Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Groep 1-2
Kleuters leren door, van en tijdens hun spel. Elk kind ontwikkelt zich hierin op haar/zijn eigen tempo. In de kleutergroepen wordt gewerkt met Sil op school. Dit is een programma speciaal gemaakt voor scholen waar de peuterspeelzalen samenwerken met de onderbouw. In dit programma is veel aandacht voor Nederlandse taal en rekenen en is er een doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar kleutergroep. Er wordt gewerkt met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Rond deze thema’s wordt het onderwijs georganiseerd.
Thematisch adaptief onderwijs
In groep 3 werken we met de Veilig leren lezen de Kim versie. Deze methode werkt met thema’s en de leerstof wordt op vier (zon-maan-raket en ster) niveaus aangeboden.
Voor groep 4 t/m 8 behandelen wij 20 thema’s in vier jaar tijd. Tijdens het behandelen van de thema’s uit ‘Alles-in-1, komt de leerstof van de vakken wereldoriëntatie, de creatieve vakken en Engels integraal aan bod. Een thema bevat leerstof voor 5-7 weken. De leerstof is uitgewerkt op zes niveaus. De niveaus zijn probleemloos met en naast elkaar te gebruiken binnen een groep. Alles in-1 staat voor leren binnen een context waarbij meerdere vaardigheden telkens, tegelijk en vaak onopvallend aan bod komen. Voor spelling gebruiken we de methode Alles-Apart.
De thema’s zullen worden afgesloten met een thema-afsluiting voor de ouders/verzorgers, grootouders en natuurlijk de kinderen.Een volledige beschrijving van de leerstof kunt u vinden op www.deblauwelijn.nl.
Daarnaast bieden wij nog de domeinen dans, muziek, wetenschap & techniek en toneel.
Wij hebben onze leerlingenpopulatie en bijbehorende onderwijsbehoeften goed in beeld. Op basis van evaluaties werken wij planmatig aan schoolverbetering. Om onze resultaten te verbeteren hebben wij een meerjarig verbetertraject doorlopen en zijn momenteel bezig de verbeteringen verder te borgen. Daarnaast zijn wij gestart om de kwaliteit van de lessen te verbeteren door meer samenwerking tussen leraren tot stand te brengen.
Wij werken volgens de methode van Stichting LeerKRACHT met als motto “Samen elke dag een klein beetje beter”. De leraren bereiden samen de lessen voor en kijken elke 2 weken bij elkaar in de klas. Zij geven elkaar gerichte feedback om de lessen nog beter te laten verlopen. De stem van de leerling speelt steeds meer een centralere rol op De Blauwe Lijn onder andere via de Leerlingenraad, maar daarnaast ook in de klas via het leerlingenbord (Stichting LeerKRACHT). De leerkrachten zullen de leerlingen feedback gaan vragen op hun lessen en denken met hen na over mogelijke verbeteringen.
Tevens is de Kanjertraining de afgelopen jaren geïmplementeerd. Dit schooljaar krijgen de (nieuwe leerkrachten) de Kanjertraining aangeboden. Daarnaast zullen de leerkrachten dit schooljaar een training executieve functies gaan volgen met als doel om meer kennis te krijgen over executieve functies en hoe hiermee om te gaan in de klas. Bij ons op school wordt Engels, zowel door de groepsleerkracht in de groep als door een native speaker in een kleine groep gegeven.
Inmiddels drie jaar bieden wij rekenen aan op het niveau van de leerlingen. Er wordt op dit moment op 12 niveaus rekenonderwijs gegeven. Met onze methode Alles-in-1 wordt de leerstof op 6 niveaus aangeboden zodat onze leerlingen altijd op het juiste niveau les krijgen. .Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De grootste ambitie is het vinden van een ergotherapeut voor komend schooljaar.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.