4e Montessorischoolschool de Pinksterbloem

Weesperzijde 57 1091 EG Amsterdam

  • Schoolfoto van 4e Montessorischoolschool de Pinksterbloem
  • Schoolfoto van 4e Montessorischoolschool de Pinksterbloem
  • Schoolfoto van 4e Montessorischoolschool de Pinksterbloem

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We volgen de leerlingen gedurende hun gehele schooltijd op onze school. We kijken naar kwalificatie, personalisatie en socialisatie. Dit complete beeld zorgt voor een goed overwogen advies voor het voortgezet onderwijs. Als eindtoets gebruiken wij de IEP. Met deze toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht. We geven reële, kansrijke adviezen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden geanalyseerd op groeps,- bouw en schoolniveau. Er worden streefdoelen gesteld voor het vervolg en waar nodig groeps, of individuele handelingsplannen opgesteld door de leerkracht in samenwerking met onze interne begeleiders. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het heel belangrijk dat onze leerlingen een goede aansluiting hebben op het vervolgonderwijs. Het gaat erom dat dit werkelijk past bij de leervermogens, de leerstijl en de belangstelling van uw kind. Als Montessorischool hechten we veel waarde aan eigenschappen van kinderen die niet met de toetsen worden gemeten. Wij kijken naar werkhouding, doorzettingsvermogen, aanleg en creativiteit.

Wij onderhouden nauwe contacten met het voortgezet onderwijs in Amsterdam. Met behulp van het elektronisch dossier, het onderwijskundig informatiedocument (OKI-DOC), vindt de overdracht plaats.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons Montessorisysteem is expliciet gericht op het leren omgaan met jezelf en de ander. Het drie-jaargroepensysteem is hiervan het meest duidelijke voorbeeld. Door langere tijd onderdeel te zijn van dezelfde groep, maar in een andere rol van jongste, middelste, oudste leren kinderen om te gaan met de verschillende aspecten die bij zo’n rol horen. In onze school staat het nemen van verantwoordelijkheid of voor jezelf en de ander centraal. Vanuit deze gedachte hebben wij ook een leerlingenraad met uit iedere klas een klassenvertegenwoordiger. Heterogeniteit maakt dat wij vanuit een gedifferentieerde pedagogisch-didactische aanpak aansluiten bij de diversiteit van elk kind.

Op onze school hechten wij belang aan een prettige sfeer en aandacht voor een goede onderlinge omgang. Door de Kanjertraining en andere lessen werken wij gericht aan een gezonde groepsvorming in de klassen. Dit helpt tevens pesten tegen te gaan. Hiervoor hebben wij ook een anti-pestcoördinator aangesteld die zowel leraren als leerlingen kan bijstaan. Naast specifieke aandacht voor pesten bestaan deze lessen ook uit het maken van afspraken over gedragsregels in en om de klas. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ontwikkelen van zelfrespect
  • Ontwikkelen van identiteit
  • Bewustzijn van: Ik en de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De conclusie van ons laatste inspectie bezoek uit 2019:

De 4e Montessorischool De Pinksterbloem krijgt de waardering Goede school. Dit is het resultaat van de waardering Goed voor alle vier de kwaliteitsgebieden. Het onderwijsproces vindt plaats in een veilige en positieve omgeving waarin leerlingen op hun eigen manier tot leren komen. De resultaten die de school met haar leerlingen behaald zijn dan ook in overeenstemming met wat verwacht mag worden op basis van de leerlingenpopulatie en de ambities van de school. Niet voor niets zegt de school ‘wij herkennen, ontwikkelen en benutten de kwaliteiten van de leerlingen’. Aan de basis van dit alles ligt een degelijk stelsel van kwaliteitszorg. Het motto van de school ‘Samen sterk’ en de ambitie een lerende organisatie te zijn, komt duidelijk tot uiting in de kwaliteitscultuur.

Terug naar boven