4e Montessorischoolschool de Pinksterbloem

Weesperzijde 57 1091 EG Amsterdam

  • Schoolfoto van 4e Montessorischoolschool de Pinksterbloem
  • Schoolfoto van 4e Montessorischoolschool de Pinksterbloem
  • Schoolfoto van 4e Montessorischoolschool de Pinksterbloem

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof wordt de klas in eerste instantie vervangen door een interne leerkracht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Pinksterbloem bestaat uit 16 klassen en iets meer dan 400 leerlingen.

Wij hebben:  
5 onderbouwklassen (groep 1 & 2);
6 middenbouwklassen (groep 3,4 en 5);
5 bovenbouwklassen (groep 6,7 en 8).

Onze heterogene groepssamenstelling zorgt voor drieslagleren bij onze leerlingen; zij leren van de leerkracht, van de andere leerlingen en van zichzelf! Heterogeniteit maakt dat wij vanuit een gedifferentieerde pedagogisch-didactische aanpak aansluiten bij de diversiteit van elk kind. Elk kind is anders, leert anders, heeft andere mogelijkheden en andere onderwijsbehoeften.

Onze leerkrachten gaan niet alleen om met de verschillende niveaus en leerstijlen van onze leerlingen, ook het team zelf heeft verschillende drijfveren, talenten en ontwikkelpunten. Wij willen onze talenten verder uitbouwen en ons verdiepen in vernieuwingen die bijdragen aan de individuele expertise van de leerkrachten en de schoolontwikkeling. Wij hebben een collectieve ambitie: onze kwaliteiten herkennen, ontwikkelen en benutten in een lerende organisatie. Leren van en met elkaar.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De werkwijze in groep 1 en 2 is gelijk aan die van groep 3 t/m 8.

In de onderbouw werken de kinderen veel met Montessori materialen in hoeken en op kleedjes.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onze (montessori)visie heeft een grote invloed op de organisatie van de klas en het didactisch handelen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Kinderen krijgen zowel groeps- als individuele instructie. Hiernaast werken zij zelfstandig aan verschillende vakken.

Het werken met portfolio’s geeft ons de mogelijkheid om de leerlingen goed te  begeleiden  bij het eigenaarschap van hun eigen leerproces waarbij zij verantwoordelijkheid dragen en waarbij de zelfstandigheid wordt bevorderd. We motiveren de leerlingen door het stellen van individuele doelen binnen de gestelde kaders. 

Doordat het kind centraal staat is niet aan te geven hoeveel tijd er precies per vakgebied wordt besteed.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Voor de volgende doelgroepen is op De Pinksterbloem op dit moment een speciale aanpak voor handen:  

VVE leerlingen: leerkrachten in de onderbouw zijn geschoold om deze kinderen een passend aanbod te kunnen bieden.

Hoogbegaafde (HB) leerlingen: er zijn binnen school 5 specialisten HB. Zij zijn betrokken bij de indeling van leerlingen in de plusklassen (OB,MB en BB).

Alle leerkrachten zijn geschoold om in de klas een passend aanbod te kunnen bieden. De specialisten kunnen worden ingeschakeld bij vragen.

Voor leerlingen die iets extra nodig hebben bieden we het project over “anders leren”: voor deze specifieke doelgroep is sinds kort vanuit STAIJ een pilot gestart in samenwerking met VMBO scholen om een gerichte aanpak en een passend aanbod voor deze leerlingen te kunnen ontwikkelen.

Leerlingen met dyslexie: aanpak volgens school specifiek protocol.  Inzet van oa. Alinea.  

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven