Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Pinksterbloem bestaat uit 16 klassen en iets meer dan 400 leerlingen.
Wij hebben:
5 onderbouwklassen (groep 1 & 2);
6 middenbouwklassen (groep 3,4 en 5);
5 bovenbouwklassen (groep 6,7 en 8).
Onze heterogene groepssamenstelling zorgt voor drieslagleren bij onze leerlingen; zij leren van de leerkracht, van de andere leerlingen en van zichzelf! Heterogeniteit maakt dat wij vanuit een gedifferentieerde pedagogisch-didactische aanpak aansluiten bij de diversiteit van elk kind. Elk kind is anders, leert anders, heeft andere mogelijkheden en andere onderwijsbehoeften.
Onze leerkrachten gaan niet alleen om met de verschillende niveaus en leerstijlen van onze leerlingen, ook het team zelf heeft verschillende drijfveren, talenten en ontwikkelpunten. Wij willen onze talenten verder uitbouwen en ons verdiepen in vernieuwingen die bijdragen aan de individuele expertise van de leerkrachten en de schoolontwikkeling. Wij hebben een collectieve ambitie: onze kwaliteiten herkennen, ontwikkelen en benutten in een lerende organisatie. Leren van en met elkaar.
De werkwijze in groep 1 en 2 is gelijk aan die van groep 3 t/m 8.
In de onderbouw werken de kinderen veel met Montessori materialen in hoeken en op kleedjes.
Onze (montessori)visie heeft een grote invloed op de organisatie van de klas en het didactisch handelen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Kinderen krijgen zowel groeps- als individuele instructie. Hiernaast werken zij zelfstandig aan verschillende vakken.
Het werken met portfolio’s geeft ons de mogelijkheid om de leerlingen goed te begeleiden bij het eigenaarschap van hun eigen leerproces waarbij zij verantwoordelijkheid dragen en waarbij de zelfstandigheid wordt bevorderd. We motiveren de leerlingen door het stellen van individuele doelen binnen de gestelde kaders.
Doordat het kind centraal staat is niet aan te geven hoeveel tijd er precies per vakgebied wordt besteed.
Voor de volgende doelgroepen is op De Pinksterbloem op dit moment een speciale aanpak voor handen:
VVE leerlingen: leerkrachten in de onderbouw zijn geschoold om deze kinderen een passend aanbod te kunnen bieden.
Hoogbegaafde (HB) leerlingen: er zijn binnen school 5 specialisten HB. Zij zijn betrokken bij de indeling van leerlingen in de plusklassen (OB,MB en BB).
Alle leerkrachten zijn geschoold om in de klas een passend aanbod te kunnen bieden. De specialisten kunnen worden ingeschakeld bij vragen.
Voor leerlingen die iets extra nodig hebben bieden we het project over “anders leren”: voor deze specifieke doelgroep is sinds kort vanuit STAIJ een pilot gestart in samenwerking met VMBO scholen om een gerichte aanpak en een passend aanbod voor deze leerlingen te kunnen ontwikkelen.
Leerlingen met dyslexie: aanpak volgens school specifiek protocol. Inzet van oa. Alinea.