook direct zichtbaar en krijgt de leerling extra individuele begeleiding en extra werk, gedifferentieerd op eigen niveau.

Voor het technisch lezen maken wij gebruik van DMT en Avi-lezen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt gevormd door de leerkrachten, die daarbij ondersteund worden door de intern begeleider en directie.  Bij het opstellen van het advies kijken we naar de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast worden de toetsen ook besproken met de leerkracht uit de vorige groep(en). Hiervoor gebruiken we de toetsen uit het leerlingvolgsysteem, de methodetoetsen, maar ook de brede ontwikkeling. Hiermee bedoelen we de werkhouding en het gedrag. Onze school staat voor realistisch en kansrijk adviseren. Het schooladvies is een bewuste en onderbouwde keuze voor het best passend vervolgonderwijs.

Onze school staat voor realistisch en kansrijk adviseren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid
Op onze school heerst een vriendelijke sfeer, waar leerkrachten en leerlingen zich veilig voelen. Wij werken vanuit PBS, waarmee we sturen op het positieve gedrag. Zowel leerkrachten als leerlingen geven elkaar positieve feedback. Op onze school ontmoeten en respecteren leerlingen en ouders met diverse achtergronden elkaar. Leerlingen hebben een natuurlijke behoefte om met elkaar te communiceren. In een veilige omgeving kunnen leerlingen kritisch zijn, vragen stellen, samen onderzoeken en experimenteren. Door een zeer sterk aanbod op het gebied van taal en woordenschat, geven wij de leerlingen daarvoor de middelen en dagen wij ze uit. Tevens besteden wij veel aandacht aan ICT-vaardigheden.

Verantwoordelijkheid
Onze school creëert een klimaat waarin leerlingen verantwoordelijkheid nemen. Zij worden uitgedaagd door zowel leerkrachten als ouders om bekwaam te worden in het bedenken van oplossingen, leren eigen verantwoordelijkheid te nemen en te dragen voor hun werk en het kunnen omgaan met uitgestelde aandacht. Leerlingen krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen, geven niet op bij tegenslag en fouten maken mag.

Betrokkenheid en saamhorigheid
Onze school zorgt ervoor dat alle kinderen betrokken zijn bij het onderwijs en dat een sfeer van saamhorigheid heerst. Ieder kind is uniek, ieder kind groeit en bloeit in zijn of haar eigen ontwikkeling en tempo. Dit doen wij door het aanbieden van leerstof op niveau. Wij besteden ook aandacht aan goed bewegingsonderwijs, gezonde voeding en creatieve vakken. Hierin is ruimte voor talentontwikkeling. Leerlingen leren van en met elkaar, en laten zich inspireren door andere leerlingen en eigen succeservaringen. Kinderen hebben van nature een open en nieuwsgierige houding naar elkaar en hun omgeving. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Transparantie
  • Gelijkwaardigheid
  • Veiligheidheid en Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven